Polestar bekritiseert 'lakse automerken'
'We zijn zelf ook niet perfect'
Polestar-CEO Thomas Ingenlath roept autofabrikanten op tot een snelle verschuiving naar 'klimaatneutrale mobiliteit' en is er niet vies van om de complete auto-industrie met stevige woorden fiks te bekritiseren.
Polestar-topman Thomas Ingenlath reageert op de vandaag tijdens de Klimaatconferentie van Glasgow getekende 'Glasgow Declaration on Zero Emission Cars and Vans', een verklaring waarin meer dan 100 bedrijven, overheden en stadsbesturen zich toeleggen op het uitfaseren van fossiele brandstof tussen 2035 en 2040. Ingenlath spuit daarbij heftige kritiek op automerken die zich minder genoodzaakt voelen de verbrandingsmotor in hoog tempo uit te bannen.
"Automerken spreken nog steeds over de verkoop van auto's met benzine- en dieselmotoren tot 2040. Gezien de gemiddelde levensduur van een auto zullen deze auto’s tot in de tweede helft van de eeuw nog rondrijden en vervuilen. Ze vormen een vertraging voor een van de krachtigste oplossingen voor klimaatbescherming die beschikbaar zijn", aldus de CEO. Polestar geeft aan in 2030 een daadwerkelijk 'klimaatneutrale' auto te bouwen zonder daarbij van CO2-compensatie afhankelijk te zijn.
In een begeleidend schrijven geeft Polestar aan met dit statement te komen "omdat het erop lijkt dat een groot deel van de auto-industrie zo langzaam als mogelijk overschakelt op elektrische auto’s. Automerken blijven investeren in de ontwikkeling van auto’s met nieuwe benzine- en dieselmotoren, die, zonder ambitieuzere uitfaseringsplannen, nog steeds op de weg rijden in 2050 en daarna." Het geld dat in de ontwikkeling van nieuwe benzine- en dieselmotoren wordt gestoken, kan volgens Polestar beter besteed worden om 'klimaatneutrale mobiliteit' te stimuleren. Ingenlath zegt beslissingen van autofabrikanten om nieuwe benzine- en dieselmotoren te ontwikkelen af te keuren. Om zijn standpunt bij te zetten, kiest de Polestar-topman voor beladen woorden. "Kun je je voorstellen dat je vandaag tegen een kind zou zeggen dat auto’s over 30 jaar nog steeds giftige gassen produceren, waardoor de lucht moeilijker in te ademen is?”
Laks?
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Polestar 2 Long Range Dual
- 2020
- 84.038 km

Polestar 2 Long Range Dual Motor Launch Edition 78kWh SOH 93,5% | Trekhaak | Panoramadak | Google Infotainment | 360° Camera
- 2020
- 129.354 km

Polestar 2 Standard Range Single Motor 63kWh | Climate control | Cruise control | Panorama dak | Parkeersensoren + Camera | Trekhaak | Voorstoelen verwarmd | Apple Carplay/ Android Auto
- 2021
- 85.535 km
Lees ook

Dubbeltest: de DS Nº8 daagt de Polestar 4 uit maar wint het niet op rijcomfort

Polestar en Google Maps helpen je op de juiste rijstrook te rijden

Dubbeltest: Mercedes CLA niet in alles beter dan Polestar 2, als EV wel volwassener

Polestar 3 grondig vernieuwd: 'bijna een nieuwe auto'
