Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Citroen
  • Xsara

Citroen Xsara 1.4i Ligne Prestige (1997)

Anders dan anders

Citroen Xsara 1.4i Ligne Prestige (1997)
  • Autotest
18 september 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Onlangs introduceerde Citroën de opvolger van de ZX, de Xsara (spreek uit: kzah"rah). Uiteraard hoopt het merk dat de nieuwe Xsara"s als broodjes van de bakker over de toonbank gaan vliegen. Is die hoop gerechtvaardigd?

In één oogopslag doet de achterpartij van de Xsara Berline met zijn brede raamstijl denken aan de Xantia. Van voren is "ie helemaal nieuw met een krachtige grille en een vouw in de motorkap. Het nieuwe model ziet er elegant uit, ondanks de fors bemeten beschermstrips in de voor- en achterbumpers en aan de zijkanten.
In tegenstelling tot het exterieur, dat helemaal door Citroën is getekend, is het interieur ontstaan in samenwerking met Bertone. Het ziet er fris en modern uit, met de bedieningsknoppen en hendels op de plaats waar je ze zou wensen. Bovendien is er opbergruimte zat: de portieren hebben naast open vakken van een fatsoenlijk formaat ook onder de armleuningen nog opbergplaatsjes. Het tweede dashboardkastje kan vervangen worden door de passagiersairbag. De basisuitrusting van de nieuwe Citroën mag er trouwens best zijn, met airbag voor de bestuurder, centrale deurvergrendeling, een in hoogte en diepte verstelbaar stuur, getint glas, interieurverlichting met vertraagde uitschakeling en elektronische startvergrendeling.
Onze Xsara is uitgevoerd in de Ligne Prestige. En dat is: passagiersairbag, elektrisch bediende zijruiten voor, afstandsbediening op de portiervergrendeling, elektrisch verstelbare rechterbuitenspiegel, toerenteller, digitaal klokje, slot op het dashboardkastje, asymmetrisch neerklapbare achterbank met hoofdsteunen, kantelbare hoofdsteunen vóór, velours bekleding en opbergtassen aan de voorstoelen.

Nauwelijks gewijzigd

De Xsara mag dan een totaal nieuw model zijn, onderhuids is de techniek van de ZX terug te vinden. Niet zo vreemd, wanneer je je bedenkt dat juist op dat gebied weinig op de ZX was af te dingen. Daarom zijn bodemplaat, motoren, transmissies en in grote lijnen ook de wielophanging en de meesturende achteras van de ZX gebruikt, waarbij echter wel een aantal kleine wijzigingen en/of verbeteringen zijn uitgevoerd voor de toepassing in de Xsara.
De nieuwe Citroën heeft voor dit optreden de beschikking over de kleinste, 1,4-liter motor met 75 pk. Met deze oude bekende in "t vooronder heeft de Xsara weliswaar geen sportief karakter, maar is "ze" ook niet suf. De sprint van 0-100 km/h legt ze fluitend af binnen de door de fabriek opgegeven tijd van 14,1 s. Voor een motor die nog maar nét was ingereden is 13,9 s heel netjes. Inhalen in "4" is nog acceptabel, maar in "5" kun je dat beter laten. Wanneer de kleine viercilinder op toeren wordt gehouden is hij best levendig. Nadeel is het monotone gebrom, dat vooral boven 120 km/h nadrukkelijk de cockpit binnendringt. Bij 100 km/h is "t in het interieur nog mooi rustig (67 dB). Het testverbruik viel allerminst tegen.
We kunnen ons nog herinneren dat de ZX met zijn meesturende achteras een prima wegligging had. De Xsara is uitgerust met hetzelfde onderstel, maar de wegligging is niet zoals we verwachtten. Bij een normale wisseling van rijbaan op de snelweg is de auto niet superstabiel. Je komt niet in de problemen, maar je moet wel bij de les blijven. De korte uitwijkmanoevre geeft hetzelfde beeld te zien en ook in lange snelle bochten lijkt de achterkant er een eigen mening op na te houden.
Nu spelen er een aantal zaken een rol. De Xsara staat achter wel erg hoog op de benen. Het veercomfort is geweldig goed, maar dat houdt wel in dat de veerwegen lang zijn; de concessie die is gedaan aan de wegligging pakt ons inziens verkeerd uit. Verder staat de 1.4 standaard op Michelin Energy-banden van het type MXT. Die versie levert geen bijdrage aan de stabiliteit van de auto. Maar de banden zijn bij de Xsara niet de veroorzakers van de problemen, al zullen ze het negatieve effect wel benadrukken.
Intussen is er verder met de besturing en de bediening van de nieuwe Citroën niets mis. In het verkeer staat ze haar mannetje en laat ze zich gemakkelijk manoeuvreren. De remmen vertragen stevig, koppelen gaat zoals "t hoort en de vijfbak schakelt netjes en precies.
De jonge FranÇaise is - zoals gezegd - erg comfortabel geveerd en dat merk je natuurlijk op slechte wegen. Dan zoeft de Xsara op een ouderwets-Franse manier voorbeeldig over de obstakels.

Signalement

Merk Citroen
Model Xsara 1.4i Ligne Prestige
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 15.270

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.360 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 112 Nm bij 3.400 tpm
Inhoud brandstoftank 54 l
Lengte / breedte / hoogte 4.167 mm / 1.698 mm / 1.401 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.005 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 550 kg
Banden175/65TR14Prijzen
Topsnelheid 175 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,9 s (fabrieksopgave: 14,1 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 15,5 s / 20,2 s
Brandstofverbruik 7,2 l/100km
CO2-uitstoot 172 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Citroën Xsara
Citroën Citroën Xsara
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Citroën Xsara specificaties
  • Citroën Xsara occasions
  • Citroën Xsara video's
Advies en informatie
  • Citroën Xsara tests
  • Citroën Xsara gebruikersreviews
  • Citroën Xsara index
PREMIUM
Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Citroën C4 Spacetourer vs. Dacia Jogger - Dubbeltest

Geen enkel merk weet het concept veel-voor-weinig zo goed aan de man te brengen als Dacia....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Citroen Xsara 1.6i Ligne Prestige (1999)

    Citroen Xsara 1.6i Ligne Prestige (1999)

    1
    • 11 november 2021
  • Gebruikersreview
    Citroen Xsara Coupé 1.6i 16V VTR (2001)

    Citroen Xsara Coupé 1.6i 16V VTR (2001)

    • 19 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Citroen Xsara Break 1.6i 16V Différence (2003)

    Citroen Xsara Break 1.6i 16V Différence...

    2
    • 20 juli 2019
  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara Break 2.0 HDI 90pk Ligne Prestige (2002)

    Citroën Xsara Break 2.0 HDI 90pk Ligne...

    4
    • 16 maart 2018
  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara Break 1.6i Ligne Prestige (2000)

    Citroën Xsara Break 1.6i Ligne Prestige...

    3
    • 5 maart 2017
  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara 1.6i Ligne Prestige (1999)

    Citroën Xsara 1.6i Ligne Prestige (1999)

    2
    • 7 september 2016
  • Gebruikersreview
    Citroën Xsara Break 1.4i Ligne Prestige (2001)

    Citroën Xsara Break 1.4i Ligne Prestige...

    2
    • 29 november 2015
meer reviews
Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

Citroën C5 Aircross - Rij-impressie

73

Citroën heeft de C5 Aircross een tussentijdse update gegeven. En dat is niet alleen cosmetisch,...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Facelift Friday: Citroën Xsara

    Facelift Friday: Citroën Xsara

    56
    • 17 juni 2016
  • Klokje rond
    Citroën Xsara Coupé 1.4i - 1998

    Citroën Xsara Coupé 1.4i - 1998

    • 4 oktober 2005
  • Autotest
    Citroën Xsara Break 1.6i 16V Différence (2003)

    Citroën Xsara Break 1.6i 16V Différence...

    • 10 november 2004
  • Citroën Xsara Break 1.6i 16V Difference...

    • 17 juni 2003
  • Autotest
    Citroen Xsara Break 2.0 HDI Ligne Prestige (2001)

    Citroen Xsara Break 2.0 HDI Ligne Prestige...

    1
    • 8 april 2003
  • Nieuws
    Facelift voor Citroën Xsara

    Facelift voor Citroën Xsara

    • 22 januari 2003
  • Autotest
    Citroen Xsara 1.6i 16V Ligne Prestige (2001)

    Citroen Xsara 1.6i 16V Ligne Prestige (2001)

    • 7 januari 2002
Merk
Merk
  • Autotest
    Waterstofbusje Citroen ë-Jumpy Hydrogen - Eerste rijtest

    Waterstofbusje Citroen ë-Jumpy Hydrogen...

    95
    • 3 juli 2022
  • Citroën C4 X - Eerste kennismaking

    Citroën C4 X - Eerste kennismaking

    24
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën C4 X: C4 sedan, altijd elektrisch

    Citroën C4 X: C4 sedan, altijd elektrisch

    182
    • 29 juni 2022
  • Achtergrond
    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht een jaar Citroën GSA moet rijden

    Waarom iedere dashboardontwerper verplicht...

    • 26 juni 2022
  • Geen categorie
    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    Citroën BX Leader S (1986) – In het Wild

    45
    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Stellantis legt werk in drie fabrieken stil wegens chiptekort

    Stellantis legt werk in drie fabrieken...

    63
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    Citroën Ami als stoerdere My Ami Buggy

    29
    • 15 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden