Fiat Punto 85 16V Sporting (1998)
Wedstrijdje..?
Mogen we even voorstellen: onze sportliefhebber. Hij heeft zijn sportspullen al aan, maar overdrijft daarbij niet. De Fiat is in ieder geval extra kleurrijk; spiegels en bumpers zijn meegespoten in de kleur van de carrosserie (mooie kleur trouwens, dat Orla Orange) en verder herken je de Sporting aan zijn badges en de lichtmetalen wielen. Da"s tutto.
De Punto is voorzien van een flinke motor. Een zestienklepper. Nou, dat heeft tegenwoordig bijna iedereen op de club, dus dáár scoor je niet per definitie mee. Nou, deze 16V heeft een inhoud van slechts 1,2 liter (1242 cc), maar haalt daar wel eventjes 86 pk bij 6000 tpm en een koppel van 113 Nm bij 4500 tpm uit. Begin nou niet met: "ach, die Fiat-motor is maar een één-tweetje en dus die zal letterlijk zo"n vaart niet lopen." Dat doet de 1.2 - die nota bene een 1.6 opvolgt - namelijk wel degelijk. We hebben hem een half dagje sprintjes laten trekken met als resultaat een 0-100 in 11,9 s. Ook bij de tussensprintjes liet hij zijn potentieel zien: in de vierde versnelling deden we over de 80-120 gemiddeld 12,3 seconden en in vijf kwamen daar 3,5 seconden bij: 15,8 in totaal dus. Voorwaar niet slecht voor een twaalfhonderdje - naar ons weten is de motor van deze Punto Sporting gewoon de snelste 1,2-liter op de markt. Hij verbruikt met 1:11,2 echter wel stevig.
De motor heeft een erg prettig karakter. Hij gaat als een speer door de toeren heen en daarbij brengt hij ook nog eens een uitgesproken sportief geluid voort, dat alleen maar mooier wordt naarmate je het einde van de toerenteller-schaal nadert. Onwillekeurig deed dat Punto-geluid ons denken aan dat van een Alfasud; snerpend dus.
Door de bocht
Sportschoenen aan: we gaan met onze makker door de bocht. Laten we voor de verandering eens beginnen met de conclusie: de Fiat heeft een uitstekende wegligging. Einde verhaal? Mooi niet. Zo is de Punto behoorlijk neutraal. Ga gerust met hoge snelheid een bocht in: de Punto vindt "t best. Ga je vervolgens net even iets te abrupt van het gas af? Heeft-ie ook geen problemen mee - hij blijft mooi strak. Onderstuur is verkrijgbaar tegen inlevering van een té hoge snelheid bij het ingaan van de bocht. Maar zoals je bij elke voortgezette rijopleiding leert, gaat het er om hoe snel je een bocht uitkomt en niet om hoe snel je er induikt. Hard erin betekent ook in dit geval dat je moet corrigeren en dat kost tienden... Nu we het toch over corrigeren hebben: de Punto is via het sportief uitziende stuurtje (met airbag) zeer exact te plaatsen. De standaard stuurbekrachtiging is er één van de prettige soort die overbodige fitness aan het stuur overbodig maakt. Bij het schakelen komt hij niet kritiekloos door de test. Maar ja, Italiaanse auto"s hebben de naam nogal stug te schakelen. Wat meer gevoel blijft welkom.
Er staat geen GTI op de wagen en hij pretendeert het ook niet te zijn - dat hadden we al geconstateerd. Nou, die gematigdheid gaat ook op voor het comfort. We hebben dus niet te maken met een spijkerharde spartaan, maar met een auto die we gerust als prettig-stevig kunnen kenschetsen. Overigens biedt de Punto veel binnenruimte: achterin de Punto zit je beslist riant en bovendien mag de bagageruimte er ook zijn. De Punto is voorzien van lekker stevig meubilair, maar je krijgt soms wel het idee nogal op de bok te zitten. Da"s typisch voor de Punto, die wat hoge zitpositie. Het went, maar ideaal kunnen we het bepaald niet vinden.
Een gedeelte van de sportoutfit hebben we inmiddels beschreven, nu is het tijd voor de details. Daar maakt de Fiat een sportief gebaar, want de Punto is voorzien van een airbag, lichtmetalen wielen én stuur-bekrachtiging. Met centrale vergrendeling inclusief bliep, elektrische raampjes, getint glas, een toerenteller en mistlampen vóór begint het er aardig op te lijken. Wat wij echt een beetje hebben gemist, is een met leer bekleed stuur.
We naderen het eind van de wedstrijd. De Fiat is lekker rap en hij brult lekker bovendien, en daar houden we hier wel van. Dan de gedragingen op de baan. De Punto leerden we kennen als een standvastige, degelijke. Bij de aankleding scoort de Punto overduidelijk. Hij doet de naam Sporting op de meeste punten eer aan.
Signalement
Merk | Fiat |
---|---|
Model | Punto 85 16v Sporting |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 13.137 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.242 cc |
Maximaal vermogen | 63 kW / 86 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 113 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 47 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.770 mm / 1.625 mm / 1.440 mm |
Wielbasis | 2.450 mm |
Massa leeg | 910 kg |
Laadvermogen | 505 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 480 kg |
Banden | 185/55HR14Prijzen |
Topsnelheid | 177 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,9 s (fabrieksopgave: 10,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,3 s / 15,8 s |
Brandstofverbruik | 7,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 160 g/km |