Citroën Xsara 1.8i 16V Exclusive (2000)

autoreview

Citroen Xsara

Signalement

UitvoeringXsara 1.8i 16V Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf58.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Citroen Xsara was het resultaat van een zoektocht naar een compacte (maar ruime) wagen met voldoende vermogen om een bootje erachter te kunnen hangen.

De exlusive uitvoering is bijzonder rijk uitgerust, in hoogte verstelbare stoel en stuur, voor- en zijairbags, veel opbergruimte, electrisch bedienbare spiegels, extra 9v aansluiting, climate control, ABS, leuke gadgets als een regensensor en ga zo maar door. Verder biedt de auto voldoende ruimte en comfort om met 4 volwassenen te reizen.

De 1.8 16 klepper is wat aan de rauwe kant, het vergt enige nauwkeurigheid van het gaspedaal om in de lage toeren voldoende gebruik te maken van het vermogen, maar boven de 3500 toeren komt veel extra vermogen los, de acceleratie van 0 tot 100 is niet echt buitengewoon, maar blijft daarna wel gestaag door acceleren. Bij een redelijk aandeel stadsverkeer en stevig doorrijden op de snelweg is het verbruik ongeveer 1:12. Bij wat meer gunstige omstandigheden en verantwoordelijk rijgedrag is het verbruik ongeveer 1:13. Niet echt zuinig, maar acceptabel ten opzichte van de prestaties

Al met al is het een auto die in veel opzichten niet echt uitmunt maar wel goed reageert op verschillende omstandigheden. Op één of andere manier is het lastig om in te schatten waar de grenzen van de auto liggen, maar desondanks reageert de wagen erg goed op het stuur. Op hobbelige b-wegen komen de ware kwaliteiten van Citroen boven, de wielen houden goed contact met de weg en de rit is voor de inzittenden relatief comfortabel.

Al met al is de auto goed te rijden, minpuntje is dat het lage toerengebied weinig souplesse heeft en die bedieningsknopjes van de ramen, in de Xantia zaten die keurig in het portier zoals het hoort, maar kennelijk moest het wiel opnieuw worden uitgevonden! Waardoor ze uiteindelijk op een lastig bereikbare plek op de middenconsole zitten. Verder is deze auto vergeleken met zijn soortgenoten vooral veel value for money.

PROBLEMEN

Mechanisme voor stoelhoogteverstelling kapot, dit kwam door 2 losse schroefjes, is door de dealer verholpen.
Verder heeft het interieur wat kraakjes en piepjes en denk dat bij de volgende apk de schokdempers achter misschien moeten worden vervangen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.