Ook Chinese Xpeng naar Europa
Elektrische SUV als eerstgeborene
De lijst met Chinese automerken met Europese ambities krijgt er weer een naam bij. Ditmaal is het Xpeng dat aangeeft zijn tanden te willen zetten in de Europese automarkt. Het merk haalt als eerste de G3 naar Europa. Je raadt het al: dat is een elektrische SUV.
'De Chinezen komen eraan!' wordt nog weleens geroepen. Hoewel automerken als Landwind en Qoros niet bepaald voor Chinees succes in Europa hebben gezorgd - Qoros is hier ondanks haar ambities zelfs nooit op de markt gekomen - heeft de opkomst van de elektrische auto de poorten naar de Europese markt geopend. MG heeft in korte tijd in Nederland en Noorwegen relatief grote aantallen van de ZS EV weggezet, maar er zit veel meer in het vat. Aiways is met de Europese uitrol van de U5 bezig, Maxus verkoopt Chinese bedrijfswagens en dan heb je ook nog het aan Polestar gerelateerde Lynk & Co, dat de wens heeft om een stevig deel van de Europese elektrische autotaart op hun bordje te krijgen. De lijst gaat verder met Seres, BYD, Nio, Byton en Hongqi die naar Europa komen en vandaag komt Xpeng daarbij.
Xpeng G3 (interieur)
Xpeng is een in 2014 door een tweetal voormalig bestuursleden van het Chinese GAC Group uit de grond gestampt merk dat zich alleen bezighoudt met elektrische auto's. Volgens het Engelse Autocar haalt Xpeng zijn eerste productiemodel nog deze maand naar Noorwegen. Later volgend jaar richt Xpeng zijn pijlen ook op de rest van Europa. De eerstgeborene is de G3, een elektrische SUV die in China te koop is met een 50,5 kWh en 65,5 kWh accupakket waarmee een actieradius (NEDC) van zo'n 400 en 520 kilometer haalbaar moet zijn. Aan een DC-lader is de versie met het grootste pakket in minder dan 30 minuten van 30 tot 80 procent op te laden.
De G3 heeft diverse camera's en sensoren waarmee de SUV semi-autonoom - niveau 2,5 noemt Xpeng het - door het verkeer kan gaan. De auto kan zichzelf parkeren en heeft een digitale assistent aan boord waar je tegen kunt babbelen. De Xpeng G3 heeft een elektromotor op de vooras die 197 pk en 300 Nm sterk is. Daarmee heeft hij in 8,5 seconden een snelheid van 100 km/h op de klok. De topsnelheid ligt op 140 km/h. De standaarduitrusting omvat in China niet alleen ledmatrix-kijkers, maar ook automatische klimaatregeling, een 12,3-inch digitaal instrumentarium en een 15,6-inch verticaal display in de middenconsole.
De enige andere auto van Xpeng is de P7, een elektrische sedan waarmee Xpeng zijn pijlen op de Tesla Model 3 heeft gericht.