Ford Explorer (EV)

Matt 5069850

Asfaltkampioen
En weer een wereldprimeur van mij; de pagina waar het op staat is nog niet online maar foto's wel. Beetje met URL's spelen en hoppa; reeks foto's die nog niet gezien mochten worden. De auto gaat opvallend genoeg Explorer heten. EV op basis van het MEB-platform van VW:

uLgQE7X.jpg


liKBE01.jpg


9xHYhpc.jpg


Axgcn63.jpg


ROccLBx.jpg


kC9KZdu.jpg


w4gB9hI.jpg


jEIwhNC.jpg


LTfvLdl.jpg


LfrzHbH.jpg


C4lu3eC.jpg
 
Laatst bewerkt:
Netjes. Ziet er gewoon goed uit en heeft inderdaad een eigen gezicht. Een echt sterk of overtuigend ontwerp vind ik het anderzijds ook niet, zowel het ex- als interieur vind ik niet heel erg modern. Maar goed, ook dat is typisch Ford.
 
Derde zijruit wat rommelig maar verder vind ik hem eigenlijk wel geslaagd. Wel ook die hoge, stompe neus ala ID.4 maar het geheel oogt toch erg eigen. Zelfs de Zijruiten voor zijn anders. Wel bizar om een naam van een bestaande auto gewoon nog eens te gebruiken. Interieur op eerste gezicht ook prima al hou ik niet van zo'n groot scherm of een lichtbalk voor je neus.
 
Wel bizar om een naam van een bestaande auto gewoon nog eens te gebruiken

Zou het niet zo zijn dat deze Explorer en de 'bestaande' op verschillende markten leverbaar zijn? Beetje zoals eerder gebeurde met de Focus gen.1.

Verder geen verkeerde auto, ben benieuwd naar de UX-verschillen met de VW's maar ook de bestaande Fords...
 
Wel bizar om een naam van een bestaande auto gewoon nog eens te gebruiken. Interieur op eerste gezicht ook prima al hou ik niet van zo'n groot scherm of een lichtbalk voor je neus.
Niet zo heel bizar, in het geval van Explorer heb je nog 2 dezelfde soort auto's. De naam Mustang hebben ze wat mij betreft veel meer verkracht. Van een dikke Muscle Car naar een mislukte EV.
 
Alleen heeft het niks met de Mustang te maken, kan je er wel wat achter plakken, het is en blijft geen Mustang en de auto is die naam ook niet waardig.
 
Ford introduceert nieuwe, volledig elektrische Explorer – een iconisch model, ontworpen en gebouwd in Europa

- De nieuwe Explorer is een volledig elektrische SUV die de weg effent voor een reeks nieuwe, elektrisch aangedreven modellen – met de Amerikaanse roots van Ford, maar ontworpen voor Europa

- De Explorer biedt een uitstekende digitale ervaring met een compleet infotainmentsysteem, een beweegbaar 15-inch touchscreen, draadloze integratie van apps en geavanceerde rijhulpsystemen

- Klaar voor avontuur: slimme en ruime opbergmogelijkheden, met een kluisje en 17 liter bergruimte voor grote spullen, zoals een laptop, in de middenconsole.

- De nieuwe Explorer is uitstekend geschikt voor lange reizen: opladen van 10 tot 80 procent in 25 minuten1, uitrusting voor extra comfort; van assistentie voor het wisselen van rijstrook tot aan massagestoel

Amstelveen, 21 maart 2023 – Ford heeft vandaag de nieuwe, volledig elektrische Explorer gepresenteerd. Deze avontuurlijke elektrische SUV combineert Europese engineering met een opvallende Amerikaanse stijl.

De Ford Explorer is de eerste in een reeks innovatieve nieuwe elektrische Fords en effent de weg voor een volledige vernieuwing van het merk Ford in Europa. De middelgrote SUV biedt plaats aan vijf personen en is uitgerust om gezinnen avontuurlijk maar comfortabel te laten reizen.

De elektrische Explorer is ontworpen in Europa en wordt gebouwd in het Cologne Electrification Center in Keulen. De auto biedt moderne connectiviteit en maximaal comfort voor zowel bestuurder als passagiers. De rijke uitrusting van de nieuwe Explorer bestaat onder meer uit een supergroot beweegbaar SYNC Move2-touchscreen, een uitgebreid infotainmentsysteem met audio die volledig op het interieur is afgestemd, draadloze app-integratie en geavanceerde rijhulpsystemen.

Dankzij het avontuurlijke design en de ongeveer 470 liter bagageruimte met vijf zitplaatsen is Fords nieuwste elektrische auto ideaal voor het verkennen van de stad en alles daarbuiten. De 17 liter bergruimte in de console tussen bestuurder en voorpassagier biedt zelfs plaats aan een 15-inch laptop en er is een verborgen afsluitbare ruimte achter het touchscreen.

De futuristische styling van de carrosserie gaat gepaard met een ultramodern interieur met eersteklas materialen, sportief gevormde stoelen en een zwevende soundbar – die je eerder verwacht in een revolutionaire conceptauto dan in een gezinsauto. Verder biedt de nieuwe Ford Explorer de mogelijkheid om snel op te laden: van 10 tot 80 procent van de batterijcapaciteit vergt slechts 25 minuten1. En vanaf volgend jaar heeft de berijder van de Explorer toegang tot maar liefst 500.000 oplaadpunten in geheel Europa.

Stijlvol, slim en klaar voor roadtrips
De nieuwe Explorer is het eerste elektrische model van Ford dat op grote schaal wordt gebouwd in Fords nieuwe EV Center in Keulen, Duitsland. In Europa wil Ford tegen 2030 een volledig gamma elektrisch personenauto’s aanbieden. Het aerodynamische uiterlijk van de Explorer heeft de assertieve stijl van de iconische Amerikaanse SUV van Ford, vertaald naar het nieuwe elektrische tijdperk. Dat wordt versterkt door het opvallende frontpaneel – als een 'schild' – in de plaats van de traditionele grille.

Het SYNC Move-infotainmentsysteem2 van de Explorer houdt niet alleen de inzittenden verbonden, maar omvat ook een beweegbaar 15-inch touchscreen dat de bestuurder naar behoefte soepel omhoog of omlaag kan schuiven. Het scherm verbergt ook een afsluitbare ruimte voor waardevolle spullen. Een compartiment voor twee grote smartphones is standaard gecombineerd met een draadloze oplader4. SYNC Move is overigens draadloos compatibel met Android Auto en Apple CarPlay5.

Opladen van de auto kan snel en eenvoudig, zowel onderweg als thuis. De Explorer kan helpen bij het vinden van de beste pitstops onderweg. Thuis opladen is te plannen, zodat de bestuurder gebruik kan maken van elektriciteit tegen een lager tarief en om te zorgen voor een volle batterij én een voorverwarmd interieur bij een vroege start.

De nieuwe Ford Explorer biedt ook allerlei functies die de bestuurder en passagiers net zo fris en relaxed laten arriveren op hun bestemming als toen ze vertrokken. De comfortabele standaarduitrusting omvat ondermeer verwarmbare voorstoelen en een verwarmbaar stuurwiel en een massagefunctie in de bestuurdersstoel. En dankzij de gescheiden klimaatregeling kunnen bestuurder en voorpassagier ieder zijn/haar eigen temperatuur regelen. Verder is de SUV standaard uitgerust met keyless entry. Een handsfree te openen achterklep is ook leverbaar. Daarmee kan men zich, middels een simpele voetbeweging onder de achterbumper, toegang verschaffen tot de bagageruimte. Handig wanneer de handen vol zijn met bijvoorbeeld boodschappen.

Tot de geavanceerde rijhulpsystemen van de Explorer behoren – voor het eerst in een Ford in Europa – Assisted Lane Change3. Dit assistentiesysteem draagt bij aan het soepel en veilig wisselen van rijstrook met een druk op de hendel van de richtingaanwijzer. Een ander rijhulpsysteem is Clear Exit Assist3, dat waarschuwt voor naderende fietsers nog voordat de inzittenden de portieren openen in drukke stadscentra.

Avontuur uit het echte leven
Om de capaciteiten van de nieuwe, volledig elektrische Explorer te demonstreren, werkt Ford samen met de avontuurlijke influencer Lexie Alford – ook bekend als Lexie Limitless. Zij is de jongste persoon ooit die elk land ter wereld heeft bezocht. Alford gaat met de nieuwe, volledig elektrische Explorer op wereldreis. Die reis is geïnspireerd door de vrouwelijke ontdekkingsreiziger Aloha Wanderwell, die in het Guinness Book of Records staat vermeldt omdat ze honderd jaar geleden met een door Ford gesponsorde Model T als eerste vrouw een wereldreis maakte.

Klanten kunnen vanaf vandaag alvast een virtuele proefrit in de elektrische Ford Explorer maken. De nieuwe, volledig elektrische Ford Explorer is leverbaar in twee zeer luxueuze versies: Explorer en Explorer Premium. Hij is vanaf medio dit jaar te bestellen voor prijzen vanaf ongeveer € 45.000.

uCNMjmK.jpg


XW1Sc3r.jpg


MxJ3clO.jpg


6P9PMkE.jpg


nXrAvqs.jpg


Alle foto's: https://fordmediacenter.nl/ford-int...conisch-model-ontworpen-en-gebouwd-in-europa/

Of hier: https://www.netcarshow.com/ford/2024-explorer_eu-version/

Hij is er in het wit, donkergrijs, zwart, blauw, rood en dit staalblauwe.
 
Laatst bewerkt:
De 'gewone' Explorer is ook gewoon hier verkrijgbaar, Jan/Joop: link

Dus toch…

Ford kiest ervoor om zijn geheel nieuwe EV ‘Explorer’ te noemen. Daarmee is het een naamgenoot van de vrij forse SUV die als PHEV sinds 2020 ook weer in Europa wordt geleverd, maar het is zeker niet de directe opvolger van dat model. In plaats daarvan maakt Ford weer duidelijk onderscheid tussen de Amerikaanse en de Europese Explorer. Hoewel niet direct, zal de Explorer PHEV in Europa weer van de markt verdwijnen. Daarmee komt er dan als het goed is ook een einde aan de verwarring omtrent die naam, aangezien elk werelddeel dan weer een eigen Ford Explorer heeft.
 
De raamlijn heeft ook wel wat weg van de Ford Bronco Sport.

ford-bronco-sport-2021-07-exterior--gray--profile.jpg


Maar de auto is natuurlijk een stuk gestroomlijnder en lager.
 
Wel een nette auto, genoeg eigen gezicht ook.
Wel zit ik te kijken naar dat derde ruitje, die stickers vooral dan, vind ik persoonlijk erg lelijk.
 
Mooie auto. Zeker in deze blauwe kleur ligt hij erg prettig op het netvlies.
Zou op zich in Amerika zelf ook geen slecht model zijn.

Ik vind die strooien op het derde ruitje wel wat hebben. Geeft wel een mooi eigen gezicht.

Qua naam, ach, wat zij het? Maar ik til ook niet zo zwaar aan de Mustang Mach-E of Bronco Sport.
 
Ze hebben er nog best wat van weten te maken, maar het is wel een hoop bla-bla voor een omgebouwde ID.4. Ook zie ik in het ontwerp weinig aantrekkelijks of Fords-eigen. Maar gelukkig ontbreken de designclichés zoals de gestapelde koplampen en verbonden achterlichten. De naam Explorer vind ik erg armoedig, ook zonder dat de "echte" hier verkocht wordt is het wel een bekende naam. Kies dan voor Maverick, Escape, Everest of wat dan ook.
 
Op EV Experience stonden er vele Explorers, ik denk dat ik er negen heb geteld. Er waren witte, grijze, zwarte, rode, lichtblauwe en blauwe exemplaren aanwezig. Vond het ook een mooie auto in de basis, al vind ik dat Fords ontwerpen op detailniveau nog altijd matig zijn, door bepaalde vormen en materiaalkeuzes oogt het niet zo hoogwaardig als mogelijk is. Het interieur oogt prima. Hoop dat Ford 'm een beetje concurrerend prijst, de prijsverlagingen van de BYD Atto 3 en Kia Niro Electric naar net geen 40 duizend euro lijken me passend; auto's als de Volkswagen ID.4, Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5 etc. zijn net een half maatje groter, dus daar zou de Ford onder moeten blijven.











 

Prijzen Ford Explorer​

MotorversieVermogenAccupakketActieradiusVanafprijsSEPP?
Ford ExplorerStandard Range RWD170 pk - 310 Nm52 kWh384 kilometer€41.450Ja
Ford ExplorerExtended Range RWD286 pk - 545 Nm77 kWh602 kilometer€45.950Ja
Ford ExplorerExtended Range AWD340 pk - 679 Nm79 kWh566 kilometer€53.950Nee
Ford Explorer PremiumStandard Range RWD170 pk - 310 Nm52 kWh384 kilometer€45.450Ja
Ford Explorer PremiumExtended Range RWD286 pk - 545 Nm77 kWh572 kilometer€49.950Nee
Ford Explorer PremiumExtended Range AWD340 pk - 679 Nm79 kWh532 kilometer€57.950Nee

 
"Alle uitvoeringen zijn per direct te bestellen. Leveringen starten in september 2024, behoudens de Standard Range RWD die vanaf het eerste kwartaal 2025 geleverd zal worden."

 
Mooie auto, helaas pas vanaf augustus in de showroom....

Wat betreft de sepp: rvo geeft aan https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/sepp/autolijst
Ford Explorer EV catalogusprijs (alleen in de uitvoering Standard Range RWD)

Uitleg catalogusprijs: De catalogusprijs is de officiële nieuwprijs van de auto die geldt op de datum dat het kenteken is afgegeven (datum eerste toelating). Deze prijs is inclusief btw, bpm en opties die door of namens de fabrikant of importeur zijn aangebracht, voordat het kenteken is afgegeven. Alle opties die voor de datum eerste toelating zijn aangebracht vallen dus onder de catalogusprijs.


De in de in Autoweek gepubliceerde tabel waarbij de Extended range RWD 77 kwh € 45.950 aangemerkt staat voor sepp, klopt dat wel ?
 
Ja, want de prijs die Autoweek communiceert is de rijklaar prijs. Dus inclusief afleverkosten. Die zitten niet in de catalogusprijs.
 
de range van 384 km is veels te laag, in de praktijk is ditimmers maar ¾...Als je kiest voor de extended, dan is er eigenlijk al geen mogelijkheid meer om opties bij te bestellen om je subsidie niet te verliezen. Een van de opties die standaard zou moeten zijn is een warmtepomp.... Mijn conclusie is dan ook dat de prijzen van deze Ford veels te hoog zijn in vergelijkign met een Model Y ...
 

+ Besturing communicatief
+ Hoofd- en beenruimte
+ relatief scherpe prijs
+ 602 km actieradius (op papier, praktijk rond de 500)

- Opgetrokken knieën achterin
- Te stevige vering/demping (20" testmodel)
- Niet lichtvoetig
- Geen frunk, minder bagageruimte dan concurrenten
- 2 jaar garantie, 8 jaar op accu
- Geen one-pedal-drive

Ik ben niet erg overtuigd. De concurrentie is paar duizend euro's duurder maar heeft grotere bagageruimte, betere laadsnelheid, bruikbaar trekgewicht, langere garantie en vaak wel std. waterpomp. En deze heeft ook de idiote ergonomie van de ID.4 overgenomen.
 
En niet te vergeten... Enorm veel keihard plastic in het interieur. Buitenkant is gaaf, maar binnen is het een treurnis.
 
Ik heb een paar weken terug een dagje een Explorer mee gehad. Fijne auto, gewoon een iets mooiere ID.4. En de instapper is qua uitrusting al prima.
De touchknoppen zijn minder fijn, maar verder vind ik de ergonomie best goed (je weet precies waar de knoppen op het stuur voor zijn bijvoorbeeld). De stoelen zaten ook érg fijn. Dit waren de optionele, elektrisch verstelbare, stoelen.
 
Haha, en een M3 of My zijn premium afgewerkt?
Heb je mij dat horen zeggen ? Nee dus.... Maar de nieuwe Model 3 heeft zeker weten minder hard plastic in het interieur dan de Explorer. Misschien een keer de showroom inlopen en kijken. Ideetje van mij.
 
Ik moet zeggen dat ik toch wel gecharmeerd ben van deze auto. We waren aan het kijken om volgend jaar hybride te gaan rijden, maar de looks en de range van deze auto zijn toch wel dusdanig dat ik wil overwegen om elektrisch te blijven rijden. Ben heel benieuwd naar de eerste reviews en ervaringen.
 
Rijtest op autoscout waarin een vergelijking gemaakt wordt met VW-broertje ID4 :


Quote: De nieuwe Ford Explorer mag dan van binnen en van buiten geen echte Ford zijn, hij verdient het nog steeds om de blauwe ovaal te dragen. Met Volkswagen als basis zijn de Amerikanen erin geslaagd een elektrische crossover te maken die zowel comfortabel als dynamisch is. De Explorer is niet alleen compacter dan de ID.4, maar ook beter dan zijn Duitse broer...

Voordelen

  • Rijdynamiek
  • Royale standaarduitrusting
  • Ruimte

Nadelen

  • Minder bagageruimte dan de VW
  • Ergonomie op het scherm
  • Verbruik
 
Ford volgt het voorbeeld van de Volvo EX30 en brengt een versie uit waarbij de achterbank plaatsmaakt voor een laadruimte (zou een vlakke vloer zijn maar het lijkt erop dat er een deel van de bevestiging van de achterbank moet blijven staan?).
 
zou een vlakke vloer zijn maar het lijkt erop dat er een deel van de bevestiging van de achterbank moet blijven staan?
Ik heb net verbazing naar de foto's gekeken. Dat ziet er wel heel stom uit. Zo maak je toch geen laadruimte?
 
Ik heb net verbazing naar de foto's gekeken. Dat ziet er wel heel stom uit. Zo maak je toch geen laadruimte?
Ik ben benieuwd of iemand een uitleg heeft waarom dat is gedaan. Het beperkt de laadmogelijkheden nogal. Of je moet behoefte hebben aan een steun-/antischuifpunt in het midden.
39wm6kam4apgxo_800.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dan moet dat punt wel precies op de goede plek zitten, toevallig. Het zit overigens niet in het midden.

Ik vind daarbij de laadruimte bijzonder slecht afgewerkt. Weten we zeker dat dit niet een knutselproject van een forummer is?
 
Ik ben benieuwd of iemand een uitleg heeft waarom dat is gedaan. Het beperkt de laadmogelijkheden nogal. Of je moet behoefte hebben aan een steun-/antischuifpunt in het midden.
Ik vermoed dat het een vaste bevestiging in de auto is, dus niet te demonteren. En als je het wegslijpt, dan kan je het niet meer terugdraaien.
 
Deze manier om meer ruimte te krijgen is wél praktisch: voor de Ford Explorer (EV) en Capri is een frunk(bak) leverbaar. Een suggestie van de FP: is er iemand met een Volkswagen ID.4 of ID.5 die wil kijken of de frunk ook daarin zou passen?

256499684


 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan