Het was er al: elektrische Volkswagen Golf in 1976

Volkswagen Golf 2 CityStromer
Leuk hoor, de nieuwe e-Golf van Volkswagen. Maar het Duitse merk vergeet er gelijk bij te zeggen dat men eerder al (meermaals!) een elektrische variant van de familiehatchback bouwde.

De eerste elektro-Golf was er al in 1976, voorzien van een 20 pk-sterke elektromotor en een hele zwik batterijen in de achterbak. Met een stabiel tempo van 80 km/h kon maar liefst 48 kilometer ver gereden. Na pakweg 20.000 testkilometers, waarmee toen al de nodige kennis werd opgedaan over 'modern' elektrisch rijden, parkeerde het merk de auto in de opslag in Wolfsburg.

Dertien jaar later verscheen er opnieuw een elektrische Golf, onder de naam Golf 2 CityStromer – te zien op de foto's. Enkele gelukkige particulieren (vooral medewerkers van geselecteerde bedrijven) kwamen in aanmerking voor de aanschaf van deze 25 pk sterke C-segmenter. Met een topsnelheid van 96 km/h was de auto feitelijk een doorontwikkeling van de eerste elektrische Golf. Bovendien kon het accupakket opgeladen worden via een normaal 220V-stopcontact. Maar liefst 120 exemplaren zagen het levenslicht.

Vierbak
In 1993 werd ook de derde generatie Golf (zoals te zien in deze video bij dit artikel) voorzien van een elektrische aandrijflijn, ditmaal in samenwerking met Siemens. Het grote nieuws was in dit geval de mogelijkheid om tijdens de tocht energie terug te winnen, zoals dat inmiddels gemeengoed is. Met 23 pk was er iets minder vermogen beschikbaarheid. Opvallend was de aanwezigheid van een handgeschakelde vierbak in plaats van een CVT, en het feit dat het accupakket in amper anderhalf uur al voor tachtig procent opgeladen kon worden.

Anno 2014 is de allernieuwste e-Golf goed voor 115 pk en een topsnelheid van 140 km/h. Eigentijdse cijfers die op zich misschien niet heel indrukwekkend lijken, maar in de context met zijn voorgangers geplaatst wel een mooie, geleidelijke evolutie laten zien.

Video

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.