Sportbak voor Golf R32

Volkswagen Golf
Voor de onlangs geïntroduceerde Golf R32 komt Volkswagen met een primeur, een automatische zesversnellingsbak met een unieke constructie.

Voor de onlangs geïntroduceerde Golf R32 komt Volkswagen met een primeur, een automatische zesversnellingsbak met een unieke constructie. In de loop van 2003 zal de nieuwe DSG-bak (Direct Shift Gear) ook op andere modellen beschikbaar komen. De nieuwe Audi TT 3.2 V6 quattro is ook standaard voorzien van deze zeer unieke bak.

Wat is er dan zo bijzonder aan... Het probleem van veel sequëntieel te schakelen automaten is het gebrek aan schakelsnelheid. Juist op een sportieve auto zou je een snel schakelmechanisme wensen. Bij het overschakelen moet er nl. eerst (automatisch) ontkoppelt worden voor de volgende versnelling ingeschakeld kan worden. Volkswagen heeft dit opgelost door gebruik te maken van twee koppelingen. Koppeling 1 (K1) bedient de oneven versnellingen (+ de achteruit), koppeling 2 (K2) de even. Als bijvoorbeeld de auto in de derde versnelling rijd, staat de vierde trap reeds ingeschakeld. Via een elektro-hydraulisch systeem wordt de volgende versnelling binnen enkele milliseconden ingeschakeld. Daarnaast is de DSG-bak nog voorzien van een zg. 'launch control'. In deze stand kan de auto vanuit stilstand zo efficiënt mogelijk wegaccelereren. De Golf R32 met DSG is daardoor iets sneller (6,4 tegen 6,6 seconden) van 0-100 km/u dan de handbak-versie. De topsnelheid is overigens identiek, nl. 247 km/u.

Een andere bijkomend voordeel is het gunstigere brandstofverbruik. De R32 met handbak verbruikt gemiddeld 11,5 l/100 km brandstof, de DSG benodigt 'slechts' 10,2 l/100 km. Dat is een verschil van ruim 10%.

De DSG-bak kan bediend worden met flippers achter het stuur, het zg. Formule 1 schakelsysteem, of met de pook. Uiteraard kan het schakelen ook automatisch, dan zal de elektronica het meest ideale schakelmoment bepalen.

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.