Ford Explorer Limited (2000) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Explorer Limited |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 73.149 km |
KM-stand laatst | 161.674 km |
So far , so good ...
- 161.674 km
Nadat de kinderen de kinderwagen waren ontgroeit vond vaders , dat de Stationwagen na 4 jaar de deur uit kon en het tijd werd voor iets leuks ...
Niet dat de Nissan niet beviel , integendeel ; zeer betrouwbaar en hij heeft me nog nooit in de steek gelaten , maar vaders was inmiddels aangestoken door het Ami-virus ...
Ik wilde een amerikaanse terreinwagen / SUV !
Het moest een praktische auto zijn , veel ruimte voor het gezin , handelbaar ( want ook moeders moest er af en toe in rijden ) en voorzien zijn van alle luxe die de Nissan ook had ...
Na veel huiswerk gedaan te hebben , lezen van gebruikersreviews op het net , rondvragen bij kennissen , afgaan van meetings en her en der een proefrit was de keus gevallen op een Ford Explorer .
Liefst een Limited uitvoering en zwart van kleur .
Strenge voorwaarde was dat de historie van de auto bekend was , omdat ikzelf niet zo'n sleutelaar ben .
Met name de historie en de kleur viel niet mee , heeft me al met al een half jaar gekost op mijn zoektocht naar de ideale SUV .
Uiteindelijk heb ik de Ford gevonden bij Marc Ravenstein USA cars in Oss .
Na wat e-mailverkeer en heen en weer bellen , de stoute schoenen aangetrokken en een proefrit gemaakt ...
Ik was verkocht !
Gauw moeders gebeld en duidelijk gemaakt dat dit toch wel de auto was die ik zocht .
Deze was het gespeur en gezeur al zat en stemde mee in .
Voor de Nissan een goed bod gehad en dezelfde dag nog gekocht !
Nu moet ik zeggen dat de complete historie van de Ford , het bod op de Nissan , de uiterst prettige omgang met de verkoper de doorslag hebben gegeven .
De auto zou een nieuwe APK bij aflevering krijgen , grote beurt en in de was worden gezet .
Mijn beide zoons waren zeer enthousiast en stonden te juichen toen vaders de straat in kwam rijden .
Moeders was ontstemd want ze vond hem veels te groot !
Die mening was na een week verdwenen , waarbij de het overzicht rondom zeer waardeerde , ook had ze geen last meer van bumperklevers ...
Voor de rest rijd de Ford heerlijk .
Het zicht voor en rondom is geweldig , mede door de hoge zit .
De besturing is lekker direct , de zit comfortabel en de automaat en motor zijn goed op elkaar afgesteld .
Verbruik op benzine is 1:8 , op gas 1:6 .
Ik rij meestal 110 km/h op de cruise control .
Op vakantie is niks te gek en kan alles mee , de bagageruimte is gigantisch !
Overhellen in de bocht vind ik wel meevallen .
Verder heeft deze auto alles wat je hartje begeert , comfort te over dus .
Nu moet ik er wel bijzeggen , dat ik een garage ( Garage Trouw te Heenvliet )heb gevonden , die zich met hart en ziel inzet om ons onbezorgt rond te kunnen laten rijden .
Eentje die met je meedenkt en waar de klant echt koning is !
Nog een laatste dingetje ...
De auto komt uit Duitsland , bouwjaar 2000 , Nederlands kenteken 2004 .
Even wat cijfertjes :
73.149 km / 03-05-2006 :
Bij Marc Ravenstein USA cars auto aangeschaft
Bij aflevering grote beurt + gepoetst .
Remblokken rondom vervangen .
73.607 km / 12-05-2006 :
Bij Allround LPG te Hekelingen .
Vialle LPi installatie 83 ltr ingebouwd .
Incl. flash-lube systeem .
Huurauto + volle tank .
Goede zet , want 80 ltr benzine aftikken elke keer was wel pijnlijk !
Wel eerst goed huiswerk gedaan of het rendabel was , maar rij +/- 25.000 km per jaar , dus dat zit wel goed .
De LPG-tank zit op de plaats van het reservewiel , onderbouw dus en geen verlies van de bagageruimte .
Er kon een 110 ltr ringtank onder , maar dan stak deze 2 cm uit , dan maar niet , het oog wil ook wat tenslotte .
De ringtank is effectief +/- 70 ltr .
76.384 km / 23-08-2006 :
Nieuwe voorruit , linkerspiegel en schakelaar .
Een vrachtwagenchauffeur had zijn deuren van de container niet goed vergrendelt ...
Behalve een hoop schade , stress van ondertekende en een verloren dag vakantie , is alles geweldig opgelost en verholpen door Garage Trouw in Heenvliet !!!
94.983 km / 21-03-2007 :
APK-keuring + grote beurt .
Extra => Fuseekogel li / re .
Lampje linksvoor stadslicht .
Carterring .
Rolhoes + armsteun .
De armsteun en rolhoes van de bagageruimte waren gesneuveld tijdens de verhuizing .
Met de achterbank neergeklapt , heb je een ballzaal tot je beschikking !
117.911 km / 21-03-2008 :
APK-keuring + grote beurt .
Extra => Set ruitenwissers .
4 nieuwe banden .
set remblokken .
remschijven afdraaien .
Voor banden scheelt het als je een beetje rond belt ...
Gaan +/ 55.000 km mee ( ik rij er niet mee in het terrein ) .
135.560 km / 12-01-2009 :
Eletronisch laten checken met inlees apparatuur .
Storing motormanagement , verstuivers verstopt .
Me eigen schuld , had de benzinetank zo goed als leeg gereden .
Had een vuile tank .
140.257 / 21-03-2009 :
APK-keuring + grote beurt .
Extra => Hoogteregelaar aangepast .
Nieuwe accu .
Uitlaat gelast ( klein gaatje ) .
Dashboard lampjes vervangen .
Nieuwe bus flash-lube .
Set remblokken achter .
Remklauwen gangbaar gemaakt .
Spiegelglas rechts .
Dit is de 2e accu sinds aflevering .
158.281 / 19-03-2010 :
APK-keuring + grote beurt .
Extra => Nieuwe bougies .
Nieuwe multiriem .
Carterring .
Nieuwe stabilisatorstang rechts en links voor .
Set remblokken voor .
Hoodlifters motorkap .
Stabilisatorstang vernieuwen ...
En ik maar denken dat deze auto onverwoestbaar was , hahaha !
De hoodlifters voor de motorkap zijn niet op voorraad , zijn besteld .
Als je amerikaan rijd moet je soms op onderdelen wachten ; geen probleem !
158.750 / 23-03-2010 :
G-3 aanvraag bij RDW .
Kwam erachter dat de gemonteerde LPi-installatie een G-3 typegoedkeuring had .
Via Allround LPG te Hekelingen de zegen gevraagd van Vialle .
Papierwerk duurde 3 dagen .
Daarna alles opgestuurd naar de RDW en na 2,5 week de nieuwe papieren binnen .
Scheelt toch weer centjes per maand !
159.000 / 25-05-2010 :
Nieuwe hoodlifters gemonteerd .
Het is weer veilig onder de motorkap .
Nog steeds so far , so good ...
De kosten vallen mee en is het plezier heel erg groot .
Toch is het na 4 jaar weer gaan kriebelen en gaan we binnenkort afscheid nemen van de Ford .
Het Ami-virus is heftiger geworden , want vaders wil een V8 !
De zoektocht is begonnen naar een Chevy Suburban ...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.