Nieuwe Citroën C3 onthuld
Bijzonder verhaal
Citroën heeft het doek getrokken van een volledig nieuw model met een bekende naam. We maken kennis met de nieuwe Citroën C3, die ondanks zijn naam anders niet de opvolger is van de Europese C3.
Citroën heeft speciaal voor de Zuid-Amerikaanse en Indiase markt een nieuw model ontwikkeld waarop het een bekende naam plakt: C3. De voor die groeimarkten bestemde C3 wijkt af van het model dat je in Nederland kunt bestellen. Deze nieuwe, meer cross-over-achtige Citroën C3 heeft dezelfde 2,54 meter lange wielbasis en komt ook in de lengte vrijwel compleet overeen met 'onze' C3. Hij is namelijk 3,98 meter lang, terwijl de C3 in de Europese showrooms zich uitstrekt over een afstand van - op enkele millimeters na - 4 meter. Dat deze kersverse C3 korter is dan vier meter, is voor de Indiase markt essentieel. Auto's korter dan vier meter komen daar namelijk in aanmerking voor onder meer fiscaal voordeel. Hoewel hij iets korter is, is de bagageruimte van de nieuwkomer met 415 liter 15 liter groter dan die van zijn Europese naamgenoot.

Citroen C3
Citroëns jongste model is de eerste uit een drie modellen tellende reeks modellen die het merk in groeimarkten wil lanceren. In India is de nieuwe C3 het tweede type van Citroën, het merk verkoopt er momenteel namelijk alleen de C5 Aircross. Ongetwijfeld doet Citroën er met deze C3 straks goede zaken. Ongeveer een kwart van de auto's die in India worden verkocht, is een model uit het segment van deze C3. Opvallend zijn de doelgroepen waarop Citroën mikt. Zo heeft de fabrikant voor in India "getrouwde stellen van in de dertig" in het vizier en mikt het in Brazilië op "veertigers met een actieve levensstijl en twee kinderen."
Hoewel de fabrikant bevestigt dat het design van deze C3 is toegespitst op de Indiase en Zuid-Amerikaanse markt, is hij duidelijk als Citroën herkenbaar. Hij heeft een vertrouwd front met over twee lagen verdeelde verlichting waarbij de led-dagrijverlichting net als bij de C4 en C5 X bestaat uit naar elkaar toelopende streepjes. De bodemvrijheid van de kleine SUV-achtige C3 bedraagt een behoorlijke 18 centimeter. Volgens Citroën is het onderstel van de auto speciaal afgestemd op zowel geasfalteerde als onverharde wegen. Maar liefst 40 procent van de wegen in India is namelijk onverhard.

Citroen C3
Dat de C3 speciaal voor groeimarkten is bestemd, betekent niet dat er niets te personaliseren valt. Zo is de auto bij wijze van optie leverbaar in een two-tone-kleurstelling, die diverse kleurcombinaties mogelijk maakt. De C3 heeft verder onder meer een 10-inch aanraakscherm in zijn vrolijk gevormde interieur. Citroën produceert de C3 straks in Chennai (India), al rolt -ie straks ook in het Braziliaanse Porto Real van de band. Op de Indiase markt moet de C3 het opnemen tegen de Renault Kiger, Maruti Suzuki Vitara Brezza, Nissan Magnite, Tata Nexon en Mahindra XUV300.