Ford Fiesta 1.4 16V First Edition (2002)

autoreview

Ford Fiesta 1.4 16V First Edition (2002)

Signalement

UitvoeringFiesta 1.4 16V First Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf63.500 km
KM-stand laatst77.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Onze Fiesta

  • 65.000 km

half juli 2009 gebruik gemaakt van de sloopregeling en onze trouwe Daihatsu afgedankt. Eigenlijk zonde, want het was een prima auto. Echter, geen airbags, wel wat weinig passieve veiligheid enz... . Inmiddels niet meer een auto waar je mee voor de dag wil komen en met vertrouwen je vrouw en kinderen doordeweeks mee op pad stuurt. Toen ik er toch voor mijn eigen auto was, mijn vaste Ford-dealer gevraagd of hij wellicht wat leuks had staan. Dit bleek het geval. Een weliswaar 7 jaar oude Fiesta, die eigenlijk nog niets geleden had (hulde aan de eerste eigenaren). Het betrof de introductie-uitvoering van het vorige model, dus lekker in de opties. Meest lekkere hiervan is de voorruitverwarming waarmee ik ook in mijn eigen Ford verwend wordt. Daarnaast wel 6 airbags, airco, mistlampen, lichtmetaal, gespoten voorbumpers, mistlampen, goede audio en het veilige gevoel dat je wat om je heen hebt. De koop was snel gesloten.
Al tijdens de proefrit kan je merken dat je echt met een auto op pad bent. Wat een volwassen weggedrag, een Ford waardig. T.o.v. mijn Mondeo merk je alleen dat de wielbasis korter is waardoor hij iets onrustiger is als de Mondeo. Maar verder kun je deze auto volwassen rijden en is ie fantastisch strak sturend. Je kunt er zeer hard de bocht mee om.
Op de snelweg merk je dat je (maar) een 1.4 hebt. Dit is echt het minimum voor deze auto.

Ook achterin mooi ruim. De komende maanden is deze Fiesta onze enige auto en ik durf hem zonder schroom in te zetten voor een gezin met 2 kinderen van 10 en 15 jaar. Begin januari zal ik in een update mijn ervaringen toevoegen.

Vanbinnen zijn de materialen duidelijk te plastic en te hard. Wel keurig verzorgd en ergonomisch onder controle. Wel mis ik een armsteun tussen de voorstoelen,maar ik geloof tegelijkertijd niet dat andere auto's in deze klasse dat wel hebben.
Nog geen kraakjes, roest, of ander verval gemerkt.

Nog niet zo veel kilometers gereden, maar ik denk dat deze auto niet het toonbeeld van zuinigheid is. Ook hierover een update in januari.

Ik ben blij de auto te hebben gekocht met een half jaar garantie. Ik heb al 3 problemen gehad:
1. loslaten van de sierstrips tussen voor- en achterportieren (slordig)
2. afstandsbediening CV werkte niet
3. voorruitverwarming werkt niet
Zaken die ik niet gewend ben van mijn andere Fords. Ik hoop dat dit niet de lijn blijft na afloop van de garantie.

Kortom, een heerlijke auto die er goed uit ziet en die ik vaak ff meepak ipv die grote Mondeo, maar ik hoop dat het benzineverbruik binnen de perken blijft en dat alles heel blijft na afloop van de garantie.

1e update

  • 66.000 km

Inmiddels weer een aantal kilometers toegevoegd. Onze lease-Mondeo is nu weg en dat betekent dat de Fiesta als gezinsauto ingezet wordt. Dit blijkt ie prima aan te kunnen voor ritten in Nederland. Mijn dochter van 15 (1.71m)zit achter mij (1.86m) op de achterbank en heeft nog niet geklaagd over gebrek aan beenruimte.
De auto is uitgerust met een zestal airbags, en lijkt voldoende stevig om als kreukelzone te kunnen functioneren. Ook vanuit die optiek lijkt het niet direct noodzakelijk groter te rijden. Wel denk ik dat voor vakanties (grote afstanden, bergen) ook zonder bagage de 1.4-liter motor wat te krap bemeten is. Daarbij zit je vast aan hotelbezoek, want een kampeeruitrusting krijg je er niet in en op. Eigenlijk dus alleen een grotere auto nodig voor de vakanties. Dit geeft wel te denken!
Het benzineverbruik loopt inmiddels naar een acceptabele 1:13. Het lijkt er op dat de Fiesta moet wennen aan ander gebruik. Wie weet komt de 1:14 ook nog in zicht.
De voorruitverwarming is gemaakt.
Qua weggedrag nog steeds top. Wel mis ik een goede 'aflegplaats' voor mijn linkervoet naast het koppelingspedaal, zou voor de langere ritten een armsteun tussen de voorstoelen prettig zijn en is er gemis aan cruise control. Wat ik wel waardeer is dat ik mijn linkerarm op acceptabele wijze kan laten leunen op het portier, iets wat ik bij andere auto's in deze klasse (of daaronder) nogwel eens miste. De stoelen zouden iets meer steun mogen geven, maar ik ben na een lange rit nog niet pijnlijk uitgestapt. Wat heerlijk is, is de kleinere maat van de auto in stadsgebruik.
Ik raak meer en meer tevreden.

2e update

  • 70.000 km

Inmiddels een 6500 km rondgereden in de Fiesta. Blijft een lekkere auto met een goed weggedrag en prima dagelijkse gebruiksmogelijkheden voor een gezin met 2 kinderen.

Nu de voorruitverwarming weer is gerepareerd en andere basisvoorzieningen als airco en ABS (beiden van groot belang bij dit koude winterweer) goed werken heb je een zeer goede auto aan deze Fiesta. De airco heeft bij het ontwasemen van de ruiten alleen een probleem als je wasemend uit de sportschool komt zetten. Bij gewoon gebruik worden alle ruiten ontwasemd. De ABS werkt zeer goed. Ondanks het feit dat de auto op zomerbanden staat, hou je met deze voorziening in alle gevallen de macht in handen.
Het benzineverbruik is inmiddels ook op een acceptabel 1:13 a 1:13,5 gekomen. Dit is een stand waar ca. 3/4 van de kilometers op middellange tot lange afstanden worden gemaakt. Bij louter stadsverbruik met koude motor zul je waarschijnlijk wel terugvallen naar 1:11. Hopen dat de nieuwe thermostaat hier nog een positieve invloed op heeft. Het is geen Volkswagen Polo Bluemotion met 1:30, maar die heb je ook niet voor deze prijs.

Mijn nieuwe Mondeo is inmiddels binnen gekomen, dus gaat de Fiesta minder kilometers maken (ca. 5000 km/jaar). Een volgende update zal daarom nog wel even duren.

'problemen':
in de vorige review melding gemaakt van het niet functioneren van de voorruitverwarming. Na vervanging van de aansturingsunit werkte de verwarming nog steeds niet. Bleek aan de aansluitingen in de voorruit te liggen. Resultaat: nieuwe voorruit. Gelukkig onder garantie.

Op lange ritten bleek de auto, ook met 4 personen aan boord, met de kou van deze winter niet op temperatuur te komen. Thermostaatje. De dealer heeft dit erkend en binnenkort wordt onder garantie een nieuwe gemonteerd.

Verder geen problemen.

3e update

  • 74.048 km

De 2e update is al weer bijna anderhalf jaar geleden. In totaal hebben we in circa 2 jaar een kleine 11.000 km gereden. Na een paar garantiegevalletjes, zie eerdere updates, is de Fiesta compleet probleemloos gebleven. Wat mij iedere keer als ik in de auto stap opvalt, is de gretigheid van de motor. De 1.4 16v is in die zin een goede keus gebleken. Je kan prima met het verkeer mee, hij is comfortabel op de snelweg. Wel merk je dat de isolatie het geluid wat minder buiten houdt in vergelijking met mijn nieuwe Mondeo. Na 2 jaar buitenstallen is de carrosserie nog steeds prima, en de lak in goede staat. Het valt mij op dat ik die mooie staat ook tref bij andere Fiestas op leeftijd. Ik ben, kortom, inmiddels een zeer tevreden Fiestagebruiker en ga mijn beoordeling naar boven aanpassen.

update

  • 77.000 km

De Fiesta is nu ongeveer 3 jaar in ons bezit. We rijden niet zo veel kilometers (5.000km per jaar), maar ze zijn in ieder geval probleemloos tot op heden. Ieder jaar APK en olie verversen doet ie het tot op heden goed op. Ik heb een armsteun gemonteerd. Een gruwel volgens mijn vrouw, maar ik rij hierdoor een stuk relaxter in de Fiesta. De motor en wegligging bevallen nog steeds ultiem. Jammer dat het verstopt zit onder zo'n grijs koetsje. De koets blijft overigens goed roestvrij, ondanks het feit dat de auto een buitenslaper is. Als enige: het kapje op de B-stijl (vervangen bij onze aankoop) laat opnieuw los. Ik ga hem nu met ZEER goede lijm vastzetten zodat dit (onder Fiestarijders bekende) euvel ophoudt te bestaan. Kosten zijn minimaal. Kortom, een aankoop om aan te raden.

VERKOCHT

  • 77.000 km

Heb de auto, wegens privé-omstandigheden vandaag verkocht. Als het goed is rijdt hij de komende jaren in de buurt rond en kan ik hem nog eens zien. Jammer, fantastische auto, goede maat, goede motor, relatief weinig malheur aan gehad.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Ford Fiesta

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens