Polestar 4
 
Nieuws

Polestar verbannen van Amerikaanse markt wegens 'nationale veiligheid'

Polestar 3 wordt daar zelfs gebouwd!

In de Verenigde Staten slagen ze er goed in om alle Chinese merken buiten de deur te houden. Polestar is zo ongeveer het enige daar leverbare merk dat je met wat fantasie als ‘Chinees’ zou kunnen zien, maar ook dat merk moet er verdwijnen. Dat is pijnlijk, want Polestar bouwt zelfs auto’s in de VS!

Vraag het aan moederbedrijf Geely en je zult horen dat Polestar Zweeds is, net als Volvo. In die zin is er wellicht geen verschil tussen die twee, maar Polestar is uiteraard wel onder Geely bedacht en beide merken zijn onderdeel van die Chinese gigant. Geely doet via die Zweedse merken iets wat geen enkele andere Chinese autobouwer lukt: auto’s verkopen in de Verenigde Staten. Je zult daar voorlopig geen BYD of Xpeng gaan tegenkomen, maar mogelijk dus wel Polestars.

Die kans wordt echter ook een stuk kleiner, want het al kleine Polestar mag vanaf modeljaar 2027 helemaal geen auto’s meer verkopen in de VS. Het probleem is de Connected Vehicle Rule, die strikte eisen stelt aan de software van auto’s die mogelijk banden hebben met China en Rusland. Het heeft dus te maken met nationale veiligheid en hoewel Geely-dochter Volvo net als wat andere merken een ontheffing heeft gekregen, is Polestar wel degelijk de spreekwoordelijke sjaak. Het bedrijf krijgt geel goedkeuring om vanaf modeljaar 2027, na deze zomer dus, auto’s te verkopen. Het mag de voorraad van modeljaar 2026 nog verkopen, maar daarna lijkt het over en uit voor Polestar in de VS. Dat hele feestje heeft dan een jaar of 6 geduurd, want in 2020 werd Polestar in de Verenigde Staten geïntroduceerd met de Polestar 2.

Polestar 3

Polestar 3

In de VS gebouwd

Saillant is dat de Polestar 3, een technisch broertje van de Volvo EX90, in South Carolina wordt gebouwd. Daarmee ontsprong Polestar torenhoge importheffingen, maar nu is het merk alsnog genoodzaakt om ook dit model van de markt te halen. Of dat ook betekent da de Amerikaanse productie stopt, is niet bekend. Ook voor Europa kan het handig zijn om de auto in de VS te blijven bouwen. Een in de VS gebouwde auto die daar niet wordt verkocht, is bijzonder maar niet uniek. De Mercedes-Benz R-klasse werd in zijn laatste jaren zelfs uitsluitend in China verkocht, maar nog wel in de VS gebouwd.

Polestar 3

De Polestar 3 wordt in South Carolina gebouwd

In een reactie zegt Polestar dat het bestaande Amerikaanse klanten zal blijven ondersteunen (de link met Volvo helpt daarbij) en dat het merk zich op wereldniveau geen zorgen maakt. 94 procent van de Polestar-verkopen vindt buiten de VS plaats, zegt het merk, en 80 procent van de verkochte Polestars gaat in Europa op kenteken. Dat is dan ook waar Polestar zich nog meer op gaat richten.

Lincoln en Buick

Overigens zijn er toch nog meer automerken die zich zorgen mogen maken over de nieuwe maatregelen van de Amerikaanse overheid. Hoewel er zoals gezegd geen Chinese merken actief zijn in de VS, is er wel een handjevol modellen dat in China wordt gebouwd. Dit geldt bijvoorbeeld voor de Lincoln Nautilus en Buick Envision, waardoor ook die merken zich voor de overheid zullen moeten verantwoorden.

Lees ook

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.