Ford Explorer Limited (2000)
Born in the USA!
De nieuwe Explorer is een forse jongen. Moderner en strakker van lijn dan je uit de USA verwacht. Een kruising tussen offroad en stationwagon, eigenlijk. Hij staat relatief hoog op de poten en is geschoeid met enorme banden op 16 inch velgen. Andere details die opvallen: de sideskirt-achtige randen onder de flanken, gespierd uitgebouwde wielkasten, veel glas rondom, kingsize spiegels en dwarsgeplaatste dakdragers. Opvallend aan de achterklep: het achterruitje kan apart omhoog klappen, zodat je in theorie iets kleins naar binnen kunt zetten. Als je erbij kunt, tenminste. Wij houden het dus maar bij het opklappen van de enorme achterklep.
Zoals je bij een Explorer (ontdekkingsreiziger) mag verwachten, kijk je uit over een laadvloer met een indrukwekkende oppervlakte. Trek je vervolgens het tamelijk laag geplaatste roldekje dicht, dan blijft er helaas naar weinig aan het zicht onttrokken bagageruimte over. Wie de avontuurlijke vrijetijd mogelijkheden van de Explorer dus echt wil benutten, zal bagage in het zicht moeten leggen.
De achterbank is in ongelijke delen neerklapbaar, waardoor een enorme en vrijwel vlakke laadvloer ontstaat. Je klapt leuning en zitting in één keer weg en dan valt er een keurig flapje over de verbindingsrand.
Laten we niet al te veel woorden besteden aan de uitrusting, want dat is bij zo'n luxe reismachine natuurlijk mega-dik voor elkaar, tot en met leer en kompas aan toe. De afwerking is eerlijk gezegd niet helemaal in overeenstemming met een prijskaartje van zes cijfers geregeld. Vanachter het stuur kijk je uit over een wel erg plastiekerig oppervlak. Komt nog bij dat de grote schakelpook op de stuurkolom nogal klassiek aandoet. Daarmee bedien je overigens wel een 5-versnellingsautomaat. Niks mis mee. De 4WD moet je bedienen via een opvallend ingetogen draaiknop rechts naast het stuur. De inschakelbaar permanente 4WD (Control-Trac) kent drie standen, waaronder een lage gearing voor het zware werk. De Control-Trac maakt bij de verdeling van de power over de wielen overigens ook gebruik van sensorinformatie over de stand van het gaspedaal.
Verder valt op dat je in de Ford voorin riant zit, met veel ruimte, grote stoelen en een veelvoudig instelbare zitpositie. De bergruimte houdt niet over. Het comfort achterin mag er wezen. De beenruimte is prima, de hoofdruimte gaat best en de achterbank heeft een redelijk hoog zitvlak, al hadden leuning en hoofdsteun best hoger mogen zijn.
Nerveuzig
Als het gaat over normaal dagelijks gebruik en cruisen, valt de Explorer ons - de waarheid is hard - niet mee. De grote offroad stuurt op kruissnelheid namelijk behoorlijk nerveuzig. Alsof je de hele tijd een beetje moet corrigeren. Je hoeft maar naar het stuur te kijken of hij verandert van koers. Terwijl hij toch heel gewillig met 120 over de weg zoeft. Ondanks de relatief eenvoudige achterwielophanging met bladveren staat het rijcomfort op een heel fatsoenlijk niveau. Zij het dat het geheel iets stoterigs over zich heeft, alsof de wielen en wielophanging samen zo zwaar zijn dat veren en dempers wat moeite hebben om alles op een oneffen wegdek in het gareel te houden. Dat is jammer, want de Explorer voelt verder best dynamisch aan. Hij remt krachtig, gaat opvallend vlotjes een klaverblad over en pakt met even speels gemak een korte bocht.
De 4-liter V6 levert 152 kW/207 pk en een trekkracht van maar liefst 339 Nm. Combineer dat met een automatische 5-bak die nogal kort aangebonden op gasgeven reageert, en je weet waarom de Ford ondanks zijn kloeke fysiek toch buitengewoon fel aandoet. Te fel zelfs. Je moet in eerste instantie zelfs met het gaspedaal leren omgaan om vloeiend van de plek te komen. Doe dat iets te wild en hij lijkt bijna van de plek te springen, met een diepe ronk uit het vooronder. De motor laat zich sowieso nadrukkelijk horen bij accelereren. Ook bij inhalen reageert de techniek nogal bruusk op de kickdown. Verder verloopt alles soepeltjes.
De auto versnelt heel makkelijk en schakelt gladjes door de versnellingen heen. Waarbij honderd kilometer per uur binnen een tel of tien voorbij komen. Hij wordt opgegeven voor dik 190 kilometer per uur. Deze V6 is bij de huidige benzineprijzen niet bepaald voordelig in het gebruik. Je zit zomaar rond de 1:7.
Wie bij een Amerikaanse offroad moet denken aan het gespierde werk, zo nu en dan met grommende motor bij een stoplicht van de plek wil gaan en daar best een portie verfijning voor wil inleveren, is goed bediend met de Explorer.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Explorer Limited |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 55.900 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 4.011 cc |
Maximaal vermogen | 152 kW / 207 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 339 Nm bij 3.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.813 mm / 1.874 mm / 1.801 mm |
Wielbasis | 2.835 mm |
Massa leeg | 1.971 kg |
Laadvermogen | 864 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.568 kg / 750 kg |
Banden | 255/70R16Prijzen |
Topsnelheid | 171 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,2 s (fabrieksopgave: 10,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,7s |
Brandstofverbruik | 13,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 327 g/km |