Citroen Xsara Coupé 2.0i 16V VTS (1999)
Sluipwesp
Gelukkig voor Citroën is de Xsara een aardig alledaagse verschijning op de weg. Maar van de driedeurs 'coupés' denkt de doorsnee weggebruiker hooguit: och, alweer een Xsara. Zonder dat de GTI-adepten onder hen nerveus in hun stoel gaan schuiven, vrezend dat 'zomaar een Xsara' hen voorbij zou kunnen stuiven.
Wees gewaarschuwd: bepaalde Xsara's kunnen dat dus echt wel. Als een sluipwesp komen ze achter je aan, versnellen plots... en vliegen je ongegeneerd voorbij. Vooral zo'n metallic geelgroenige tweeliter zoals wij hadden. Binnenin merk je nog het meest zijn sportieve aspiraties. Daar klinkt duidelijk, maar niet storend uitlaatgeblaf. En je zit in kuipstoelen met grote wangen opzij, lekker lange zittingen, luxe bekleed met velours en alcantara.
Je kunt een Xsara Coupé in veel varianten bestellen, zelfs vanaf een doodsimpele 1.4. Voor f 1.000 minder dan een vijfdeurs Berline. (Als 2.0 16V is hij echter zo'n f 3.500 duurder!) Hetgeen aangeeft dat de driedeurs-versies wel degelijk gericht zijn op kopers die enige sportieve stijl wensen, en zelfs voor minder geld liever een drie- dan een vijfdeurs pakken. Met gelijke maten, behalve dat bij een Coupé het dak schuiner afloopt, met voor de hand liggend nadelig gevolg voor de hoofdruimte achterin. Met de beenruimte is weinig mis, niet al te grote volwassenen kunnen er goed terecht. Voor de bagageruimte maakt dat natuurlijk niet uit, die is behoorlijk ruim en voor een 'coupé' goed bereikbaar via de derde deur. Die andere twee deuren hadden wat breder gemogen, de instap achterin is - zeker langs de massieve sportstoelen - niet zo makkelijk.
Echt wat sportieve optuiging krijgt de Xsara Coupé pas in de 2.0 16V-aankleding. Met de genoemde sportstoelen, airconditioning, en in de toerenteller een olieniveau- annex temperatuurmeter. Ook lichtmetalen velgen horen erbij, en mistlampen voorop. Hieraan gekoppeld is een forse dosis comfortabele luxe. Alle Xsara's zijn bovendien uitgerust met een dubbele airbag voor en zij-airbags.
Zoefff...
De topversie van de voorgaande ZX had al dezelfde tweeliter, een nogal puur sportaggregaat. De motor loopt wat 'vierkant' stationair, schudt dan een beetje, en laat zich zoals gememoreerd goed horen. Veelzeggend is dat het rode stuk op de toerenteller pas bij 7000 begint, véél voor een tweeliter. Hij raast daar heel gretig naartoe, met eerst goede en vanaf 3500 tpm zeer overtuigende trekkracht. Hoewel erg sportief is de motor dus niet storend nerveus van karakter.
Het weggedrag is dat wel - een beetje. De Xsara 2.0 16V ligt zichtbaar lager in de veren dan gewone versies, wat hem veel goed doet. De vering is stevig maar naar onze smaak absoluut niet hard. Van ons mocht elke Xsara een stuk meer in dezelfde richting afgesteld worden. Ook wat de besturing aangaat, die heel precies en direct werkt. Met hele lekkere remmen erbij.
Alleen met die meesturende achteras zullen we nooit echt vrienden worden. Het werkt zolang je in snelle bochten het gas erop houdt. We nemen tenminste aan dat die achteras ertoe bijdraagt dat de Xsara dan aardig neutraal stuurt, met zoveel vermogen op de voorwielen. Neem je geleidelijk het tempo terug dan wordt de auto iets nerveus, gaat wat zoeken als het wegdek in de bocht niet mooi vlak is.
A la bonheur, maar we blijven erbij dat het behoorlijk oppassen is bij plots gas lossen in een bocht. Het meesturen van de achteras, die wat opzij gedrukt wordt door de zijwaarste kracht op de auto, lijkt op slag te verdubbelen. Ergo, de neus van de auto duikt nogal heftig dieper de bocht in. Laat je niet verrassen. Stuuruitslag iets terugnemen, dan is er niks aan de hand. Bij lange na geen 'idiot-proof' gedrag. Er zijn meer auto's in deze klasse met zo'n gemenig trekje, de meestuur-achteras versterkt het echter.
Afgezien daarvan heeft de Xsara 2.0 16V ons prettig verrast. Z- vinden we het niet erg dat het model weinig opvallend is. Da's juist leuk. Een brave gezinsauto met genoeg ruimte, comfort en luxe die op wens schroeiende prestaties neerlegt. Is dat niet precies het karakter dat van VW's oer-GTI zo'n legendarisch hebbeding maakte?
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | Xsara Coupé 2.0i 16V VTS |
Carrosserie | 3-deurs, coupé |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.029 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 123 kW / 167 pk bij 6.500 tpm |
Maximaal koppel | 193 Nm bij 5.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 54 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.167 mm / 1.698 mm / 1.364 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.165 kg |
Laadvermogen | 505 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 630 kg |
Banden | 195/55VR15Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,8 s (fabrieksopgave: 8,7 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,2 s / 11,9 s |
Brandstofverbruik | 9,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 224 g/km |
Lees ook
Test: DS N°8 – Elektrische Grand Routière
Test: Renault Espace (2025) - In de voetsporen van de tweede Impreza
Test: Ford Ranger PHEV - plug-in pick-up met voor dit genre behoorlijk wat hightech
Crossen met Suzuki Swift AllGrip: dubbel uniek
Beter dan het origineel - Tesla Model Y vs. Xpeng G6
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.