Grootste elektrische Mercedes-Benz heeft 420 kWh accu

Tot 400 kilometer actieradius

Mercedes-Benz Trucks eActros
Mercedes-Benz Trucks eActrosMercedes-Benz Trucks eActrosMercedes-Benz Trucks eActrosMercedes-Benz Trucks eActrosMercedes-Benz Trucks eActrosMercedes-Benz Trucks eActrosMercedes-Benz Trucks eActrosMercedes-Benz Trucks eActrosMercedes-Benz Trucks eActrosMercedes-Benz Trucks eActrosMercedes-Benz Trucks eActrosVolvo Trucks elektrische vrachtwagensVolvo Trucks FM ElectricVolvo Trucks FM ElectricVolvo Trucks FM ElectricVolvo Trucks FMX ElectricVolvo Trucks FMX ElectricVolvo Trucks FMX ElectricVolvo Trucks FH Electric

De EQS is tot op heden de elektrische Mercedes-Benz met het grootste accupakket. Die elektrische topsedan moet op dat vlak nu zijn meerdere erkennen in een elektrisch aangedreven Mercedes-Benz met maar liefst 420 kWh aan elektrische longinhoud.

Eerlijk is eerlijk, de elektrische Mercedes-Benz die in dit artikel de hoofdrol speelt, heeft helemaal niets met de EQS te maken. Waar de EQS als Mercedes' neusje van de automobiele elektrozalm fungeert, is Daimlers nieuwste EV helemaal geen personenauto. Het 'beestje' luistert namelijk naar de naam eActros en is een volledig elektrisch aangedreven variant van Mercedes-Benz' Actros-vrachtwagen.

De eActros is de eerste in serie te produceren elektrische truck van Mercedes-Benz, in letterlijke zin een ruimtereus waarmee de fabrikant naar eigen zegen meer dan een half miljoen testkilometers heeft afgelegd. De eActros heeft uiteraard een gigantisch accupakket in zijn bodem. De eActros is te voorzien van drie of vier accupakketten die elk een capaciteit hebben van 105 kWh. Dat brengt de maximale capaciteit op 420 kWh, al komt de truck dus ook op de markt met 315 kWh. Daarmee moet de eActros - afhankelijk van de lading - tot 400 kilometer ver mee kunnen komen. Het maximum laadvermogen bedraagt 160 kW. Aan een DC-lader heb je iets meer dan een uur nodig om de accu's weer van 20 tot 80 procent van hun capaciteit vol te jagen met stroom. De eActros heeft twee elektromotoren in zijn achteras die samen een piekvermogen van 555 pk hebben. Die motoren zijn gekoppeld aan een tweetraps transmissie.

Mercedes-Benz rust de eActros uit met MirrorCam, een dodehoekassistent, een noodremassistent en uitgebreide voetgangersdetectie. De eActros heeft eveneens Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS), dat uit twee luidsprekers bestaat en dat medeweggebruikers en voetgangers met geluiden  van 10 dB op de hoogte stelt van zijn aanwezigheid. Je moet immers iets zonder dieselbrom ...

De eActros is leverbaar met twee en drie assen en loopt in de herfst van dit jaar voor het eerst van de band in het Duitse Wörth. Nederland behoort samen met uitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Noorwegen, Zweden, België, Groot-Brittannië, Italië, Spanje en Frank tot de eerste markten waar de elektrische eActros op de markt komt. Mercedes-Benz heeft ook een elektrische vrachtwagen met een brandstofcel in ontwikkeling. Daarop blikte het met de GenH2 Truck Concept in september vorig jaar al vooruit. Ook Hyundai heeft overigens vrij concrete plannen een waterstof-vrachtwagen op de markt te brengen.

Elektrische vrachtwagens

Natuurlijk is Mercedes-Benz niet de enige fabrikant die elektrische vrachtwagens gaat bouwen. Zo heeft Tesla al in 2017 de Semi aangekondigd en heeft Mitsubishi al tijden een elektrische versie van de Canter, de eCanter, in het gamma. In 2018 lieten Daf en VDL Nedcar een elektrische truck zien die tot op heden nog altijd niet op de markt is verschenen. Ook kleinere maar relevante bedrijven als Cummins, Iveco en Nikola werken aan elektrische vrachtwagens.

Volvo Trucks elektrische vrachtwagens

Volvo Trucks: v.l.n.r.: FM Electric, FH Electric en FMX Electric.

Grote afwezige in bovenstaande opsomming is Volvo. Werken de Zweden dan helemaal niet aan elektrische vrachtwagens? Zeker wel. Sterker nog, het aanbod elektrische vrachtwagens van Volvo wordt steeds uitgebreider. Volvo Trucks biedt onder meer de FL Electric aan, een net als de FE Electric voor regionale en stedelijke distributie bestemde elektrische vrachtwagen. De FL Electric heeft een maximaal 396 kWh accupakket en een 224 pk en 425 Nm sterke aandrijflijn. De FL Electric komt tot 300 kilometer ver op een lading. De FE Electric, die een maximaal gewicht van 27 ton heeft, perst tot 200 kilometer uit zijn 264 kWh accu en heeft een 449 pk en 850 Nm sterke aandrijflijn. De grotere FH Electric, FM Electric en FMX Electric hebben tot maximaal 540 kWh accu's, tot 666 pk en 2.400 Nm sterke elektromotoren en een actieradius van maximaal 300 kilometer. In de Verenigde Staten heeft Volvo Trucks sinds eind vorig jaar de VNR Electric in het aanbod.

PRIVATE LEASE Mercedes-Benz

Lease'm
Mercedes-Benz EQA 250+ Business Solution
€ 705
 

Lezersreacties (39)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.