Fiat Punto 85 16v SX (1998)

autoreview

Fiat Punto 85 16v SX (1998)

Signalement

UitvoeringPunto 85 16v SX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf100.000 km
KM-stand laatst109.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen met de 85 SX

  • 109.000 km

Na het behalen van mijn rijbewijs was ik opzoek naar een leuk autootje om mee te beginnen. Omdat ik zelf nog student ben en niet fulltime werk ben ik gaan kijken naar een leuke, betrouwbare auto die niet al te pijn doet in de portemonnee. Mijn oog viel toen op een Fiat Punto 1.2 85 16v SX uit het jaar '98. De persoon van wie ik hem heb gekocht was destijds de 2e eigenaar van deze Fiat. Doordat deze eigenaar in het bezit was van een lease auto stond deze fiat meer stil dan dat hij op de weg was. Vandaar de reden van de verkoop. De auto zag er verzorgt uit ,dealer onderhouden, geen roest te bekennen en had maar een paar kleine krasjes, wat logisch is voor een auto uit '98. Tevens was de auto voorzien van electrische ramen, centr. deurvergendeling , stuurbekrachtiging en met een lekkere pittige 16 klepper voorin. Na het maken van een proefrit was ik gelijk verkocht van deze auto en heb er tot op heden nog geen spijt gehad van deze aankoop.

100.000 (juni 2009)
Bij het moment van de aanschaf van deze Punto had hij net een ton gelopen. Bij 80.000 heeft de auto een nieuwe distributieriem gekregen. Na het aanschaffen van deze auto heb ik hem APK laten keuren. De vorige eigenaar heeft de auto goed onderhouden. Alleen de brandstofpomp (onder de achterbank) was kapot en is vervangen. Ook de uitlaat was lek en is gelast. Voor de rest geen problemen tijdens de APK.

--
De auto rijd nog steeds als een zonnetje. Je merkt dat de auto vrij pittig is door de 16V die voorin ligt. Leuk en sportief rijden. Ik rijd gemiddeld zon 1 op 14 met deze auto. De veren onder de auto zijn iets te comfortabel afgesteld waardoor je na het nemen van een drempel nog aardig omhoog en omlaag veert. Een minpunt is een kwaal waarvan ik vaker heb gehoord dat die optreed bij dit type punto. Het gaat om het elektrische raam aan de passagierskant. Deze gaat erg langzaam omhoog en omlaag. Kan als je haast hebt soms nog irritant zijn. Luxe zoals de stuurbekrachtiging en deurvergrendeling is ideaal.


101.500 (Augustus) ONDERHOUDSBEURT
Met de auto voor een kleine onderhoudsbeurt om hem op te frissen voor de warme zomerdagen. Alleen de ruitenwissers hadden hun tijd gehad en zijn vervangen. Voor de rest geen gebreken en kan ze weer fris de weg op.

RADIO, SLECHTE TWEETS
Er is een nieuwe radio ingeplaatst omdat er nog een oudere radio inzat. De nieuwe radio beschikt over leuke sneufjes. Het nadeel van dit type punto is dat de tweets zijn bevestigd in het dashboard. Het gaat om zeer kleine 7cm tweets die zeker in het dashboard matig geluid geven. Het plan is om deze ooit eens te vervangen of om deurbakken te maken (wat niet aanwezig is in de punt)

103.000 (Oktober) VELGEN, SCHOKDEMPER PROBLEEM
Na een tijd rond gereden te hebben met de standaard wieldoppen vond ik het tijd om de Punto een wat sportievere look te geven. Ik vond het niet nodig om er grote ploffers onder te gooien. Ik wilde een bescheiden maar toch sportieve look uitstralen. Tevens omdat dit scheelt in de portomonnee. Ik heb toen besloten om de orginele 14'' banden te laten zitten, maar wel leuke velgen voor erbij. Via velgdirect.nl heb ik een leuk setje velgen besteld en laten monteren. Doordat fiat werkt met de velg steek 4x98 was er maar een klein aanbod van velgen. Door gebruik te maken van schuifbouten heb ik de 16 spaaks velgen onder mijn orginele banden laten monteren met een 4x100 steek.

Tijdens het verwisselen van de banden viel de monteur op dat de schokdemper links voor kapot was en zijn tijd had gehad. Hierdoor werd de auto niet meer gedempt en was de wegligging ook minder. Deze moest dus vervangen worden. Wel heeft de auto door de nieuwe velgen een betere look gerkegen.

---
Auto rijd nog steeds naar behoren. Geen problemen tegen gekomen. De kapotte schokdemper zorgt wel voor een minder strakke wegligging op de weg. Van plan deze na de winter, voor de APK te vervangen.

105.000 (Januari 2010) BOUGIES, UITLAAT, KOUDE WINTER
De auto krijgt veel te verduren deze strenge winter met temperaturen van -15 graden. Ze start wat moeizamer maar heeft me deze winter nog niet in de steek gelaten. Elke dag krabben en als ze eenmaal rijd dan blijft ze ook rijden. Wel heeft ze last gekregen van schokken tijdens het rijden in lage toeren. Ik merk dat de kracht die er voorheen wel was, er nu niet meer is. Bij het gas indrukken in de lage toeren houd ze heel erg en en begint ze te schokken. Dit is een probleem na onderzoek op punto forums wat meer schijnt voor te komen en waarschijnlijk duit op de bougies die niet meer voldoende kunnen presteren. Tevens maakt ze ook weer aardig wat geluid door opnieuw een lekke uitlaat. Dit kan het inhouden en schokken van de auto meer versterken. Het plan is om na deze koude winter dit allemaal te vervangen. Voor alsnog heeft ze me nog nooit laten staan, zelfs niet met deze temperaturen. Schokdempers nog niet vervangen.
.


109.000 (Juni 2010) JAAR ZONDER PROBLEMEN, ONDERHOUD, NIEUWE APK
Ze heeft de strenge winter overleeft en er moet weer een nieuwe APK op. Ik heb deze auto nu een jaar geleden gekocht en heb er nog geen spijt van. Ze heeft me nog nooit laten staan en de koude winter doorgekomen. Grote kosten heb ik er niet aan gehad. Na de koude winter, met warme temperaturen in het vooruitzicht is het de tijd om de schokdempers en de bougies te vervangen.
---Update---
Schokdempers vervangen links&rechts voor. Ze ligt weer als een zonnetje op de weg.
Bougies zijn vervangen. Ze schokt inderdaad niet meer en ze lijkt haar kracht weer terug te hebben.
Nieuwe APK!!!

Na 1 jaar weinig problemen en kosten gehad. Enkel een nieuwe brandstofpomp, ruitenwisser, schokdemper, 2x lassen uitlaat en bougies moesten worden vervangen.

-----
109.500 (Juli 2010) KLEINE BEURT
Ze is voorzien van een kleine beurt om de warme dagen weer aan te gaan. Fris en met nieuwe olie kan ze weer op weg. Aankomend weekend de deur uit naar Frankrijk. Ik ga ervan uit dat ze dat zonder problemen overleefd. Voor alsnog rijd ze weer als een zonnetje en op naar de 110.000!


------

November 2011: 122.000

Auto nog altijd in bezit. Geen grote problemen ondervonden tot dusver. Sinds de vorige post (juli 2010,jaar geleden) slechts alleen de uitlaat vervangen. De originele (1998) was inmiddels te vaak gelast.

--------------------

Januari 2012: 125.000
Nieuwe accu voor aankomende winterweer.
Klachten: Schakelen gaat wat moeilijker, tandwieltjes bij achteruit schakelen lopen niet meer vloeiend. Druklager? (voor)banden komen eraan.
---------------------------------
Reparaties en/of gemaakt aanpassingen tot dusverre:

Juni 2009 - Februari 20120
-Brandstofpomp vervangen (2009)
-Ruitenwissers vervangen (2009)
-Andere radio gemonteerd (2009)
-Bougies vervangen (2009)
-Andere velgen gemonteerd (2009)
-Schokdempers (L&R) vervangen (2010)
-Uitlaat vervangen (2011)
-Nieuwe accu (2012)

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens