Citroën Berlingo 1.6 HDi 75 Cinqspace Club (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Berlingo 1.6 HDi 75 Cinqspace Club |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 225.000 km |
KM-stand laatst | 320.000 km |
Berlingo 1.6 hdi bestelauto
- 320.000 km
Heerlijke auto, na vooral Duitse auto's te hebben gereden.
Even een review voor de mensen die overwegen een gebruikte Berlingo (of Partner)te kopen.
Deze auto tegen een leuke prijs kunnen kopen. De eisen waren, een nette bestelauto met airco tegen een lage prijs. Gekocht bij een handelaar. Ik was nogal sceptisch omdat de auto er erg mooi bij stond en de prijs aan de lage kant was. Echter het was alles wat ik zocht, netjes, airco, cv op afstand, elektrische ramen. Het was een ingevoerde auto en ik kon zien dat de zijkant was overgespoten. Dit was echter heel netjes gedaan. De auto reedt snaarstrak dus de schade was waarschijnlijk alleen het plaatwerk geweest.
Het eerste wat opvalt is het comfort. De achtervering is voor een bestelauto erg goed voor elkaar. Dit in tegenstelling tot de VW Caddy waar alles gaat schudden zodra je schuin over een drempel gaat.
De stoelen zijn comfortabel, je kan er vlot mee over drempels en hij stuurt lekker. Het interieur ziet er prima uit en heeft voldoende vakjes.
De laadruimte is goed toegankelijk, de deurtjes kunnen wijd openklappen en zijn fijn in gebruik. Een tussenschot heb ik 2dehands gevonden en er zelf in gezet. Mooie kwaliteit en met tapijt bekleed. Doordat de laadruimte nu afgesloten was hoefde de airco minder te werken.
De 1.6 hdi 75pk rijdt vlot en pittig. Erg prettige motor om mee op pad te zijn. Redelijk stil vergeleken met de VW motoren.
Verbruik is laag te houden maar daar moet je wel veel moeite voor doen. 1 op 19 is haalbaar. Doorrijden met de airco aan gaat richting de 1 op 15.
Problemen:
Ik heb ruim 80.000 km ermee gereden waarbij de auto om eerlijk te zijn veel voor z'n kiezen heeft gehad. Niet qua zware lading maar wel qua rijstijl.
De heerlijke vering heeft een nadeel, bij drempels klapt de carterpan tegen de grond. Hierdoor was de carterpan ingedeukt. Sindsdien klonk de motor wat rauwer. Er kon daardoor naar later bleek zeker 0,5l minder motorolie in...
De motor klonk wat rauwer maar bleef gewoon lopen dus ik ben er lekker mee doorgereden nog vele km's.
Uiteindelijk is de motor wel in de soep gelopen. Nu was deze motor misschien kapot gegaan door de gedeukte carterpan maar ik hoor overal verhalen dat deze motoren erg vaak stuk gaan. Het schijnt dat de olie zeer regelmatig moet worden vervangen. Ook de specificatie van de olie is van groot belang.
Bij Brezan zei men dat de turbo voor deze auto de meest verkochte turbo is. Op marktplaats staan ook veel van deze auto's met kapotte motor.
Voor de rest is de kwaliteit van de auto me toch tegengevallen.
De koppeling moest worden vervangen. Een goedkope auto in aanschaf blijkt dan ineens heel duur te zijn in onderhoud. Volgens 3 garages waar ik een offerte vroeg kost het vervangen van de koppeling bij deze auto erg veel tijd. Bij de dealer zelfs 1000,-. Dat was dus een hele dure grap.
Het koppelingspedaal laat zich zwaar bedienen. Zeker vergeleken met een vw, die juist een lichte koppeling heeft. Zelfs na het vervangen van de koppeling bleef het zwaar. Dit is natuurlijk voor iedereen anders, maar als je veel rijdt gaat het wel irriteren.
De achteras. Hoewel ik nooit met zware lading heb gereden moest ik op een gegeven moment wekelijks remvloeistof bijvullen. De remleiding lekte bij het achterwiel. Het viel op dat de wielen ook scheef stonden... Toen ik de auto uiteindelijk verkocht aan een opkoper ging hij ook naar de achteras kijken want 'die zijn vaak krom'. Kortom, ook weer een probleem wat vaker voorkomt.
Conclusie is lastig, het was een erg fijne auto voor een nette prijs. Ik heb er veel km in gereden. Had ik de auto 100% onderhoud gegeven dan had 'ie het misschien nog gedaan. Aan de andere kant vielen de kosten voor onderhoud mij wel tegen. Ik was een oude caddy gewend en die zijn veel vergevingsgezinder.
Doordat ik er zoveel km mee heb gereden komt de afschrijving nog redelijk uit.
Opzich zou ik het wel aandurven om zo'n auto opnieuw te kopen. Wel is het van belang dat de auto bij aanschaf in zeer goede staat is. Daarna is het een kwestie van het onderhoud heel goed bijhouden. Deze auto's zijn voordelig te koop, dus de prijs/kwaliteit verhouding is gewoon heel redelijk. Daarom zie je ze enorm veel rondrijden.
Met de 1.9d motor heb ik ook eens gereden en hoewel die wat langzamer is rijdt dat ook prima. Die motoren zijn erg betrouwbaar. Wel iets minder zuinig, maar met de hdi moet je wel moeite doen om zuinig te rijden.
Inmiddels een nieuwere 1.6 hdi gekocht. Ditmaal met automaat.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Citroën Berlingo
Uitgelicht aanbod

Citroën Berlingo 1.6 16V Multispace 5 Persoons + AIRCO + TREKHAAK + SCHUIFDEUR L+R
- 2008
- 104.535 km

Citroën Berlingo 1.9 D 600 Airco NAP APK 1 Jaar
- 2003
- 125.850 km

Citroën Berlingo 1.6i Multispace in nieuw staat dealer onderhouden ,cruis control ,carrosserie in top staat, enz
- 2003
- 235.322 km
Lees ook

Citroen Berlingo Multispace 1.6i 16V (2004)

Zelfs Saab dacht aan een SUV Coupé

Praktijkverbruik: zo zuinig is de Toyota RAV4 Hybrid

Test: Smart #1 Brabus - Hoe een kans werd gemist

Praktijkervaring Porsche Taycan: eigenaren over hun elektrische Porsche
