• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Cupra Formentor | Nieuw: facelift 2023

MCDubbleU

Gebruiker
cupra-formentor.jpg

nuova-cupra-formentor.jpg

cupra-formentor.jpg

cupra-formentor.jpg

cupra-formentor.jpg

nuova-cupra-formentor.jpg

Alle foto's en info: https://www.netcarshow.com/cupra/2021-formentor/ Zoals verwacht vrijwel identiek aan de concept car: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?27,5860207

D Elzinga

Gebruiker
Los van de smakeloze Cupra-elementen vind ik het een goed uitziende crossover die lekker onderscheidend is ten opzichte van de andere VAG-crossovers. Maar, kan men de verleiding weerstaan om dit model ook onder tig andere modelnamen te recyclen?

Rutger DC

Gebruiker
Als ik mijn aversie jegens Cupra laat varen en het gewoon als een vlotte Seat SUV zie, dan is het gewoon een vlotte Seat SUV. Oogt herkenbaar Seat in tegenstelling tot de doosvormige Ateca en Tarraco. Het interieur oogt op het eerste gezicht niet heel hoogwaardig: typisch Seat, maar totaal niet premium.

Bobslee

Gebruiker
Geslaagd ontwerp. Voorkant niet echt herkenbaar als Seat/Cupra maar wel gaaf.

Achterkant ligt in een lijn met de nieuwe Leon.
Als ik 't geld had, en ik zocht iets SUV achtigs, dan zou dit 'm zeker worden. Geslaagde bak. (y)

929V6

Gebruiker
Ik mag hopen dat hij niet alleen in Darth Vader-lakkleur verkrijgbaar is? Verder wel een aardig gelijnde auto, hoewel weinig sensationeel.

Rutger DC

Gebruiker
S7-presentation-video-cupra-formentor-ne-l-appelez-plus-seat-633736.jpg

S7-presentation-video-cupra-formentor-ne-l-appelez-plus-seat-633753.jpg

S7-presentation-video-cupra-formentor-ne-l-appelez-plus-seat-633761.jpg

S7-presentation-video-cupra-formentor-ne-l-appelez-plus-seat-633760.jpg

Meer foto's: https://www.caradisiac.com/presentation-cupra-formentor-ne-l-appelez-plus-seat-183885.htm

Shooting-Cupra-Formentor_4.jpg

Shooting-Cupra-Formentor_3.jpg

Shooting-Cupra-Formentor_1.jpg

Shooting-Cupra-Formentor.jpg

Bron: https://abcmoteur.fr/actualites/decouverte-du-cupra-formentor-le-premier-modele-specifique-de-cupra/

Pjötr

Gebruiker
Tijdens mijn vakantie in Wolfsburg kwam ik bij enorme Volkswagen (lees VAG dealer) op 18 september deze auto tegen:

Dat het een Cupra is, was me snel duidelijk. Helaas kon ik niet uitgebreid fotograferen, en heb ik alleen deze foto. Het blijkt dus een pre-production model te zijn.

Het viel me op dat ik hem erg laag vind. Zeker voor een SUV. Ik heb een beetje een "Cross" gevoel erbij, alsof het een gewone auto is die wat hoger op de poten staat.

D Elzinga

Gebruiker
Peter O zei:
Het viel me op dat ik hem erg laag vind. Zeker voor een SUV. Ik heb een beetje een "Cross" gevoel erbij, alsof het een gewone auto is die wat hoger op de poten staat.

Iets soortgelijks ervaar ik ook bij het zien van een Kamiq van hetzelfde concern. Als ik niet beter zou weten zou ik hem gewoon als (nogal suffe) hatchback beschouwen in plaats van een crossover.

Rutger DC

Gebruiker
Leuk dat je 'm al gezien hebt, Peter!

D Elzinga zei:
Iets soortgelijks ervaar ik ook bij het zien van een Kamiq van hetzelfde concern. Als ik niet beter zou weten zou ik hem gewoon als (nogal suffe) hatchback beschouwen in plaats van een crossover.

De Kamiq is ook wel echt verschrikkelijk. Zag 'm een tijdje terug in Duitsland in het rood en met leuke velgen, zelfs dan is het nog een truttige en onbeholpen verschijning.

Dan vind ik de Formentor wel een leuke auto. De voorkant is misschien wel erg druk en onsamenhangend, maar goed. Het lijkt inderdaad een soort Seat Leon crossover met wat scherpere lijnen van opzij. De Formentor is slechts 1511 mm hoog, zo'n 10 cm lager dan een Ateca. Daarmee is het 150 pk instapmodel een concurrent voor auto's als de Kia XCeed, Mazda CX-30, Toyota C-HR of als het premium moet zijn de BMW X2. Vind het nog erg onduidelijk hoe we Cupra moeten plaatsen.

Rutger DC

Gebruiker
De Formentor zal met maar liefst zeven motoren worden geleverd:

1.5 TSI 150 pk 6v hand/DSG
2.0 TSI 190 pk DSG
2.0 TSI 245 pk DSG
2.0 TSI 310 pk DSG / 4Drive
PHEV 1.4 TSI 204 pk DSG
PHEV 1.4 TSI 245 pk DSG
2.0 TDI 150 pk DSG / 4Drive

Bron: https://www.largus.fr/actualite-automobile/cupra-formentor-2020-sept-motorisations-dont-un-diesel-de-150-ch-10433396.html

Rutger DC

Gebruiker
MCDubbellU zei:
lol 2x een 150pk motor in een Cupra..

Cupra is gewoon het nieuwe Seat, ik denk dat Seat langzamerhand uitgefaseerd gaat worden. De el-Born zou eerst een Seat worden en nu een Cupra.

D Elzinga

Gebruiker
Rutger DC zei:
MCDubbellU zei:

Cupra is gewoon het nieuwe Seat, ik denk dat Seat langzamerhand uitgefaseerd gaat worden. De el-Born zou eerst een Seat worden en nu een Cupra.

Dat zou ik wel een ontzettend vreemde beslissing vinden. Maar ja, dat was het promoveren van Cupra van uitvoering naar merk ook al...

Barri

Moderator

Ik gok ook dat dit een enorme flop gaat worden, alleen al omdat er geen Seat logo maar een onbekend logo op zit.

speedtouch

Gebruiker
Doet me denken aan het merk DS, dat ook niet echt uit de verf komt op dit moment.
Je moet geluk hebben op dat terrein (eigenlijk op alle terreinen).

der Magistrat

Gebruiker
Wouter82 zei:
Ze wisten niet wat ze met Seat aan moesten maar dat weten ze nu gelukkig wel met Cupra o_O

Bijzonder jammer. Dit is op zich niet mijn type auto, maar het zou wel een frisse toevoeging aan het verder eerder duffe Seat-gamma zijn geweest.

MCDubbellU

Gebruiker
Rutger DC zei:
MCDubbellU zei:

Dat idee heb ik ook. Ik zie nog altijd niet de meerwaarde van Seat. VW's en Audi's zien er ook minder behoudend uit dan vroeger. De ID.4 lijkt ook totaal niet op een VW (in mijn ogen een groot voordeel) dus doek Seat/Cupra gewoon op

Total Loss

Gebruiker
Wat een onzin joh. Dacht dat Cupra gewoon het sportieve deel van Seat zou worden, zoals op basis van historie te verwachten was. En dan blijkt die Formentor is dus gewoon met allerlei motoren geleverd te worden i.p.v. alleen een topmotorisering. Losweken van Seat was al onzin maar dit slaat echt helemaal nergens op.

Rutger DC

Gebruiker
Cupra Formentor 2.0 TSI 4Drive vs BMW X2 M35i:

CUPRA-FORMENTOR-2-0-TSI-4Drive-BMW-X2-M35i-1200x798-7b3256d56a26a7c8.jpg

CUPRA-FORMENTOR-2-0-TSI-4Drive-BMW-X2-M35i-1191x800-044c8b9486b2d213.jpg

Cupra-Formentor-2-0-TSI-4Drive-1200x800-3b2724a3a6b7a51d.jpg

BMW-X2-M35-1200x800-8f0aaa83d250fd53.jpg

Cupra-Formentor-2-0-TSI-4Drive-1200x800-2002b39ef33609df.jpg

BMW-X2-M35-1200x800-5f73689510f507f8.jpg

Cupra-Formentor-2-0-TSI-4Drive-1200x800-cc8c2c75bdedb288.jpg

BMW-X2-M35-1200x800-62a9ab759a1a466b.jpg

Das Fazit: Diese beiden Typen braucht kein Mensch, die kaufst du mit dem Herzen! Der Cupra Formentor bietet am meisten Gänsehaut, überzeugt mit Qualitäten wie Platz und Komfort. Und ist auch noch der agilere der beiden und 'ne Ecke günstiger. Den X2 haben sie zu straff gemacht, er ist konzeptbedingt kleiner – aber bei der Multimedia unschlagbar.

1. Cupra Formentor 544 / 800 punten

Welch ein überragender Sieg! Genug Platz, genug Power, genug Komfort, trotzdem Sportler. Und der Preis ist okay.

2. BMW X2 510 / 800 punten

Welch ein cooler BMW! Beim Multimedia unschlagbar, aber kleiner und nicht ganz so harmonisch abgestimmt. Und teurer.

Vergelijkingstest: https://www.autobild.de/artikel/bmw-x2-m35i-cupra-formentor-test-motor-preis-suv-coupe-18648237.html

M

MCW

Guest
The inline-five unit produces 385 horsepower (287 kilowatts) and 480 Newton-meters (354 pound-feet) of torque in the new Formentor VZ5. For the sake of comparison, the engine generates the same amount of torque in the RS Q3 and its Sportback sibling, but it has a little bit more horsepower in the Audis, at 394 hp (294 kW). As with the spicy crossover from Ingolstadt, the new hot Cupra comes as standard with all-wheel drive and a dual-clutch, seven-speed automatic transmission.

cupra-formentor-vz5.jpg

cupra-formentor-vz5.jpg

cupra-formentor-vz5.jpg

25 foto's en info: https://www.motor1.com/news/489735/cupra-formentor-vz5-reveal/

MCW4

Gebruiker
https://www.youtube.com/watch?v=Jmnpm4aA6ps

januari t/m mei zijn er slechts 13(!) stuks geregistreerd in Nederland.. niet van de Perforator maar van alle Cupra's! Gelukkig geeft AW ze extra veel aandacht elke keer :T De e-Hybrid moet je iig niet hebben. Ben benieuwd of de ID.3 evenknie zal scoren, anders zie ik het somber in voor dit merk.

Rutger DC

Gebruiker
In sommige landen doet de Formentor het heel redelijk. Hier levert Pon alleen de PHEV-uitvoeringen naast de snelle versies en die worden pas sinds kort uitgeleverd, volgens mij. Chiptekorten lijken ook roet in het eten te gooien bij veel nieuwe modellen. Het is dus nog even afwachten hoe de verkopen zich in Nederland zullen ontwikkelen.

Bovenaan