AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Officieel: Volkswagen Golf GTI
Vorig jaar toonde Volkswagen hem al als prototype, eind deze maand wordt de productieversie van de nieuwe Golf GTI in Parijs dan eindelijk onthuld.
Vorig jaar toonde Volkswagen hem al als prototype, eind deze maand wordt de productieversie van de nieuwe Golf GTI in Parijs dan eindelijk onthuld.
De vijfde generatie Golf GTI wordt aangedreven door een splinternieuwe 2,0-liter FSI motor met turbocompressor, waar we vorige maand in de Audi A3 Sportback al mee konden kennismaken. Het blok is goed voor een vermogen van 200 pk, bijna tweemaal zoveel als de oer-GTI uit 1976. Het maximum koppel bedraagt 280 Nm. De sport-Golf moet een topsnelheid van 235 km/h kunnen halen. Met de standaard handgeschakelde zesversnellingsbak sprint de auto in 7,2 seconden van 0 naar 100 km/h. Met de optionele DSG-bak moet het zelfs in 6,9 seconden kunnen. Daarmee overtreffen de prestaties alle voorgaande GTI's. Als het vermogen niet al te vaak aangesproken wordt moet een gemiddeld brandstofverbruik van 8,0 l/100 km tot de mogelijkheden behoren.
Optisch is de GTI ten opzichte van het prototype ongewijzigd. Prominent aanwezig is de zwarte grille met rode omlijsting die optisch één geheel vormt met de luchthapper in de bumper. Verder is de GTI te herkennenaan de dikke voor- en achterbumper, de zwarte lijsten onderlangs de carrosserie, de achterspoiler, de zwartgekleurde B-stijl, de dubbele uitlaatpijp en de 17-inch lichtmetalen wielen. Als optie is ook 18-inch verkrijgbaar.
De sportieve accenten worden in het interieur voortgezet. Hier vinden we sportstoelen met GTI-logo in de hoofdsteunen, driespaaks sportstuur bekleed met leer, aluminium pookknop en pedalen, iets anders gevormde instrumenten en een zwarte dakhemel. De standaarduitrusting omvat o.a. klimaatregeling, regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel en bandenspanningssensoren. Een met 15 mm verlaagd sportonderstel draagt bij tot een bij de auto passende wegligging.
De Golf GTI staat in december bij de Nederlandse dealers. Een exacte prijs is nog niet bekend.
De vijfde generatie Golf GTI wordt aangedreven door een splinternieuwe 2,0-liter FSI motor met turbocompressor, waar we vorige maand in de Audi A3 Sportback al mee konden kennismaken. Het blok is goed voor een vermogen van 200 pk, bijna tweemaal zoveel als de oer-GTI uit 1976. Het maximum koppel bedraagt 280 Nm. De sport-Golf moet een topsnelheid van 235 km/h kunnen halen. Met de standaard handgeschakelde zesversnellingsbak sprint de auto in 7,2 seconden van 0 naar 100 km/h. Met de optionele DSG-bak moet het zelfs in 6,9 seconden kunnen. Daarmee overtreffen de prestaties alle voorgaande GTI's. Als het vermogen niet al te vaak aangesproken wordt moet een gemiddeld brandstofverbruik van 8,0 l/100 km tot de mogelijkheden behoren.
Optisch is de GTI ten opzichte van het prototype ongewijzigd. Prominent aanwezig is de zwarte grille met rode omlijsting die optisch één geheel vormt met de luchthapper in de bumper. Verder is de GTI te herkennenaan de dikke voor- en achterbumper, de zwarte lijsten onderlangs de carrosserie, de achterspoiler, de zwartgekleurde B-stijl, de dubbele uitlaatpijp en de 17-inch lichtmetalen wielen. Als optie is ook 18-inch verkrijgbaar.
De sportieve accenten worden in het interieur voortgezet. Hier vinden we sportstoelen met GTI-logo in de hoofdsteunen, driespaaks sportstuur bekleed met leer, aluminium pookknop en pedalen, iets anders gevormde instrumenten en een zwarte dakhemel. De standaarduitrusting omvat o.a. klimaatregeling, regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel en bandenspanningssensoren. Een met 15 mm verlaagd sportonderstel draagt bij tot een bij de auto passende wegligging.
De Golf GTI staat in december bij de Nederlandse dealers. Een exacte prijs is nog niet bekend.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 1.5eTSI/130PK Life DSG · Camera + Parkeersensoren · Lane assist · Stoel- & stuurverwarming · Garantie tot juli 2028 of 100.000km
- 2023
- 32.536 km
€ 28.940

Volkswagen Golf 1.4 eHybrid GTE 245PK | Panoramadak | Cruise Control | Navi |
- 2021
- 81.761 km
€ 24.995

Volkswagen Golf 1.4 TSI Highline
- 2010
- 181.000 km
€ 4.950
Lees ook
Volkswagen Golf GTI Edition 50: ‘Tijd op Nordschleife zou nog 2 tot 3 seconden sneller kunnen’
Nieuws
Deze Volkswagen Golf heeft al 37 jaar geen pretenties - Liefhebber Gezocht
Nieuws
Snelste Golf op Ring en 50 jaar GTI: daarom komt Volkswagen Golf GTI Edition 50 wel naar Nederland
Nieuws