Nieuwe topversie Cupra Formentor op komst

RS-power!

Cupra Formentor
Cupra FormentorCupra FormentorCupra FormentorCupra FormentorCupra FormentorCupra FormentorCupra FormentorCupra FormentorCupra FormentorCupra Formentor

De Cupra Formentor is gesnapt op de Nürburgring. Het submerk van Seat is namelijk aan het testen met een nog niet officieel aangekondigd nieuw topmodel van zijn eigen cross-over, die vermoedelijk de vijfcilinder van concerngenoot Audi aan boord krijgt. Het prototype lijkt op het eerste gezicht redelijk doorsnee, maar hij onderscheidt zich met één belangrijk stijlelement.

Diagonaal geplaatste uitlaten, het lijkt momenteel hip te zijn. Lexus introduceerde ze een tijd geleden op de IS-F, maar meer recentelijk kwam BMW er ook mee op de proppen. Dit prototype van de Cupra Formentor heeft ze ook. De achterbumper is qua vorm ongewijzigd, maar de uitlaten zijn er op een andere manier in gezet. Voor de rest zijn er geen uiterlijke aanpassingen te bespeuren. Wat de spionagefotograaf vooral opviel, was dat er een vijfcilinder te horen was. Onder de kap ligt dus vermoedelijk de bekende 2,5-liter vijfcilinder turbo van Audi. Dit zou dan dezelfde krachtbron zijn als onder meer in de RS Q3 ligt, dus verwacht een vermogen van rond de 400 pk. Verder is dit toekomstige topmodel nog in nevelen gehuld. Hij zou in 2021 aangekondigd moeten gaan worden. Bij Seat Nederland is nog niets bekend over de komst van dit nieuwe topmodel.

Voorlopig is het wél aangekondigde en dus waarschijnlijk slechts voorlopige topmodel de Formentor VZ 2.0 TSI. Die heeft 310 pk en 400 Nm koppel tot zijn beschikking. 'VZ' staat in deze voor 'Veloz', het Spaanse woord voor snelheid. Snel is hij zeker: de sprint naar de 100 km/h is in 4,9 seconden afgeraffeld en de topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Deze variant komt in november naar de Nederlandse markt. In maart 2021 volgen er twee plug-in hybrides: de Formentor e-Hybrid en Formentor VZ e-Hybrid. Deze twee varianten zijn allebei voorzien van een 1.4 TSI met 150 pk en een accupakket van 13 kWh. Het verschil in systeemvermogen wordt veroorzaakt door de elektromotor. De reguliere e-Hybrid krijgt 204 pk en 350 Nm koppel, terwijl de VZ e-Hybrid iets ruimer bedeeld is met 245 pk en 400 Nm koppel. Uitgebreidere technische specificaties, evenals de prijzen, volgen nog.

PRIVATE LEASE Cupra Formentor

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.