AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Golf VI: alle info
168
Het had ons eerlijk gezegd verbaasd als de Golf VI níet van tevoren was uitgelekt. Na de foto's kunnen we nu echter ook alle beschikbare technische informatie vrijgeven.
Zoals verwacht wordt de Golf VI vanaf de start leverbaar met een hele rits TSI en TDI-motoren. Als u een benzineversie wilt kunt u kiezen uit met vier motoren: 80, 102, 122 en 160 pk, de laatste twee zijn een 1.4 TSI's. Bij de krachtigste versie wordt het 1.4-tje voortgestuwd door een compressor en een turbo, de 122 pk-versie heeft alleen een turbo. Later volgen uiteraard nog sterkere versies, onder meer voor de nog te onthullen Golf GTI. Op dieselgebied zijn er bij de start twee keuzes: 110 pk en 140 pk. Deze nieuwe commonrail-dieselmotor die we kennen uit de Tiguan en de Passat CC, heeft in de Golf een uitstoot van respectievelijk 119 gram en 129 gram CO2/km. Later volgt nog zowel een 90- en een 170 pk dieselmotor. Met 110 pk zijn we dit blok overigens nog niet tegengekomen. Op de instapmodellen na, worden alle
uitvoeringen leverbaar met de DSG-versnellingsbak. Afhankelijk van het koppel worden dat zes- of zeventrapsautomaten.
Het interieur is er behoorlijk op vooruitgegaan. We zien erg veel elementen van de Passat CC terug, onder meer de in kokers gelegde meters, het stuurwiel en de bediening van de klimaatcontrole. De handgreep in de deur loopt schuin omhoog, zoals in de Tiguan, waardoor de bediening van de elektrische namen meer binnen handbereik komt.
Naast designkenmerken krijgt de nieuwe Golf optioneel ook enkele technologische ontwikkelingen van de Passat CC. Kopers kunnen onder meer een adaptief onderstel, radargestuurde cruisecontrol en een parkeerassistent aankruisen op de optielijst. Dagverlichting is standaard en krijgt bij de duurste versie en de GTI de vorm van de bekende LEDjes aan de buitenkant van de koplamp.
Volkswagen heeft naar eigen zeggen ook erg zijn best gedaan om de Golf de 'stilste auto in zijn klasse' te maken. Onder meer door aerodynamische aanpassingen aan de buitenspiegels te maken en een extra isolatielaag in de voorruit aan te brengen.In september kunnen we voor het eerst op pad met de nieuwe Golf, eind oktober staan de eerste demo's bij de dealer.
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Uitgelicht aanbod
Lees ook
Achtergrond

Hoe de Citi Golf uitgroeide tot bijna dikste Volkswagen Golf I ooit
Klassiekers

Waarom je deze auto’s uit de jaren 80 nog zo vaak ziet
Nieuws

Volkswagen Golf met dieselmotor is niet meer
Nieuws

Zijspiegel van binnenuit verstelbaar maken - Uit de Oude Doos
Praktijkervaring

Praktijkervaring Volkswagen Golf 8: dit vinden eigenaren van hun auto
Autotest

Opel Astra vs. Volkswagen Golf - Dubbeltest
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (168) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.