Verkoop Chinese auto's in Nederland in 2023 bijna verdubbeld
7 procent van alle EV's was van Chinese toetreder
De Chinezen komen eraan! Dat horen we al jaren, maar hoe verloopt de Chinese invasie van de Nederlandse automarkt? Er zijn in 2023 meer auto's van relatief nieuwe Chinese merken in Nederland geregistreerd dan een jaar eerder. Flink meer zelfs.
Uit cijfers van Bovag, RAI Vereniging en RDC bleek onlangs dat er in heel 2023 in Nederland 369.791 nieuwe personenauto's zijn gekentekend. Een toenemend aandeel in de registraties komt voor rekening van relatief jonge Chinese automerken. Uit analyse van de cijfers door AutoWeek blijkt dat er in 2023 in Nederland ruim 14.000 nieuwe personenauto's van een nieuw Chinees merk zijn gekentekend. 14.319 stuks, om precies te zijn.
Ter vergelijking: dat waren er in 2022 nog 7.624. In 2023 zijn er dus 1,9 keer zoveel auto's van nieuwe Chinese merken in Nederland op kenteken gezet als in 2022. Een blik verder in het verleden: in 2021 werden 4.392 auto's van Chinese toetreders tot de Nederlandse automarkt gekentekend en in 2020 slechts 2.634 stuks. In drie jaar is het aantal jaarlijks in Nederland geregistreerde auto's van jonge Chinese merken ruimschoots vervijfvoudigd. We hebben het over een groeifactor van 5,4. Hierbij moeten we een paar belangrijke kanttekeningen plaatsen.
Wat is wél en geen Chinese auto?
We hebben het hier specifiek over voor de Nederlandse automarkt relatief nieuwe merken. De een vindt Volvo inmiddels een Chinees merk, evenals Polestar en Lotus. Hoewel deze merken onder de vleugel van het Chinese moederbedrijf Geely worden gevoerd, hebben Volvo, Polestar en Lotus hun oorsprong wel in Europa liggen. MG scharen we weer wél onder de relatief jonge Chinese merken, omdat het huidige MG maar bar weinig met het oorspronkelijke automerk met die naam te maken heeft. Daarbij kwam merknaam MG in 2019 na jarenlange afwezigheid terug in Nederland. Omdat we het over merken hebben, laten we ook in China geproduceerde auto's van andere niet-Chinese merken buiten beschouwing. Auto's als de Dacia Spring, DS 9, Honda ZR-V, de nieuwe – en overigens nog niet geleverde – nieuwe Mini Cooper, de Tesla Model 3 en auto's als de Volvo EX30 (tot 2025), Citroën C5 X en BMW iX3 nemen we dus niet mee. Wat doen we dan met Smart? Dat rekenen we – net als Lotus en Volvo – vooralsnog onder de niet-Chinese merken. Het is weliswaar voor de helft in handen van Geely, maar ook van Mercedes-Benz.
Wel een in China gebouwde auto, maar geen auto van een nieuw Chinees merk.
Bijna 4 procent marktaandeel
Welke merken we dan wel meenemen? Aiways, BYD, Hongqi, JAC, Lynk & Co, MG, Nio, Xpeng en Zeekr. Deze merken – die met uitzondering van MG en Lynk & Co enkel elektrische auto's verkopen – waren in 2023 goed voor 14.319 registraties. Dat leverden deze Chinese merken in Nederland een marktaandeel op van 3,87 procent. Dat lijkt verwaarloosbaar. In 2022 betrof het marktaandeel van de Chinese toetreders in Nederland nog 2,44 procent. Toch een behoorlijk verschil. Nog een belangrijke kanttekening: door leveringsproblemen in 2022 zijn er in 2023 veel auto's geleverd die in 2022 zijn besteld. Dat vertekent de boel enigszins. De automarkt is inmiddels weer gestabiliseerd en dat betekent dat 2024 het jaar wordt waarin we nog beter kunnen zien hoe de Chinese invasie van de Nederlandse automarkt verloopt.
Zo'n zeven procent nieuwe EV's is van een Chinees merk
De MG 4 is met afstand de populairste Chinese elektrische auto in Nederland. Van de in 2023 in Nederland geregistreerde auto's van Chinese merken zijn er ruim 6.000 een plug-in hybride Lynk & Co. Strepen we die samen met de plug-in hybride MG EHS weg, dan blijven er 7.920 auto's over met een elektrische aandrijflijn. In 2023 zijn er in totaal een kleine 114.000 elektrische auto's in Nederland geregistreerd. Een kleine zeven procent van alle vorig jaar in Nederland geregistreerde nieuwe elektrische auto's was dus van een Chinese toetreder.
Weerstand
Lang niet iedereen staat te juichen bij de komst van Chinese autofabrikanten. De een vindt het om geopolitieke redenen geen goede zaak, de ander vreest voor de wijze waarop Chinese fabrikanten eventueel met gebruikersdata omgaan en de ander vindt ze misschien ronduit lelijk. Momenteel loopt er een onderzoek van de Europese Commissie naar uit China afkomstige elektrische auto's. Hierbij gaat het niet enkel om EV's van Chinese merken, maar dus ook om elektrische auto's van 'westerse fabrikanten' die er worden gebouwd. Volgens de Europese Commissie worden de prijzen van Chinese elektrische auto's kunstmatig laag gehouden door Chinese subsidies en daar is ze niet over te spreken. China is van mening dat het EU-onderzoek in strijd met internationale regels is en noemt het een voorbeeld van puur protectionisme.
De MG 4 – afgebeeld als X-Power – is de populairste elektrische Chinese auto.
2024
Ook in 2024 komt er een vloot nieuwe Chinese modellen naar Nederland. Zo roept Wey al lang dat grote Europese ambities heeft, evenals Ora. Nio en Xpeng hebben nieuwkomers in het vat, BYD voert achter de schermen behoorlijk wat in zijn schild, Chery staat met Omoda, Jaecoo en Exlantix te trappelen om naar Nederland te komen en ook Hozon Auto en Leapmotor (Stellantis!) willen hun tanden in de Europese markt zetten. Bovendien komt ook MG met een reeks al dan niet elektrische nieuwkomers. En dan hebben we alleen nog maar de reeds bekende modellen gehad. Westerse fabrikanten lijken de dreiging uit China te voelen.
Steeds meer hier traditionelere fabrikanten hebben dan ook de komst van meer betaalbare elektrische auto's aangekondigd. Citroën komt met de ë-C3, Fiat met een nieuwe elektrische Panda, Renault met de elektrische 5 en onder meer Volkswagen, Skoda, Cupra, Opel en Alfa Romeo hebben relatief betaalbare nieuwe elektrische auto's in het vat zitten.
Registraties Chinese auto's in Nederland – 2023
Merk | Model | 2023 | 2022 |
Aiways | U5 | 177 | 1 |
BYD - totaal | 1.230 | 200 | |
BYD | Atto 3 | 1.070 | 161 |
BYD | Dolphin | 55 | - |
BYD | Han | 23 | 3 |
BYD | Seal | 3 | - |
BYD | Seal U | 11 | - |
BYD | Tang | 68 | 36 |
Hongqi | E-HS9 | 64 | 4 |
JAC | iEV7S | 1 | 7 |
Lynk & Co | 01 | 6.109 | 5.848 |
MG - totaal | 6.053 | 1.502 | |
MG | 4 | 2.937 | 38 |
MG | 5 | 839 | 283 |
MG | EHS | 290 | 137 |
MG | Marvel R | 129 | 306 |
MG | ZS | 1.858 | 738 |
Nio - totaal | 251 | 54 | |
Nio | EL6 | 18 | - |
Nio | EL7 | 53 | - |
Nio | ET5 | 100 | - |
Nio | ET7 | 80 | 52 |
Xpeng - totaal | 341 | 11 | |
Xpeng | G9 | 253 | - |
Xpeng | P5 | 1 | 5 |
Xpeng | P7 | 86 | 6 |
Zeekr - totaal | 95 | - | |
Zeekr | 001 | 80 | - |
Zeekr | X | 15 | - |