De Tweeling: SsangYong Tivoli - Mahindra XUV300

Korter

Mahindra XUV300
SsangYong Tivoli e-XDi160Mahindra XUV300SsangYong Tivoli e-XDi160Mahindra XUV300Mahindra XUV300Mahindra XUV300Mahindra XUV300Mahindra XUV300Mahindra XUV300Mahindra XUV300Mahindra XUV300Mahindra XUV300Mahindra XUV300Mahindra XUV300Mahindra XUV300Mahindra XUV300Mahindra XUV300

SsangYongs Tivoli kom je in Nederland niet op elke hoek van de straat tegen, maar de kans dat je zijn tweelingbroer tegenkomt, is nog velen malen kleiner.

De in 2015 gepresenteerde Tivoli (foto 2 en 4) heeft sinds kort een uit India afkomstig broertje: deze XUV300. Wie de Tivoli een beetje kent, ziet direct dat er met deze XUV300 iets bijzonders aan de hand is. Jawel, hij is inderdaad een stuk korter. Waar de hier bekende Tivoli 4,2 meter lang is - en de Tivoli XLV het zelfs tot 4,44 meter schopt - is deze Indiase avonturier namelijk slechts 3,99 meter lang. De wielbasis is met 2,6 meter namelijk onveranderd en dat heeft tot gevolg dat de overhang achter is ingekort. Het geeft de XUV300 vooral van opzij bezien een opmerkelijk voorkomen. De bagageruimte van deze XUV300 is logischerwijs ook kleiner dan die van de SsangYong. Waar die laatste 423 liter opslokt, blijft de inhoud van de bergruimte bij de XUV op 265 liter steken.

De XU300 is niet alleen korter, maar heeft ook een koets die afwijkt van die van het origineel van SsangYong. De lijnen in de voorschermen zijn iets hoekiger, de Mahindra heeft compleet eigen verlichting aan de achterzijde en een volledig andere achterklep, terwijl we aan de voorkant ook een hele eigen snuit zien. Hoewel de overeenkomsten hier met de Tivoli goed zichtbaar zijn, zijn zaken als de koplampen en de grille toch echt anders ingedeeld. De kop- en mistlampen worden optisch door een verticale streep led-dagrijverlichting met elkaar verbonden. Ook in het interieur voert Mahindra enkele wijzigingen door. Het bedrijf monteert een ander stuurwiel en de middenconsole is anders ingedeeld.

Op de motorenlijst, in India in ieder geval, een 110 pk en 200 Nm sterke geblazen 1.2-benzinemotor en een 117 pk en 300 Nm sterke 1.5-diesel. Mogelijkerwijs komt die 1.2 straks ook in de Tivoli te hangen.

Waar deze Tivoli-tweelingbroer vandaan komt? SsangYong opereert sinds 2011 onder de vleugels van de Indiase gigant Mahindra & Mahindra, die onder de merknaam Mahindra dus ook auto's verkoopt. De reden voor het inkorten: auto's die minder dan 4 meter lang zijn, profiteren van belastingvoordeel.

 

Lezersreacties (14) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.