AutoWeek 15 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 15 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autonieuws
215

Zeven generaties allemansvriend

Supershowroom: Volkswagen Golf

  • J.Arkenbout/J.Lemkes
  • Autonieuws
2 oktober 2016 om 11:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Volkswagen Golf is met zijn voorwielaandrijving en z'n watergekoelde motor die óók nog eens in de neus ligt wel erg ver verwijderd van zijn luchtgekoelde voorganger. Nu, ruim veertig jaar en zeven generaties later, is er echter tóch een belangrijke overeenkomst met de Kever: beide auto's zijn iconen.

Golf 1 (1974)

De Golf 1 kwam in 1974 als vervanger van de Volkswagen type 1, of Kever zoals de meeste hem kennen, de fabriek in Wolfsburg uitrijden. Aangezien de Golf zoals gezegd totaal anders was dan z'n iconische voorganger, was er in het begin wat twijfel in hoeverre de Golf de verkoopcijfers en het succes van die auto zou kunnen benaderen. Deze twijfels werden weggenoemen toen Volkswagen al na twee jaar de miljoenste Golf de fabriek uit zag rollen. In datzelfde jaar, 1976, zag bovendien oer-hot-hatch Golf GTI het levenslicht. In 1980 werd het drie- en vijfdeurs aanbod van de Golf met een cabriolet versterkt. Ook was er een sedan in zowel twee- als vierdeurstrim, die echter als 'Jetta' door het leven ging. De Golf 1 is ook de auto waarmee Volkswagens stevige band met de dieselmotor begon. Dat begon in 1976, toen een 1.5d z'n bescheiden plaats onder de motorkap innam. Onder de noemer 'GTD' durfde Volkswagen het in 1982 zelfs aan om de dieselmotor sportieve pretenties mee te geven.

De Golf 1 was niet alleen in Europa razend populair. Onder de naam Rabbit werd hij in de Verenigde Staten en Canada verkocht en in Mexico kenden ze de Golf 1 als de Caribe. De Golf 1 was in zelfs Zuid-Afrika zo populair dat ze hem van 1984 tot en met 2009 onder de naam Citi Golf nog in productie hadden.

Golf 2 (1983)

Wat uiterlijk betreft borduurde de Golf 2 overduidelijk voort op het eerste model. Met een ruimer interieur en een langere wielbasis voelde de nieuweling echter een stuk volwassener aan dan zijn voorganger. In plaats van een geheel nieuwe cabriolet te ontwikkelen, besloot Volkswagen de open Golf 1 gedurende de complete productieperiode van de Golf 2 aan te blijven bieden. De drie- en vijfdeursvariant én de Jetta waren wel helemaal nieuw. In 1984 was het tijd voor een Golf 2 GTI. De zestienklepsversie daarvan kon pronken met een topsnelheid van ruim 200 km/h. De meest bijzondere Golf 2 verscheen echter in 1990, toen de door de firma Magna Steyr stevig opgehoogde Golf Country verscheen. Met zijn bullbar en reservewiel op de achterklep zag deze Golf eruit alsof hij de hele wereld aankon.

Golf 3 (1991)

De Golf 3 groeide wat ten opzichten van zijn voorganger en stond met zijn afgeronde vormen midden in de jaren '90. Van deze auto was er wél weer een cabriolet, terwijl de Jetta - in Europa althans - werd omgedoopt tot Vento. Bovendien kwam er voor het eerst een stationwagen op basis van de Golf, die van de Duitsers de naam Variant kreeg. Belangrijk motorennieuws was er op dieselgebied, want dit is de eerste Golf die de befaamde en voor z'n tijd erg krachtige TDI onder de kap kreeg. Liefhebbers van snelle versies waren bij deze Golf, ondanks de wat tamme GTI-achtklepper, aan het juiste adres. Boven de GTI kwam er namelijk een versie met een heuse zescilinder. De VR6 was daar door z'n bijzondere bouw compact genoeg voor. Aan de andere kant van het spectrum was er de Golf Ecomatic, die de wereld schokte met een start-stopsysteem.

Golf 4 (1997)

De vierde Golf kreeg een erg glad koetswerk met - heel hip - heldere koplampen. Net als de Golf 2 kreeg de '4' geen bijpassende cabriolet, maar bleef in plaats daarvan de voorgaande editie leverbaar. Dat leidde tot een wel heel bijzondere facelift, want Volkswagen besloot de neus van de Golf 4 wél over te hevelen naar de open variant. De tuningwereld is het merk er nog altijd dankbaar voor. In de Golf 4 verscheen voor het eerst een vijfcilinder, terwijl ook de zespitter terugkeerde. De sedanversie heette vanaf nu Bora. Bijzonder was dat er van die auto ook een stationwagenversie verscheen, die naast de reguliere Golf Variant in de showroom stond. Het verschil tussen de auto's was minimaal en betrof feitelijk alleen de neus.

Golf 5 (2003)

Net als z'n voorganger stond de Golf die in 2003 werd geïntroduceerd op hetzelfde onderstel als z'n concerngenoten van Seat, Skoda en Audi. Bovendien verscheen er binnen het merk Volkswagen een tweede auto op deze basis, ruimtereus Touran. Die ging - rijkelijk laat - de strijd aan met de Zafira's en Scénics van deze wereld. Geheel naar de trend van die tijd kreeg ook de Golf een wat hoger koetswerk mee. Wie 'm nog niet hoog genoeg vond maar een Touran ook niet zag zitten, werd op z'n wenken bediend met de Golf Plus. Liefhebbers van snelheid werden na de suffe Golf 4 GTI blijgemaakt met een uiterst vermakelijke nieuwe GTI mét de uiterlijke kenmerken van het oermodel. In plaats van de reguliere cabriolet zocht Volkswagen het hogerop met de Eos, een model dat het met z'n harde klapdak moest opnemen tegen de enorme CC-brigade van andere merken. Op motorisch vlak was er opnieuw groot nieuws, want de 'downsize'-trend begon bij Volkswagen met deze auto. Onder de noemer 'GT' verscheen er een Golf 5 met een 1.4-tje dat dankzij een turbo én een compressor maar liefst 170 pk op de been bracht. Dit blok zette de trend en tot op de dag van vandaag is 'TSI' het toverwoord bij Volkswagen.

Golf 6 (2008)

De zesde generatie van de Golf speelt een beetje vals, want feitelijk is het een stevig aangepakte 'vijf'. Wat afmetingen betreft bleef hij dus vrijwel gelijk aan zijn voorganger, maar er kwam wel een heel arsenaal aan nieuwe technieken en mogelijkheden. Een adaptief onderstel, adaptieve cruise control en led-verlichting rondom behoorden aan het eind van z'n levenscyclus allemaal tot de mogelijkheden. Ook kwamen er compleet nieuwe blue efficiëntie dieselblokken beschikbaar met common rail dieser injectie die nog zuiniger waren dan de vorige generaties. Ook is deze generatie Golf ontworpen om aërodynamische, stiller en efficiënter dan zijn voorgangers. Dit alles onder het mom van duurzaamheid. Hij leende wat lijnen van de Scirocco en zag er ook weer een stuk minder agressief uit dan de Golf 5.

Golf 7 (2012)

Net als zijn voorganger werd de zevende generatie Golf gedrapeerd met prijzen. Hij won niet alleen voor de tweede keer de European car of the Year Award, waarmee hij in lijn komt met de Renault Clio, maar ook nog eens de World car of the Year Award. De nieuwste Golf is gebouwd op het MQB-platvorm wat hem ongeveer honderd kilo lichter maakt dan zijn voorganger. Er kwam een plug-in hybride genaamd de Golf GTE, een serieuze snelle diesel genaamd de GTD en zelfs een volledig elektrische e-Golf. Qua interieur en afwerking heeft Volkswagen flinken stappen gezet om de Golf "Premium" te laten aanvoelen zodat de Golf zich in vreemde, verre markten ook zijn mannetje kan staan. Eind 2015 moest Volkswagen wereldwijd diep door het stof toen er sjoemelsoftware in hun dieselmotoren aangetroffen werd. Naast de diesels zijn er deze generatie ook nog de gebruikelijke en op benzine afhankelijke Golf R en GTI leverbaar. En als uitbreiding op het sportieve gamma introduceerde Volkswagen in 2016 de Golf GTI Clubsport die tussen de GTI en de R in komt te zitten.

  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
Volkswagen Volkswagen Golf

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

INFO
Volkswagen
Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 110pk (5D/6H)
€ 399
Stel samen ▸
Yourlease
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 464
Stel samen ▸
XLEasy
Volkswagen Golf 1.0 TSI 90pk (5D/6H)
€ 359
 
Arval
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 444
 
Volkswagen Golf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    7 1.2 TSI Comfortline | Telefoon | Cruise control | Climate control | Stoelverwarming | Garantie | Financial Lease V.A. €107,- PM

    Volkswagen Golf 7 1.2 TSI Comfortline | Telefoon | Cruise control | Climate control | Stoelverwarming | Garantie | Financial Lease V.A. €107,- PM

    • 2014
    • 96.718 km

    € 10.750

    2.0 Trendline uitv. incl. 18"LM WIELEN en AIRCO. NWE APK/GARANTIE !!

    Volkswagen Golf 2.0 Trendline uitv. incl. 18"LM WIELEN en AIRCO. NWE APK/GARANTIE !!

    • 2001
    • 224.766 km

    € 1.249

    Cabriolet 1.5 GLs Karmann APK 07-2022 Origineel Bj 1981 km 142.000 Uniek

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.5 GLs Karmann APK 07-2022 Origineel Bj 1981 km 142.000 Uniek

    • 1981
    • 142.209 km

    € 7.950

Meer Volkswagen Golf occasions

Lezersreacties (215) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
Op de rollenbank: Volkswagen Golf GTI Abt

Op de rollenbank: Volkswagen Golf GTI Abt

Doorgaans is een plek in de rubriek ‘Op de Rollenbank’ voorbehouden aan auto’s die niet getuned...

Lees meer
Volkswagen Golf GTI Clubsport - Rij-impressie

Volkswagen Golf GTI Clubsport - Rij-impressie

81

Voor wie een GTI te tam is en een R te vierwielaangedreven heeft Volkswagen de Clubsport-versie...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Prijs Volkswagen Golf R bekend

    Prijs Volkswagen Golf R bekend

    70
    • 25 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Golf R Variant betrapt bij de Nürburgring

    Volkswagen Golf R Variant betrapt bij de...

    24
    • 23 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)

    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk Style (2021)

    2
    • 13 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 245pk GTE (2021)

    Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 245pk GTE (2021)

    22
    • 9 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 130pk R-Line (2021)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI 130pk...

    4
    • 6 maart 2021
  • Review
    Volkswagen Golf Variant 1.9 SDI (1999)

    Volkswagen Golf Variant 1.9 SDI (1999)

    4
    • 4 maart 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 viert jubileum

    Volkswagen Golf GTI Clubsport 45 viert...

    41
    • 26 februari 2021
Merk
Merk
  • Autonieuws
    Goede én slechte nieuwe Euro NCAP-resultaten

    Goede én slechte nieuwe Euro NCAP-resultaten

    46
    • 14 april 2021
  • Autonieuws
    'Elon Musk wilde Volkswagen-topman Diess als Tesla-CEO'

    'Elon Musk wilde Volkswagen-topman Diess...

    37
    • 13 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen moet financieringsrente sjoemeldiesels compenseren

    Volkswagen moet financieringsrente sjoemeldiesels...

    41
    • 13 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen laat ID6 zien

    Volkswagen laat ID6 zien

    66
    • 9 april 2021
  • Review
    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    Volkswagen ID3 58kWh 1st Plus (2020)

    11
    • 3 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen koopt milieu-krediet van Tesla in China

    Volkswagen koopt milieu-krediet van Tesla...

    51
    • 2 april 2021
  • Autonieuws
    Volkswagen Arteon plug-in hybride op de prijslijst

    Volkswagen Arteon plug-in hybride op de...

    34
    • 1 april 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep