Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Ford
  • Focus

Ford Focus 1.6 TDCi 90pk Futura (2006)

autoreview

1
Ford Focus 1.6 TDCi 90pk Futura (2006)
Anoniem
  • Gebruikersreview
22 juni 2006 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringFocus 1.6 TDCi 90pk Futura
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 21 juni 2006

Na 12 weken wachten was hij er dan: de bestelde Ford Focus Sedan (Futura). Ik heb tijdens mijn overweging mede gekeken naar de Toyota Corolla en de Citroen C4, waarbij de Focus toch beduidend de ruimste is. Alhoewel ik erg graag Toyota zou willen rijden, was de Corolla toch echt te klein voor een persoon van net geen 2 meter. De Avensis was dan een optie maar die vond ik te duur.

De Citroen C4 sprak me aan op het uiterlijk en was beter geschikt voor wat langere mensen. Hier sprak mij verder het stuur erg aan. Enkel vond ik hem wel wat druk aan de binnenkant en had hij, met het meenemen van meerdere personen, toch echt minder ruimte dan de focus.

Ik heb een 90 pk TDCI motor besteld (de lichtste variant). Zelf met de 109 en 90 pk test gereden, weliswaar niet de sedan aangezien deze (bijna) niet te vinden zijn, maar ik heb test gereden met de stationwagons. Deze zijn wat zwaarder dan de sedan en ietwat korter. Tijdens de proefrit ondervond ik dat 90 pk meer dan voldoende was voor mijn doeleinden, lekker wat koppel en ik had niet echt de intentie om een caravan te trekken.


Maar nu, natuurlijk, over de auto zelf. Het is een lichtblauwe (Tonic) 4 deurs (sedan) Ford Focus. Een te heetgewassen Mondeo kont lees je in de meeste reviews en dat klopt ook. Ikzelf vind hem een ’Volvo’ kont hebben en wellicht is dat ook zo (GM). De achterklep herbergt een gigantische ruimte: ikzelf kan er met gemak in liggen, en ik heb sterk het vermoeden dat mijn vriendin er ook nog bij kan. Ik heb hem overigens niet voor die doeleinden gekocht, dat dat even duidelijk is


RIJ ERVARING
_____________


Kortweg goed. Ik zou bijna durven te zeggen subliem. Ik heb twee andere auto’s uit dezelfde klasse mogen rijden (Opel Astra en VW Golf) en ik kan niet anders zeggen dan dat de rij eigenschappen beter zijn dan beide. Dit is het best te bemerken bij de wegligging van de auto: deze is echt merkbaar beter dan die van de Golf en Astra. Qua besturing vind ik het verschil tussen de Golf en Focus minimaal, hier laat voor mijn gevoel de Astra echt wat liggen. Hetzelfde geldt voor het schakelen: Golf en Focus vrijwel gelijk: de Astra zit er onder. De rijervaring wordt nog prettiger door de sportstoelen en het fijne stuur. Door de hoge koppel lijkt het ook alsof hij erg vlot gaat, dit is natuurlijk erg relatief.


UITSTRALING
_____________

Een sedan versie wordt meestal gezien als saai. Dat bemerkte ik ook in mijn omgeving toen ik zei dat ik voor een sedan had gekozen. Toen ik hem eenmaal had heb ik gemerkt dat toch veel mensen er een beetje op teruggekomen zijn. Hij oogt toch wat sportiever, frisser en jonger dan verwacht. Vanaf de achterkant gezien lijkt het een grote auto: de enorme kont zorgt voor deze vertekening. De voorkant is daarentegen precies tegenovergesteld: een wat korte neus. Een ietwat langere neus was mooier geweest, maar dan zit je natuurlijk eigenlijk qua grootte aan de volgende klasse (in Ford’s geval: Mondeo). Mooie stroomlijning vind ik persoonlijk aan de voorkant met een echt mooie grill met chromen rand.


INTERIEUR
__________


Mooi, netjes afgewerkt, zitten wat chromen randjes in om het ijs te breken. Desondanks wel veel plastic, wat niet onlogisch is in zijn klasse. Bekleding zwart met een felle, donkerblauwe tint, welke erg goed bij de rest van de auto past. Besparing op de interieur verlichting binnen is jammer, maar kan er niet echt wakker van liggen (heeft alleen binnenverlichting voor, zonder leeslamp en binnen achterverlichting heeft ie niet). Ditzelfde geldt voor de niet verlichte cruisecontrol bediening, na 2 keer rijden heb ik mezelf aangeleerd hoe ik hem blindelings kan bedienen.. Ik hoorde uit enkele andere reviews nog wel eens wat negatief commentaar over de armsteun: wat mij betreft krijgt deze alleen maar lof! Heerlijk steuntje, was een gemis bij de golf c.q. Astra. Net een mooi afgekleed lederen stuur.



POSITIEVE PUNTEN
__________________

- Grip op de weg
- (relatief) hoge koppel
- Veel laadruimte
- (sport)stoelen
- Stuur (mooi en degelijk)
- Fikse bilpartij
- Automatisch Dimmende binnenspiegel


NEGATIEVE PUNTEN
_________________

- binnenverlichting
- onverlicht cruisecontrole
- opening motorkap: oogt fragiel (draaiende Ford logo)
- sier maar toch: geen sierkap op het motorblok
- geen automatisch inklapbare spiegels mogelijk
- geen raamsierstrippen fabrieksaf mogelijk
- aantal knoppen bij stuur (te druk)


Update 40.000 km
------------------

Geen problemen gehad tot nu toe! De Focus is inderdaad zo betrouwbaar als men zegt. Mee gehad op 3 vakanties, nergens problemen. Nooit iets mee gehad. En wat is hij ZUINIG! In duitsland (op weg naar vakantie) nu 2 maal gereden en je rijdt zonder problemen 180/190 met een verbruik van 1:14. En het afgegeven gecombineerd verbruik van Ford voor deze auto (1:20) haal zelfs ik met mijn rijstijl wel. Echt zuinig! Enige echte minpunt die ik kan noemen is de grip in de winter (ik heb winterbanden), die valt me wat tegen (alhoewel ik het niet kan vergelijken met andere auto’s). Ik vind dat hij vrij snel ’glijdt’ bij een nat wegdek, maar aan de andere kant, wat verwacht je van een 1600 die 1377 kg moet trekken?

PROBLEMEN

  • 21 juni 2006

Geen

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Ford Focus? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Ford Focus
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Ford Focus

INFO
Athlon
Athlon
Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Connected (5D/6H)
€ 449
Stel samen ▸
ANWB
ANWB
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125pk Hybrid Connected (5D/6H)
€ 479
Stel samen ▸
DirectLease
DirectLease
Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Trend Edition (5D/6H)
€ 369
 
Arval
Arval
Ford Focus 1.0 EcoBoost 100pk Connected (5D/6H)
€ 412
 
Ford Focus in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Ford Focus 1.6-16V Futura

    Ford Focus 1.6-16V Futura

    • 2005
    • 191.737 km

    € 2.245

    Ford Focus Wagon 2.0-16V Rally Edition 2006 Trekhaak! Cruise control!

    Ford Focus Wagon 2.0-16V Rally Edition 2006 Trekhaak! Cruise control!

    • 2006
    • 306.560 km

    € 1.150

    Ford Focus 1.4-16V Ambiente

    Ford Focus 1.4-16V Ambiente

    • 2006
    • 187.718 km

    € 2.500

Meer Ford Focus occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Ford Focus | Facelift 2022

    433
    • 15 maart 2022

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Ford Focus specificaties
  • Ford Focus occasions
  • Ford Focus video's
Advies en informatie
  • Ford Focus tests
  • Ford Focus gebruikersreviews
  • Ford Focus index
PREMIUM
Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Lees meer
 

Ford Focus reviews

  • Gebruikersreview
    Ford Focus 1.6 16V Ghia (2005)

    Ford Focus 1.6 16V Ghia (2005)

    13
    • 10 september 2019
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 1.6 TDCi 109pk Futura (2007)

    Ford Focus 1.6 TDCi 109pk Futura (2007)

    2
    • 15 januari 2015
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 1.6 16V Ghia (2005)

    Ford Focus 1.6 16V Ghia (2005)

    9
    • 18 februari 2012
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 1.8 TDCi Ghia (2006)

    Ford Focus 1.8 TDCi Ghia (2006)

    5
    • 20 september 2006
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 1.6 TDCi 90pk Futura (2006)

    Ford Focus 1.6 TDCi 90pk Futura (2006)

    1
    • 21 juni 2006
  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 2.0 EcoBoost ST-3 (2015)

    Ford Focus Wagon 2.0 EcoBoost ST-3 (2015)

    2
    • 9 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 1.6 TDCi 115pk Titanium (2011)

    Ford Focus 1.6 TDCi 115pk Titanium (2011)

    • 28 maart 2022
meer reviews
Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

115

De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 2.0 EcoBoost ST-3 (2015)

    Ford Focus Wagon 2.0 EcoBoost ST-3 (2015)

    2
    • 9 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 1.6 TDCi 115pk Titanium (2011)

    Ford Focus 1.6 TDCi 115pk Titanium (2011)

    • 28 maart 2022
  • Ford Focus - Eerste rijtest

    Ford Focus - Eerste rijtest

    63
    • 27 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus 1.6 EcoBoost 150pk Trend Sport (2011)

    Ford Focus 1.6 EcoBoost 150pk Trend Sport...

    4
    • 5 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk Titanium (2015)

    Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150pk Titanium...

    7
    • 28 februari 2022
  • Ford Focus Wagon ST-3 - Op de rollenbank

    Ford Focus Wagon ST-3 - Op de rollenbank

    60
    • 27 februari 2022
  • Nieuws
    Ford Focus - Back to Basics

    Ford Focus - Back to Basics

    59
    • 26 februari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit - Vooruitblik

    Zo ziet Fords elektrische toekomst eruit...

    55
    • 15 mei 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    115
    • 13 mei 2022
  • Nieuws
    Shelby Mustang GT500-H is 900 pk sterke huurauto

    Shelby Mustang GT500-H is 900 pk sterke...

    13
    • 13 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Focus Wagon 2.0 EcoBoost ST-3 (2015)

    Ford Focus Wagon 2.0 EcoBoost ST-3 (2015)

    2
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Ford E-Transit Custom: tot 380 kilometer elektrisch

    Ford E-Transit Custom: tot 380 kilometer...

    • 9 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Ford Fiesta 1.6 EcoBoost ST2 (2016)

    Ford Fiesta 1.6 EcoBoost ST2 (2016)

    2
    • 9 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden