Citroen Xsara 1.8i 16V VTS (1998)
Xsara met verwennerij
Met de Xsara heeft Citroën in optisch opzicht zijn best gedaan. Hij heeft duidelijk trekjes van grote broer Xantia en dat is best een aparte auto. Dat de Xsara moderner is, zie je aan zijn wat rondere koetswerk.
In tegenstelling tot de ZX heeft de Xsara geen derde zijruitje meer en dat betekent een flinke dode hoek als je schuin naar achteren kijkt. Het overzicht naar achteren is dan ook niet denderend, maar in andere richtingen hebben we geen klachten.
Voor deze test gingen we op stap met de rapste Xsara vijfdeurs, de 1.8i-16V VTS. Over die 1,8-liter motor hebben we niets te klagen: hij trekt al vanaf ongewoon lage toerentallen, is krachtig en ook nog eens aangenaam rustig. Zijn prestaties mogen beslist gezien worden en over een gemiddeld testverbruik van 1:11,7 hoort u ons ook niet klagen.
Deze krachtbron geeft de Xsara een heerlijk lenig karakter waardoor je echt zin krijgt in een potje wild sturen. Toch is dan enige voorzichtigheid geboden, want wie het echt te bont maakt, krijgt te maken met het dan grillige karakter van de meesturende achteras. Begrijp ons niet verkeerd, de iets onderstuurde Xsara kun je best vlot over een bochtig parcours bewegen, maar als je echt op de grens komt, wordt de achterkant wat onvoorspelbaar. Dan is er stuurmanskunst vereist om de Xsara op koers te houden.
De bekrachtigde besturing is behoorlijk direct en heel nauwkeurig. Het is dan ook prettig sturen met de Citroën. De vijfbak laat zich goed bedienen, maar rukvrij koppelen was bij onze testauto moeilijk. Kenden we niet van een Xsara en we hebben dus nog even met een andere 1.8i-16V gereden, waar de koppeling het prima deed.
De onder normale omstandigheden goede rij-eigenschappen zijn niet ten koste van comfortoffers verkregen. De Xsara heeft een onderstel dat een meester is in het verdoezelen van wegoneffenheden. Tijdens lange ritten kregen we zelfs visioenen van zo'n vliegend tapijt. Niet alleen de vering werkt duidelijk comfortverhogend, maar ook de kuipstoelen van de VTS zijn een genot. De luxueus aandoende bekleding van velours en alcantara geeft je een rijk gevoel en de forse zijsteunen houden je lijf in bochten goed op zijn plaats.
Plaats genoeg
Voor zijn klasse biedt de Xsara een meer dan gemiddelde interieurruimte. Voorin zit je goed, mede door de vele verstelmogelijkheden in deze VTS. De bewegingsvrijheid is er ruim voldoende. Achterin biedt de Xsara een meer dan gemiddelde beenruimte; je hoofd beroert net de hemelbekleding. Een kofferbak met een inhoud van 408 liter is eveneens groter dan we als klassegemiddelde gewend zijn. Die extra centimeters lengte hebben dus wel degelijk nut.
Over bergruimte in het interieur heeft Citroen ook goed nagedacht. We zien er de vertrouwde vakjes en bakjes, maar de armleuningen op de voorportieren hebben nog een aangename verrassing in petto. De opklapbare bovenkant onthult een bergvak waar met gemak het tigduizend-stratenboek in verdwijnt. Maar er zijn nog meer handigheidjes in het Xsara-interieur. Zo is de binnenspiegel in hoogte verstelbaar, waardoor dat ding niet meer hinderlijk in het blikveld van een lange bestuurder hoeft te zitten. Geniaal simpel en dat zou eigenlijk elke auto moeten hebben. Of de slimme indicatoren voor de kindersloten; kun je vanachter je stuur zien of ze in- of uitgeschakeld zijn. Tja, zo'n Xsara is een uitgekiende auto. Alhoewel, de knoppen voor de elektrische raambediening zijn wel verdwaald: een deel is bovenin de middenconsole terecht gekomen en de andere helft zit voor de pook.
Op de uitrusting van de VTS valt niets af te dingen: die is gewoon erg compleet. Meest opvallende zaken zijn een regensensor, ABS, kuipstoelen en geluidsinstallatie. Mag ook allemaal best voor een auto die toch 44 mille moet opbrengen.
Deze Xsara 1.8i-16V VTS heeft bij ons een overtuigende indruk achtergelaten als compacte, snelle en comfortabele reiswagen. Zo eentje waar je even instapt en in een ruk doorkachelt naar Zuid-Frankrijk om daar vervolgens fris uit te stappen. De auto heeft onze hooggespannen verwachtingen waargemaakt, op één puntje na dan: de afstemming van de meesturende achteras, waar Citroën hopelijk binnenkort nog wat aan doet.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | Xsara 1.8i 16V VTS |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 20.148 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.761 cc |
Maximaal vermogen | 82 kW / 112 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 155 Nm bij 4.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 54 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.167 mm / 1.698 mm / 1.405 mm |
Wielbasis | 2.540 mm |
Massa leeg | 1.090 kg |
Laadvermogen | 540 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 595 kg |
Banden | 195/55R15Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,2 s (fabrieksopgave: 10,7 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,0 s / 14,2 s |
Brandstofverbruik | 8,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 198 g/km |