Ford Fiesta
- Damiaan Hage
- Eerste rijtest
Tsja, voor Nederland is het dus gewoon ordinair geduld hebben. De fabriek is nog niet helemaal op stoom en de productie blijft daardoor achter bij de vraag. Traditioneel grote Ford-landen als Duitsland en Engeland hebben meer geluk, die kunnen al dit voorjaar instappen. Nederland is op z'n vroegst in september aan de beurt. Ongeduldig als we zijn pakten we nú al de sleuteltjes en reden onze eerste rondjes. Conclusie: de Fiesta rijdt goed - heel goed, maar perfect is 'ie niet.
Laten we 'm in een notendop nog eens aan u voorstellen (we deden dat trouwens al uitgebreid in AutoWeek 45 van 2001), even de belangrijkste feiten op een rijtje.
De Fiesta is er voorlopig alleen als vijfdeurs; een driedeurs komt in 2003 en voor die tijd komt er nog een MPV-achtige versie. Op het programma staan nu vier motoren, waarvan één diesel. Maar ook dit programma zal snel worden uitgebreid. Hij wordt groter, ruimer en veiliger dan de vorige Fiesta, die ook al een jaar of veertien heeft meegelopen. Buiten z'n naam heeft hij technisch gezien nog nauwelijks iets gemeen met z'n voorganger. Ten slotte staan de uitrustingsgegevens nog niet vast, maar het programma zal net als bij de Focus en Mondeo bestaan uit een basisversie, een Trend en een Ghia - lekker overzichtelijk dus. De laatste is de topper met airco en lichtmetaal.
1.4 overtuigt niet
Allereerst gaan we een lekker potje sturen met de 1.4 benzine. Dat wordt waarschijnlijk de motor waar het gros van de kopers voor gaat. Hij heeft een vermogen van 80 pk en een koppel van 124 Nm. Op papier zijn dat aardige cijfers, maar in de praktijk overtuigt 'ie iets minder. Het motortje moet er hard aan trekken om de Fiesta vooruit te krijgen. Op toeren houden is het devies voor de vlotte rijder en gelukkig doet 'ie dat zonder al te veel rumoer.
Maar alle lof gaat naar het onderstel - dat is van een niveau dat deze klasse tot op de dag van vandaag niet kende. Misschien bent u bekend met de inmiddels beroemde wegligging van de Focus - nou, op dát niveau is Ford gaan zitten. De Fiesta rijdt als een kleine Focus. Haarscherp gaat hij de bochten in, geeft geen kick en zelfs als het hard gaat, is er van onderstuur geen sprake. Als je plotseling gas loslaat in een bocht, komt de achterkant zelfs een klein beetje om. De Fiesta kan zeer sportief worden bereden - helemaal als het motortje wat meer pit had gehad had gehad. Maar de Fiesta is ook comfortabel als je wat minder veel vraagt. De besturing is lekker direct en geeft het juiste gevoel - zelfs voorbeeldig in z'n klasse.
De tweede versie die we reden is trouwens de betere keus: de 1.4 Duratorq TDCi-dieselmotor. Deze motor is in samenwerking met Peugeot & Citroën ontworpen en zal als 1.4 HDI in de Franse auto's verschijnen. De diesel is iets rumoeriger maar heeft meer koppel en daardoor gaat hij met meer gemak van kiet en lijkt hij ook beter bij de les te zijn. Bij 1900 toeren helpt de turbo van het viercilindertje lekker mee. Daarbij verbruikt hij volgens de fabrieksopgave maar 4,3 l/100 km. Andere motoren waren bij de introductieritten niet beschikbaar.
Goedkoop dashboard
Minder zijn we te spreken over de afwerking van het interieur. Het dashboard is van plastic zo hard dat je brillenglazen al barsten door ernaar te kijken. Hier en daar zitten er zelfs scherpe randjes aan. Zonde. Daarentegen krijg je in alle versies wel een met leer bekleed stuur. Normaal is zoiets voorbehouden aan de duurste uitvoeringen. Ford zegt erover nagedacht te hebben: een dashboard raak je nooit aan, een stuur wel. En dus moet het stuur goed aanvoelen en hoeft dat voor de rest van het interieur niet zo nodig. Zeggen ze bij Ford. Niet bijster enthousiast zijn we verder over de stoelen die een beetje iel zijn en waarvan de leuning te weinig steun geeft. Ook de verstelbaarheid is voor verbetering vatbaar; de hoogteverstelling beperkt zich namelijk tot de achterkant van de zitting. Hij doet dus niet veel meer dan een beetje kantelen.
Concurrentie in overvloed
En nu de hamvraag: heeft het zin om erop te wachten? Tenslotte is het aanbod in deze klasse geweldig: er is net een nieuwe Polo, de nieuwe Seat Ibiza staat komend voorjaar al in de etalage en voor de mensen die iets 'anders' willen, is er ook nog de Citroën C3. Voordat de Fiesta de showroom heeft betreden, is er al een massa aan kersverse concurrentie gelanceerd. Daarbij is er nu ook al het een ander aan goede karren te koop (Corsa, Fabia, 206, etc.)
Maar de Fiesta heeft een ijzersterke troef in handen: z'n onderstel. Dat is op dit moment het beste in de klasse. Aan de andere kant is het jammer dat de kwaliteit van het interieur niet overtuigt en dat de prestaties tegenvallen. Niet direct het wachten waard, maar de nieuwe Fiesta is er wel een om in de gaten te houden.