Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Citroen
  • Xsara

Citroën Xsara 1.9 TD (1998)

autoreview

1
Citroën Xsara 1.9 TD (1998)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringXsara 1.9 TD
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf165.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 7 februari 2008

Waarom een Xsara?
Ik heb in 2007 mijn Twingo ingeruild voor een Citroen Xsara. Ik reed 40.000 kilometer per jaar. Ik merkte dat een Twingo daar toch niet echt op was gebouwd. Ik ben op zoek gegaan naar een auto die comfortabel, stil, zuinig en voldoende krachtig was voor de snelwegen: een echte reiswagen. Gezien de lage waardering van tweedehands Citroens, de (hearsay) betrouwbare dieselmotoren van de PSA groep en de lage brandstofkosten en wegenbelasting van Xsara’s kwam ik al snel op een Citroen Xsara diesel. Ik had misschien liever een Hdi gehad (zeker een 110pk versie), maar de prijs/gereden kilometers verhouding van mijn uiteindelijke wagen bleek te goed om de wagen te laten staan.

Wat bevalt:
De Citroen Xsara is een comfortabele reiswagen. Alhoewel Citroen er niet hydropneumatische vering heeft ondergelegd zoals de Xantia of C5 hebben, is het een heerlijk comfortabel afgeveerde wagen. Veel oneffenheden worden afgevlakt. Daarbij blijft de koets in bochten toch erg vlak op de weg liggen. Erg windgevoelig is de auto niet (in ieder geval vergeleken met een Twingo). De Xsara is ook een erg stille auto: er komt weinig motorgeluid of windgeruis het interieur binnen.

De 1.9TD is door een Belgische review site beschreven als een beul. Dat is misschien wat overdreven, maar potent is de motor zeker. Het blok moet nog ouderwets worden voorgegloeid, heeft een flink turbogat, maar van 2400 - 3200 toeren voelt optrekken als een lancering. Tussensprintjes op de snelweg zijn een feest. Het blok blijft aan de auto sleuren tot 160 km/u, daarna is de fut er uit. Ruim voldoende voor mij. De auto is redelijk zuinig: ik haal een gemiddeld verbruik van 1:18,5 (veel snelweg en buiten de kom). Volgens Citroen zijn de 2.0 Hdi blokken overigens een stuk zuiniger, en iets krachtiger.

De auto heeft een paar handige extraatjes (elektrische verstelling van de rechterbuiten spiegel, een dodehoek-hoekje in de linkerspiegel, cylinders die de motorkap omhoog houden) en er zit (met dank aan de hoge kont) een hoop ruimte in de kofferbak.

Wat minder bevalt:
De auto heeft naar achteren toe geen geweldig zicht. Er zou met gemak een kind onder de achterruit kunnen staan. De dode hoek aan de rechterkant is groot. Dit zijn dingen die ik voor lief neem: ik probeer tijdens het rijden wel rekening te houden met het slechte zicht aan die kant.

De Xsara is (en volgens mij is dit Citroens eigen) niet de strakst sturende auto. Er zit een soort vertraging in het sturen, waardoor je voor het scherp aansnijden van bochten vrij vroeg in moet sturen. In langere bochten is het vrij lastig een lijn aan te houden. Mij maakt dit niet uit: op lange snelwegritten heb je weinig last van het mindere bochtengedrag. Voor iemand met Schumacher-aspiraties is een Xsara misschien niet de beste keus.

Al vaker is geschreven dat Xsaras (en zeker mijn model, van voor de facelift) heel listig in overstuur kunnen raken. Dit heeft voor zover ik begrijp te maken met de meesturende achteras van de Xsara: die zorgt dat de achterkant zonder veel frictie weg kan lopen als je het gas los laat in een bocht. Ik heb dit een keer met mijn Citroen meegemaakt.
An sich is het overstuur niet heel heftig (dat kan ook haast niet met een auto waar zoveel gewicht voorin ligt); Het verbazingwekkende van de ervaring was vooral dat de auto voor het in overstuur raken niet het gevoel gaf dat er overstuur aan zat te komen. Daarvoor is het stuurgevoel, en het geluid van buiten te ver weggefilterd in de auto. Voor mij is het overstuur niet echt een probleem: met een dot gas en in de goede richting sturen is de auto weer in het spoor te krijgen.

Ook belangrijk: de 1.9 TD heeft een onderhoudsinterval van 10.000 km! Dat betekend dat je, als je 40.000 km per jaar rijdt, elk kwartaal een afspraak met de garagist mag maken. Dat maakt gebruik van de Xsara duurder dan gebruik van auto’s met een wat lagere onderhoudsfrequentie.

PROBLEMEN

  • 7 februari 2008

Bij de aankoop heb ik met mijn zwager (die wèl verstand heeft van autotechniek) vooral gekeken naar de staat van de motor, de aandrijvingslijn en de carrosserie. Daar is ook weinig mis mee.

Na aanschaf bleek wel dat de vorige eigenaar de auto nogal heeft verslonsd, en waarschijnlijk de auto heeft weggedaan omdat urgent en duur onderhoud nodig was. Inmiddels ben ik 1500,- euro aan onderhoud verder (aan secundaire dingen als een middendemper, remschijven, uitgedroogde banden en tal van leiding afsluitingen ed.); De auto is nu wel weer helemaal bij.

Bij 184000 kilometers, een maand en een paar honderd kilometer na de laatste onderhoudsbeurt, besloot de verlichting van het instrumentenpaneel er mee op te houden. Waarschijnlijk is iets bij de laatste beurt niet goed vastgezet. Dan blijkt een probleem met de Citroen: het instrumentenpaneel uit de auto halen om te kijken wat er achter gebeurd is niet iets wat je even in een uurtje doet. Om bij een onderdeel te komen zal je eerst tig andere onderdelen moeten verwijderen. Demotiverend is het zeker.

De auto heeft mij nog nooit laten staan, en komt verder technisch heel stabiel over; daarom krijgt de auto van mij voor betrouwbaarheid 4 sterren. Wegens de behoorlijk prijzige onderhoudskosten krijgt de auto voor mij in gebruikskosten 3 sterren.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Citroën Xsara? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Citroën Xsara
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën Xsara specificaties
  • Citroën Xsara occasions
  • Citroën Xsara video's
Advies en informatie
  • Citroën Xsara tests
  • Citroën Xsara gebruikersreviews
  • Citroën Xsara index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer
 

Citroën Xsara reviews

  • Gebruikersreview
    Citroen Xsara 1.6i Ligne Prestige (1999)

    Citroen Xsara 1.6i Ligne Prestige (1999)

    1
    • 11 november 2021
  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara 1.6i Ligne Prestige (1999)

    Citroën Xsara 1.6i Ligne Prestige (1999)

    2
    • 7 september 2016
  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara 1.4i Ligne Prestige (1998)

    Citroën Xsara 1.4i Ligne Prestige (1998)

    6
    • 10 januari 2013
  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara 1.4i (1998)

    Citroën Xsara 1.4i (1998)

    2
    • 16 juli 2012
  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara 1.4i (1999)

    Citroën Xsara 1.4i (1999)

    • 29 oktober 2010
  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara 1.8i 16V Exclusive (1998)

    Citroën Xsara 1.8i 16V Exclusive (1998)

    1
    • 18 april 2009
  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara 1.4i Ligne Prestige (1999)

    Citroën Xsara 1.4i Ligne Prestige (1999)

    1
    • 10 augustus 2008
meer reviews
Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

73

Citroën heeft de C5 Aircross een tussentijdse update gegeven. En dat is niet alleen cosmetisch,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Citroen Xsara 1.6i Ligne Prestige (1999)

    Citroen Xsara 1.6i Ligne Prestige (1999)

    1
    • 11 november 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen Xsara Coupé 1.6i 16V VTR (2001)

    Citroen Xsara Coupé 1.6i 16V VTR (2001)

    • 19 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Citroen Xsara Break 1.6i 16V Différence (2003)

    Citroen Xsara Break 1.6i 16V Différence...

    2
    • 20 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara Break 2.0 HDI 90pk Ligne Prestige (2002)

    Citroën Xsara Break 2.0 HDI 90pk Ligne...

    4
    • 16 maart 2018
  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara Break 1.6i Ligne Prestige (2000)

    Citroën Xsara Break 1.6i Ligne Prestige...

    3
    • 5 maart 2017
  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara 1.6i Ligne Prestige (1999)

    Citroën Xsara 1.6i Ligne Prestige (1999)

    2
    • 7 september 2016
  • Nieuws
    Facelift Friday: Citroën Xsara

    Facelift Friday: Citroën Xsara

    56
    • 17 juni 2016
Merk
Merk
  • Autotest
    Waterstofbusje Citroen ë-Jumpy Hydrogen - Eerste rijtest

    Waterstofbusje Citroen ë-Jumpy Hydrogen...

    95
    • 3 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel Pack (2021)

    Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel Pack (2021)

    1
    • 29 juni 2022
  • Citroën C4 X - Eerste kennismaking

    Citroën C4 X - Eerste kennismaking

    24
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën C4 X: C4 sedan, altijd elektrisch

    Citroën C4 X: C4 sedan, altijd elektrisch

    182
    • 29 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel (2021)

    Citroen ë-C4 50kWh 136 Feel (2021)

    5
    • 28 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Citroen C4 Cactus PureTech 82 Live (2015)

    Citroen C4 Cactus PureTech 82 Live (2015)

    4
    • 26 juni 2022
  • Achtergrond
    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht een jaar Citroën GSA moet rijden

    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht...

    • 26 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden