Nieuwe Volkswagen Polo Sedan onthuld
Bijna net zo ruim als Passat
Volkswagen heeft het doek getrokken van de nieuwe Polo Sedan. Die is zoals zijn naam al aangeeft de sedan op basis van de huidige generatie Polo met een bagageruimte die bijna net zo groot is als die van grote broer Passat.
Om maar met het slechte nieuws te beginnen: de nieuwe Volkswagen Polo Sedan komt niet naar Nederland. Een grote verrassing is dat waarschijnlijk niet. De laatste keer dat Volkswagen in Nederland een Polo-met-kont had, was in de jaren 90. De derde generatie Polo kon je hier namelijk niet alleen als drie- en vijfdeurs hatchback, maar ook als sedan en als Vario geheten stationwagon kopen. Dat waren echter aangepaste versies van de equivalenten die Seat van de Córdoba leverde. Buiten de Nederlandse landsgrenzen is de Polo Sedan echter nooit weggeweest. Ook van de vierde en vijfde generaties Polo bestonden namelijk sedans en nu is er ook van de huidige zesde generatie een vierdeurs Polo met kofferbak.

Volkswagen Polo Sedan
Helemaal nieuw is de Volkswagen Polo Sedan niet. Het model bestaat namelijk in Zuid-Amerika en India als Volkswagen Virtus. In India verkoopt Skoda in de vorm van de Slavia ook nog eens een eigen variant van die Virtus. Volkswagen lanceert hem nu ook in Zuid-Afrika, en voor het eerst wordt daar de naam Polo Sedan gehanteerd. Die aanduiding is helemaal op zijn plek. De Virtus en dus de nieuwe Polo Sedan delen namelijk daadwerkelijk hun platform en techniek met de huidige generatie Polo. In onder meer Rusland bestaat overigens een heel andere Volkswagen Polo Sedan. In tegenstelling tot het model dat in dit artikel de hoofdrol speelt is dat in feite Volkswagens versie van deze Skoda Rapid. Inderdaad, met een vijfde deur en dus helemaal geen sedan.

De Polo Sedan die Volkswagen in onder meer Rusland presenteerde is een heel andere auto. Het is zelfs geen sedan!
De Volkswagen Polo Sedan die nu in Zuid-Afrika op de markt komt heeft een werkelijk gigantische bagageruimte. De auto slokt namelijk 521 liter aan spul op. Dat is slechts iets minder dan de eerste generatie Skoda Octavia lustte en niet eens zoveel minder dan je in de huidige Volkswagen Passat Sedan (586 liter) kwijt kunt. De Polo Hatchback schopt het tot 355 liter. In Zuid-Afrika vind je overigens geen 1.0 en 1.5 TSI-motoren in de Polo Sedan. Hij heeft er namelijk altijd een atmosferische 1.6 viercilinder MPI die 110 pk en 152 Nm opwekt. Dat vermogen gaat via een handgeschakelde vijfbak of een zestraps Tiptronic-automaat - dus geen DSG - naar de voorwielen. In 12,2 tellen zit je ermee op de 100 km/h, terwijl zijn topsnelheid op 190 km/h ligt. De vanafprijs bedraagt omgerekend €18.252.*
*Helaas stond aanvankelijk een veel lagere prijs vermeld. Er is blijkbaar iets misgegaan bij het omzetten van de valuta. Excuses daarvoor.