Ford Focus Wagon 1.6 16V Futura (2005)
Zwierige stationwagon
De jongste loot aan de Ford Focusstam, de Wagon, is voorzien van een ingetogen vormgeving. Je kunt de Ford zelfs enige chic niet ontzeggen. Hoewel de Focus Wagon zeker een ruime mate van functionaliteit uitstraalt, is deze variant van de Focus geen plompe combi geworden, die louter ruimte biedt en verder alles daaraan ondergeschikt maakt. De naar achter oplopende taillelijn, die nadrukkelijk een scherpe bocht naar boven maakt bij de C-stijl, in combinatie met een weer aflopende daklijn, geaccentueerd door verchroomde daklijsten, geven het ontwerp een dynamisch accentje. De geslaagde neuspartij – met de gewelfde motorkap met z'n gespierde vormen – is natuurlijk al bekend van de Focus hatchback. En de Wagon zou geen Focus zijn als hij geen hoog in het koetswerk geplaatste verticale achterlichtunits had. Je kunt stellen dat de Focus Wagon een met zwier vormgegeven stationwagon is.
Eén met de auto
De Wagon heeft geen MPV-achtige extra's. De achterbank kan weliswaar in twee ongelijke delen worden weggeklapt, maar dat is dan ook het enige spel met de interieurindeling dat deze Ford toelaat. Zo zijn er bijvoorbeeld ook geen klaptafeltjes voor de achterpassagiers. Ruimtelijk gezien doet hij echter weinig onder voor 'n MPV. De Wagon is lager, maar je hebt zowel voor- als achterin veel beenruimte. In dat opzicht is de Focus Wagon zelfs ruimer dan de C-Max. De inhoud van de kofferbak bedraagt 482 liter.
Het dashboard van de Wagon oogt vriendelijk en de versnellingspook staat traditioneel op de wagenvloer. Wie een sportieve zit op prijs stelt, zal zich in de Focus Wagon op z'n gemak voelen. Stoel en stuurwiel kunnen in alle richtingen verschoven worden, de stoel ondersteunt het lichaam goed, je voelt je één met de auto.
Fijn 'hoeken'
Commando's die je via het stuurwiel aan de voorwielen geeft, worden spoorslags opgevolgd. Je voelt goed wat er onder de wielen gebeurt. Het onderstel voelt strak aan en je kunt fijn 'hoeken' met de Wagon. Hij wil best met z'n staart zwiepen als het allemaal erg enthousiast gaat, maar het op de testauto aanwezige ESP grijpt in als het te gortig wordt. Het onderstel is goed in balans, ook onder extreme omstandigheden. Geluiden van het onderstel dringen in de Wagon slechts beperkt het interieur binnen. Dat geldt evenzeer voor motorgeluiden.
De testauto wordt aangedreven door een 100 pk sterke 1,6-litermotor. De sprint van 0 naar 100 km/h legt de Wagon af in 12,4 seconden. Volgens Fords opgave moet dat tweetienden van 'n seconde sneller kunnen. De tussenacceleratie van 50 naar 80 km/h in de derde versnelling duurt 6,1 tellen.
De geteste Focus Wagon is uitgevoerd in de complete Futura-trim. Lichtmetalen wielen, airco, cruise control, voorruitverwarming, mistpitten in de voorbumper, het zit er allemaal op en aan. Onze Wagon heeft extra's als een elektrisch schuif-/kanteldak, koplampen die met de voorwielen meebewegen en ESP. Op het gebied van praktische bruikbaarheid en rijgedrag is de keuze voor de Ford Focus Wagon een goeie, en het uiterlijk is fraai.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Focus Wagon 1.6 16V Futura |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.050 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.596 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 100 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 150 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.473 mm / 1.840 mm / 1.447 mm |
Wielbasis | 2.640 mm |
Massa leeg | 1.210 kg |
Laadvermogen | 610 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 635 kg |
Banden | 205/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,4 s (fabrieksopgave: 12,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,1 s / 8,8 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,4 s / 17,4 s |
Brandstofverbruik | 6,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 161 g/km |