Porsche 911 Speedster onthuld in New York

Verjaardags-concept wordt productie

Porsche 911 Speedster

Vorig jaar trakteerde Porsche zichzelf voor zijn zeventigste verjaardag met twee 911 Speedster Concepts. Nu is het tijd voor de productieversie en die beleeft zijn debuut in New York.

Terwijl de Shanghai Motor Show amper op gang is, maakt aan de andere kant van de wereld New York zich op voor zijn eigen autofeestje. Fabrikanten hebben dezer dagen dan ook de keuze waar ze hun primeurs onthullen en voor de 911 Speedster kiest Porsche voor de Big Apple. Dat is logisch wanneer je weet dat speedsters hun oorsprong in de Verenigde Staten hebben: bovengemiddeld veel rijdynamiek, maar toch open. Voor Porsche begon dat in 1952 met de 356 1500 America Roadster, voorzien van een handmatig vervaardigde aluminium carrosserie. In 1957 kwam de 356 A 1500 Carrera GT Speedster op de markt en in 1988 maakte de wereld voor het eerst kennis met de 911 Speedster. In 2010 verscheen de 997 als Speedster in een oplage van 356 stuks; dat getal behoeft weinig toelichting.

Ook de oplage van de nieuwe 911 Speedster is geen rond, en evenmin willekeurig getal. 1948 worden er gebouwd. Hij heeft een atmosferische vierliter zescilinder boxermotor die doortrekt tot 9.000 tpm, voor kenners bekend uit de 911 GT3 en GT3 RS. Het blok levert 510 pk en 470 Nm en met behulp van speciale gasklephulzen is de gasrespons, net als bij de GT3 R, geoptimaliseerd. Schakelen gaat met een handbediende GT Sport zesbak. Wie dat goed beheerst moet in exact vier seconden op de 100 km/h kunnen komen. De top ligt op 309 km/h. Die handbak scheelt bovendien achttien kilo ten opzichte van de PDK. Het chassis is afgeleid van de 911 GT3 en de achterwielen sturen mee. De zijdeglans zwarte twintig inch wielen hebben een centrale wielmoer.

Porsche Motorsport tekende voor het eerste voor een 911 Speedster. De lage raampartij wordt indien nodig omhuld door een handbediende stoffen kap, waarvan alleen de vergrendeling elektrisch is. Net als de twee koolstofvezel streamliners op de achtersteven zorgt dat voor de typische Speedster-looks. Ook het interieur kent de nodige koolstofvezel-accenten, gecombineerd met zwart leer en - optioneel - rode stiksels. De deurpanelen zijn lichtgewicht met opbergnetjes en portierlussen.

Ook de koets is zo licht mogelijk gehouden. Bagageklep, spatborden voor en de motorkap zijn van koolstofvezelcomposietmateriaal, terwijl een lichtgewicht polyurethaan is gebruikt voor zowel de voor- als achterzijde. Keramische remschijven besparen vijftig procent gewicht ten opzichte van stalen exemplaren. Ook airconditioning is gesneuveld in de strijd tegen de kilo's, maar wie toch airco wil, kan dat er kosteloos bij bestellen.

Al met al weegt de 911 Speedster 1.465 kilo. Halverwege dit jaar wordt hij in ons land verwacht. Prijzen, verbruik- en emissiecijfers voor de Europese versie worden in een later stadium bekend gemaakt.

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (20) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.