Ford Explorer (EV)

MCW

Actieve Gebruiker
En weer een wereldprimeur van mij; de pagina waar het op staat is nog niet online maar foto's wel. Beetje met URL's spelen en hoppa; reeks foto's die nog niet gezien mochten worden. De auto gaat opvallend genoeg Explorer heten. EV op basis van het MEB-platform van VW:

uLgQE7X.jpg


liKBE01.jpg


9xHYhpc.jpg


Axgcn63.jpg


ROccLBx.jpg


kC9KZdu.jpg


w4gB9hI.jpg


jEIwhNC.jpg


LTfvLdl.jpg


LfrzHbH.jpg


C4lu3eC.jpg
 
Laatst bewerkt:

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Netjes. Ziet er gewoon goed uit en heeft inderdaad een eigen gezicht. Een echt sterk of overtuigend ontwerp vind ik het anderzijds ook niet, zowel het ex- als interieur vind ik niet heel erg modern. Maar goed, ook dat is typisch Ford.
 

MCW

Actieve Gebruiker
Derde zijruit wat rommelig maar verder vind ik hem eigenlijk wel geslaagd. Wel ook die hoge, stompe neus ala ID.4 maar het geheel oogt toch erg eigen. Zelfs de Zijruiten voor zijn anders. Wel bizar om een naam van een bestaande auto gewoon nog eens te gebruiken. Interieur op eerste gezicht ook prima al hou ik niet van zo'n groot scherm of een lichtbalk voor je neus.
 

Jean 1106250

Gebruiker
Wel bizar om een naam van een bestaande auto gewoon nog eens te gebruiken

Zou het niet zo zijn dat deze Explorer en de 'bestaande' op verschillende markten leverbaar zijn? Beetje zoals eerder gebeurde met de Focus gen.1.

Verder geen verkeerde auto, ben benieuwd naar de UX-verschillen met de VW's maar ook de bestaande Fords...
 

Frits79

Actieve Gebruiker
Wel bizar om een naam van een bestaande auto gewoon nog eens te gebruiken. Interieur op eerste gezicht ook prima al hou ik niet van zo'n groot scherm of een lichtbalk voor je neus.
Niet zo heel bizar, in het geval van Explorer heb je nog 2 dezelfde soort auto's. De naam Mustang hebben ze wat mij betreft veel meer verkracht. Van een dikke Muscle Car naar een mislukte EV.
 

Frits79

Actieve Gebruiker
Alleen heeft het niks met de Mustang te maken, kan je er wel wat achter plakken, het is en blijft geen Mustang en de auto is die naam ook niet waardig.
 

MCW

Actieve Gebruiker
Ford introduceert nieuwe, volledig elektrische Explorer – een iconisch model, ontworpen en gebouwd in Europa

- De nieuwe Explorer is een volledig elektrische SUV die de weg effent voor een reeks nieuwe, elektrisch aangedreven modellen – met de Amerikaanse roots van Ford, maar ontworpen voor Europa

- De Explorer biedt een uitstekende digitale ervaring met een compleet infotainmentsysteem, een beweegbaar 15-inch touchscreen, draadloze integratie van apps en geavanceerde rijhulpsystemen

- Klaar voor avontuur: slimme en ruime opbergmogelijkheden, met een kluisje en 17 liter bergruimte voor grote spullen, zoals een laptop, in de middenconsole.

- De nieuwe Explorer is uitstekend geschikt voor lange reizen: opladen van 10 tot 80 procent in 25 minuten1, uitrusting voor extra comfort; van assistentie voor het wisselen van rijstrook tot aan massagestoel

Amstelveen, 21 maart 2023 – Ford heeft vandaag de nieuwe, volledig elektrische Explorer gepresenteerd. Deze avontuurlijke elektrische SUV combineert Europese engineering met een opvallende Amerikaanse stijl.

De Ford Explorer is de eerste in een reeks innovatieve nieuwe elektrische Fords en effent de weg voor een volledige vernieuwing van het merk Ford in Europa. De middelgrote SUV biedt plaats aan vijf personen en is uitgerust om gezinnen avontuurlijk maar comfortabel te laten reizen.

De elektrische Explorer is ontworpen in Europa en wordt gebouwd in het Cologne Electrification Center in Keulen. De auto biedt moderne connectiviteit en maximaal comfort voor zowel bestuurder als passagiers. De rijke uitrusting van de nieuwe Explorer bestaat onder meer uit een supergroot beweegbaar SYNC Move2-touchscreen, een uitgebreid infotainmentsysteem met audio die volledig op het interieur is afgestemd, draadloze app-integratie en geavanceerde rijhulpsystemen.

Dankzij het avontuurlijke design en de ongeveer 470 liter bagageruimte met vijf zitplaatsen is Fords nieuwste elektrische auto ideaal voor het verkennen van de stad en alles daarbuiten. De 17 liter bergruimte in de console tussen bestuurder en voorpassagier biedt zelfs plaats aan een 15-inch laptop en er is een verborgen afsluitbare ruimte achter het touchscreen.

De futuristische styling van de carrosserie gaat gepaard met een ultramodern interieur met eersteklas materialen, sportief gevormde stoelen en een zwevende soundbar – die je eerder verwacht in een revolutionaire conceptauto dan in een gezinsauto. Verder biedt de nieuwe Ford Explorer de mogelijkheid om snel op te laden: van 10 tot 80 procent van de batterijcapaciteit vergt slechts 25 minuten1. En vanaf volgend jaar heeft de berijder van de Explorer toegang tot maar liefst 500.000 oplaadpunten in geheel Europa.

Stijlvol, slim en klaar voor roadtrips
De nieuwe Explorer is het eerste elektrische model van Ford dat op grote schaal wordt gebouwd in Fords nieuwe EV Center in Keulen, Duitsland. In Europa wil Ford tegen 2030 een volledig gamma elektrisch personenauto’s aanbieden. Het aerodynamische uiterlijk van de Explorer heeft de assertieve stijl van de iconische Amerikaanse SUV van Ford, vertaald naar het nieuwe elektrische tijdperk. Dat wordt versterkt door het opvallende frontpaneel – als een 'schild' – in de plaats van de traditionele grille.

Het SYNC Move-infotainmentsysteem2 van de Explorer houdt niet alleen de inzittenden verbonden, maar omvat ook een beweegbaar 15-inch touchscreen dat de bestuurder naar behoefte soepel omhoog of omlaag kan schuiven. Het scherm verbergt ook een afsluitbare ruimte voor waardevolle spullen. Een compartiment voor twee grote smartphones is standaard gecombineerd met een draadloze oplader4. SYNC Move is overigens draadloos compatibel met Android Auto en Apple CarPlay5.

Opladen van de auto kan snel en eenvoudig, zowel onderweg als thuis. De Explorer kan helpen bij het vinden van de beste pitstops onderweg. Thuis opladen is te plannen, zodat de bestuurder gebruik kan maken van elektriciteit tegen een lager tarief en om te zorgen voor een volle batterij én een voorverwarmd interieur bij een vroege start.

De nieuwe Ford Explorer biedt ook allerlei functies die de bestuurder en passagiers net zo fris en relaxed laten arriveren op hun bestemming als toen ze vertrokken. De comfortabele standaarduitrusting omvat ondermeer verwarmbare voorstoelen en een verwarmbaar stuurwiel en een massagefunctie in de bestuurdersstoel. En dankzij de gescheiden klimaatregeling kunnen bestuurder en voorpassagier ieder zijn/haar eigen temperatuur regelen. Verder is de SUV standaard uitgerust met keyless entry. Een handsfree te openen achterklep is ook leverbaar. Daarmee kan men zich, middels een simpele voetbeweging onder de achterbumper, toegang verschaffen tot de bagageruimte. Handig wanneer de handen vol zijn met bijvoorbeeld boodschappen.

Tot de geavanceerde rijhulpsystemen van de Explorer behoren – voor het eerst in een Ford in Europa – Assisted Lane Change3. Dit assistentiesysteem draagt bij aan het soepel en veilig wisselen van rijstrook met een druk op de hendel van de richtingaanwijzer. Een ander rijhulpsysteem is Clear Exit Assist3, dat waarschuwt voor naderende fietsers nog voordat de inzittenden de portieren openen in drukke stadscentra.

Avontuur uit het echte leven
Om de capaciteiten van de nieuwe, volledig elektrische Explorer te demonstreren, werkt Ford samen met de avontuurlijke influencer Lexie Alford – ook bekend als Lexie Limitless. Zij is de jongste persoon ooit die elk land ter wereld heeft bezocht. Alford gaat met de nieuwe, volledig elektrische Explorer op wereldreis. Die reis is geïnspireerd door de vrouwelijke ontdekkingsreiziger Aloha Wanderwell, die in het Guinness Book of Records staat vermeldt omdat ze honderd jaar geleden met een door Ford gesponsorde Model T als eerste vrouw een wereldreis maakte.

Klanten kunnen vanaf vandaag alvast een virtuele proefrit in de elektrische Ford Explorer maken. De nieuwe, volledig elektrische Ford Explorer is leverbaar in twee zeer luxueuze versies: Explorer en Explorer Premium. Hij is vanaf medio dit jaar te bestellen voor prijzen vanaf ongeveer € 45.000.

uCNMjmK.jpg


XW1Sc3r.jpg


MxJ3clO.jpg


6P9PMkE.jpg


nXrAvqs.jpg


Alle foto's: https://fordmediacenter.nl/ford-int...conisch-model-ontworpen-en-gebouwd-in-europa/

Of hier: https://www.netcarshow.com/ford/2024-explorer_eu-version/

Hij is er in het wit, donkergrijs, zwart, blauw, rood en dit staalblauwe.
 
Laatst bewerkt:

Jean 1106250

Gebruiker
De 'gewone' Explorer is ook gewoon hier verkrijgbaar, Jan/Joop: link

Dus toch…

Ford kiest ervoor om zijn geheel nieuwe EV ‘Explorer’ te noemen. Daarmee is het een naamgenoot van de vrij forse SUV die als PHEV sinds 2020 ook weer in Europa wordt geleverd, maar het is zeker niet de directe opvolger van dat model. In plaats daarvan maakt Ford weer duidelijk onderscheid tussen de Amerikaanse en de Europese Explorer. Hoewel niet direct, zal de Explorer PHEV in Europa weer van de markt verdwijnen. Daarmee komt er dan als het goed is ook een einde aan de verwarring omtrent die naam, aangezien elk werelddeel dan weer een eigen Ford Explorer heeft.
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
De raamlijn heeft ook wel wat weg van de Ford Bronco Sport.

ford-bronco-sport-2021-07-exterior--gray--profile.jpg


Maar de auto is natuurlijk een stuk gestroomlijnder en lager.
 

Pjötr

Actieve Gebruiker
Wel een nette auto, genoeg eigen gezicht ook.
Wel zit ik te kijken naar dat derde ruitje, die stickers vooral dan, vind ik persoonlijk erg lelijk.
 

Twix

Actieve Gebruiker
Mooie auto. Zeker in deze blauwe kleur ligt hij erg prettig op het netvlies.
Zou op zich in Amerika zelf ook geen slecht model zijn.

Ik vind die strooien op het derde ruitje wel wat hebben. Geeft wel een mooi eigen gezicht.

Qua naam, ach, wat zij het? Maar ik til ook niet zo zwaar aan de Mustang Mach-E of Bronco Sport.
 

Wouter82

Moderator

Ze hebben er nog best wat van weten te maken, maar het is wel een hoop bla-bla voor een omgebouwde ID.4. Ook zie ik in het ontwerp weinig aantrekkelijks of Fords-eigen. Maar gelukkig ontbreken de designclichés zoals de gestapelde koplampen en verbonden achterlichten. De naam Explorer vind ik erg armoedig, ook zonder dat de "echte" hier verkocht wordt is het wel een bekende naam. Kies dan voor Maverick, Escape, Everest of wat dan ook.
 
Bovenaan