Citroen Berlingo Multispace 1.6i 16V (2004)
Ideale gezinswagen
De Citroën Berlingo is vanuit het functionaliteitsidee opgebouwd. Alhoewel, het simpele bestellertje van weleer is behoorlijk streetwise geworden en de Berlingo ziet er vlot en fris uit. De koplampen zijn flink uit de kluiten gewassen units, en de motorkap ziet er robuust uit. Dat wordt nog benadrukt door de hoge voorbumper, met in het midden een gedeelte dat oogt als een geïntegreerde bullbar. Het is jammer dat alles achter de voorpartij een beetje gedateerd aandoet.
Het dashboard straalt eenvoud uit, maar komt toch behoorlijk fris, volwassen en solide over. Al het elementaire is aanwezig en bij deze 1.6 Multispace-uitvoering wordt dat nog aangevuld door zaken als centrale vergrendeling met afstandsbediening, cruise control, een 12V-aansluiting, elektrisch bedienbare zijruiten en een elektrisch te verstellen rechterbuitenspiegel. De linker moet gewoon met een stengeltje in de juiste stand worden gemanoeuvreerd. De voorstoelen van onze 'koeriersauto' zijn heel behoorlijk; stevig en comfortabel. Het rad van de Berlingo staat wat vlak, een kenmerk van dit soort auto's. Op de achterbank kun je met gemak drie volwassenen kwijt, die ook nog eens geen moeite hebben hun benen een plekje te geven. De instap naar die achterbank gaat gemakkelijk via de twee schuifdeuren. Dat werkt prima en is handig als je wat krap geparkeerd staat.
Berg- en bagageruimte
De Berlingo heeft grote kaartenvakken in de deuren, luikjes in de vloer achter de voorstoelen, drie bekerhouders voorin, lades onder de achterzittingen, een groot 'gat' voor de versnellingspook en opbergvakken aan de achterkant van de voorstoelen. Als klap op de ruimtevuurpijl vind je boven je hoofd nog een wagenbreed aflegvak en boven elke schuifdeur een vakje met een netje ervoor. Achter in de Citroën is er 624 liter bagageruimte. Kleiner spul kun je kwijt in de vakjes aan de zijkanten. De achterbank is (in ongelijke delen) plat te leggen. Dan ontstaat een praktisch vlakke laadvloer. Raar eigenlijk dat je de zetels van de Berlingo er niet uit kunt halen. Maar de balzaal achter in de Berlingo is gigantisch: 2.800 liter.
Het is geen straf om langer dan het gemiddelde koeriersklusje in de Citroën te rijden. Maar schakelen is geen onverdeeld genoegen: slap en hakerig. Helaas is de stuurinrichting ook niet de meest communicatieve die we kennen; je hebt weinig gevoel in het stuur en in lange bochten blijf je steeds corrigeren. De Berlingo is hoog en daarom helt 'ie in de bochten en is 'ie flink zijwindgevoelig. Eerlijk gezegd valt het voor de rest reuze mee met het 'bestelwagengevoel'. De Berlingo rijdt als een normale auto. Opmerkelijk is de betrekkelijke stilte die heerst in de Berlingo. Citroën heeft werk gemaakt van de isolatie. De sprint van 0 naar 100 km/h legt de Berlingo af in 13,2 seconden en bij tussensprintjes heeft hij het moeilijk. Je merkt dat een 1.6 gewoon het minimum is voor deze auto. Hij presteert er voldoende mee, maar niet meer dan dat. Onze Berlingo was ook nog uitgerust met airco, mistlampen, armsteunen voor, tafeltjes voor de achterpassagiers en een radio/cd-speler met bediening aan het stuur, maar deze zaken vallen onder een optiepakket. Daar moet je wel extra voor afrekenen.
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | Berlingo 1.6i 16V Multispace |
Carrosserie | 4-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 17.930 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.587 cc |
Maximaal vermogen | 80 kW / 110 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 147 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.137 mm / 1.724 mm / 1.819 mm |
Wielbasis | 2.693 mm |
Massa leeg | 1.226 kg |
Laadvermogen | 614 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 500 kg |
Banden | 185/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 172 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,2 s (fabrieksopgave: 11,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 7,3 s / 10,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 16,0 s / 23,9 s |
Brandstofverbruik | 7,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 175 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Volvo EX90: wat kan de lidar nou wel en wat kan hij niet?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.