Ford Focus Sedan 1.6 TDCi 109pk Futura (2005)

Ford toont hoe 't moet

Ford Focus Sedan 1.6 TDCi 109pk Futura
De Focus-met-kont is beter geslaagd dan voorgangers als bijvoorbeeld de Orion. Sedans in dit segment hebben een hoog sufheidsgehalte en worden niet geassocieerd met termen als 'jong en dynamisch'. Maar hij rijdt prettig, stuurt direct en met gevoel.

Hij heeft iets van een te heet gewassen Mondeo, maar met zijn kofferbak scoort de Focus. Dat zie je eigenlijk ook al aan zijn royale derrière. Toch laat de toegankelijkheid te wensen over. De opening is te klein om grote stukken te kunnen toelaten. De scharnieren zijn echter mooi compact en buiten het laadruim gehouden. Een in delen neerklapbare achterbank behoort tot de standaarduitrusting.

De interieurruimte in deze auto is nagenoeg gelijk aan die van de andere modelvarianten. De kofferbak mag dan iets groter zijn, voor de passagiers is er niet meer plek dan in de hatchback. Gezinnen met niet al te lange ouders en dito kinderen hebben genoeg aan deze auto.
Het dashboard is er ten opzichte van het vorige model Focus met sprongen op vooruitgegaan. Goed afgewerkt met mooie materialen en lekker overzichtelijk van opzet. Het stuur heeft een dikke rand en ligt prettig in de hand. Je krijgt meteen zin
in rijden!


Cruise control
De cruise control is vanaf het stuurwiel te bedienen. De knoppen zijn echter niet verlicht en het is in eerste instantie niet te zien of het systeem al dan niet is ingeschakeld. Met een knop links op het stuur activeer je de cruise control, maar pas nadat je met het knopje 'set' de snelheid vastzet, gaat het lampje branden. De toerenteller blijkt nóg een verborgen controlelampje te hebben. Een rood pijltje dat zich laat zien als het toerental boven 4.300 komt. Of u maar zo vriendelijk wilt zijn om op te schakelen. De doorgewinterde dieselaar doet dat natuurlijk veel eerder,
want koppel, daar gaat het om. Niet om hoge toeren.


Overboost
De 1,6-literdiesel komt van PSA, die hem gebruikt in diverse modellen. De motor is goed voor 110 pk en 240 Nm koppel. De Franse motor is een nieuwe generatie zestienklepper met common-railtechniek, een turbo met variabele schoepen en een tussenkoeler. Dit is een rustig draaiende diesel met lekker veel koppel. En hij is op zijn best tussen pakweg 2.000 en 3.500.
De Ford komt snel van zijn plaats, mede door de kortstondige overboost, waardoor de motor tijdens accelereren heel even 20 newtonmeter meer koppel levert. Ford levert de Focus TDCi standaard met roetfilter. In de praktijk is deze motor een prettige reisgezel. Hij verlangt weinig tankstops, houdt zich koest op constante snelheden (we noteren een toerental van rond de tweeduizend bij een constante snelheid van 100 km/h) en inhaalsprintjes verlopen lekker vlot.


Prettig sturen
Sturen doet de Focus als de beste. Een erg prettige auto om mee onderweg te zijn. Op abrupt gas liften in een snelle bocht breekt de achterkant uit. Zelfs als je in dat geval niet tegenstuurt, kom je toch veilig en via het asfalt de bocht weer uit. De Ford voelt een beetje stug aan. Niet zo verwonderlijk, de Futura-uitvoering staat op een iets verlaagd onderstel. Hij stuurt prettig, direct en met gevoel. Op dat gebied heeft de Focus ook een naam hoog te houden en dat doet hij met verve. Het zal alles te maken hebben met het communicatieve karakter van zijn besturing en onderstel. Ford toont hoe het moet.

Signalement

Merk Ford
Model Focus 1.6 TDCi 109pk Futura
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 27.100

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.560 cc
Maximaal vermogen 81 kW / 109 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 53 l
Lengte / breedte / hoogte 4.488 mm / 1.840 mm / 1.454 mm
Wielbasis 2.640 mm
Massa leeg 1.298 kg
Laadvermogen 517 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 690 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 s (fabrieksopgave: 11,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,1 s / 7,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,6 s / 11,7 s
Brandstofverbruik 4,8 l/100km
CO2-uitstoot 127 g/km

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum