Renault Turbo 3 is stoere restomod

Heftig!

Legende Automobiles Turbo 3
Legende Automobiles Turbo 3Legende Automobiles Turbo 3Legende Automobiles Turbo 3Legende Automobiles Turbo 3Legende Automobiles Turbo 3Legende Automobiles Turbo 3Legende Automobiles Turbo 3Legende Automobiles Turbo 3Legende Automobiles Turbo 3Legende Automobiles Turbo 3Legende Automobiles Turbo 3Legende Automobiles Turbo 3Legende Automobiles Turbo 3

Het verleden wordt op bijzondere wijze met het heden gecombineerd door Legende Automobiles. De Frans-Amerikaanse onderneming laat een wel heel bijzondere creatie zien. Dit is de Renault Turbo 3, een heftig gemoderniseerde R5 die voortborduurt op het concept van de Turbo en Turbo 2 van weleer.

De in 1980 gelanceerde Renault 5 Turbo was een heftig homologatiemodel waarvan de motor in tegenstelling tot de reguliere R5's niet voorin lag maar achter de voorstoelen. De machine was in het geval van de R5 Turbo een 160 pk sterke geblazen 1.4, een benzinemotor die het vermogen ook nog eens naar de achterwielen in plaats van de voorwielen stuurde. De eerste R5 Turbo had onder meer een van de Alpine A310 afgeleide achterwielophanging, diverse lichtgewicht onderdelen en een compleet eigen interieur. De R5 Turbo vond opvolging in de goedkoper te produceren R5 Turbo 2. De R5's Turbo vonden jaren later een eerste spiritueel opvolger in de knotsgekke Renault Clio V6 Sport. Het Frans-Amerikaanse Legende Automobiles laat met deze Renault 5 Turbo 3 een restomod zien die de R5's Turbo van weleer laat kennismaken met moderne technologie.

Legende Automobiles Turbo 3

Renault 5 Turbo 3 van Legende Automobiles

De Turbo 3 van Legende Automobiles is gebaseerd op een originele driedeurs Renault 5, maar krijgt een heftig uitgebouwde en voornamelijk uit koolstofvezel vervaardigde koets aangemeten die sterk doet denken aan die van de Turbo-modellen waar hij op voortborduurt. Legende Automobiles geeft de brede Turbo 3 led-koplampen, led-dagrijverlichting en natuurlijk ook led-achterlichten. Het lichtmetaal, voor 16- en achter 17-inch groot, doet denken aan dat van de oer-R5's Turbo. Ook opvallend is het interieur. Dat is volgehangen met alcantara en rode kunststof accenten, al is het ontwerp van het dashboard zelf niet direct overgenomen uit de R5 Turbo of Turbo 2. Achter het stuurwiel zit een digitaal instrumentarium en ook in het hart van de draaiknoppen om de klimaatregeling mee aan te sturen, zijn kleine displays aangebracht.

Uitgebreide specificaties over de aandrijflijn geeft Legende Automobiles nog niet weg. Wel weten we dat de Turbo 3 een sequentiële transmissie krijgt. Wat het ultieme stukje retro-speelgoed moet kosten, is niet bekend. Dat de Renault 5 niet vergeten is, blijkt ook uit het handelen van Renault zelf. Het merk komt namelijk met een hagelnieuwe op de 5 geïnspireerde EV.

PRIVATE LEASE Renault 5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (25)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.