Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Gereden: Volkswagen Golf R32

Golfje powerrrrrr!

Gereden: Volkswagen Golf R32
Gereden: Volkswagen Golf R32Gereden: Volkswagen Golf R32Gereden: Volkswagen Golf R32Gereden: Volkswagen Golf R32Gereden: Volkswagen Golf R32Gereden: Volkswagen Golf R32Gereden: Volkswagen Golf R32Gereden: Volkswagen Golf R32Gereden: Volkswagen Golf R32Gereden: Volkswagen Golf R32Gereden: Volkswagen Golf R32Gereden: Volkswagen Golf R32
  • Damiaan Hage
  • Nieuws
3 oktober 2005 om 14:15
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De R32 is terug! En nu niet als uitloopmodel zoals de vorige, maar gewoon als volwaardige toevoeging aan het programma. Wij probeerden hem uit in z'n geboortestreek op de Landstrassen en autobahnen bij Wolfsburg.
De R32 is terug! En nu niet als uitloopmodel zoals de vorige, maar gewoon als volwaardige toevoeging aan het programma. Wij probeerden hem uit in z'n geboortestreek op de Landstrassen en autobahnen bij Wolfsburg. De R32 is meer anders dan een standaard Golf dan de vorige dat was. Zo'n aluminium(-look...) grille met dubbele lamellen is echt níet wat je op een huis-, tuin- en keuken-Golf vindt. Ook de GTI heeft wel zo'n zwart 'ingekleurde' grille, maar dat geeft toch een heel ander beeld dan dit lichtgekleurde spul. Natuurlijk vinden we er voor de zekerheid nog een R32-logo, voor de twijfelaars... De zijkant wordt opgesierd met skirts waardoor de auto optisch al een stuk lager is, maar het onderstel van de R32 is sowieso 20 mm verlaagd. De 18-inch velgen met heel veel dubbele spaken sluiten qua design weer leuk aan op de grille. Aan de achterkant valt de bumper op die een soort diffusor aan de onderkant lijkt te hebben. De twee uitlaatpijpen zitten deze keer bij het midden in plaats van op de uiterste hoeken. Jammer, want zo oogt de R32 juist weer wat smaller. Van binnen zul je ook weten dat je in de dikste Golf zit. Sportstoelen houden je goed op de plek, maar liever bestel je je R32 met Recaro-kuipstoelen. In de auto's die wij hebben gereden zaten die stoelen – en ze zien er niet alleen geweldig uit, het zit ook super. Her en der is de binnenboel afgewerkt met een soort gepolijst aluminium dat we in principe heel netjes en passend vinden, maar dat ook de asbak ermee is uitgevoerd is net een beetje over de top. Het stuur is hetzelfde als in de GTI, alleen nu voorzien van een R32-logootje. Leuk is ook dat naalden van de snelheidsmeter en de toerenteller blauwe uiteinden hebben. Onder de kap vinden we weinig nieuws. Want de motor van de oude R32 is gewoon ook in deze gelepeld. Het is de 3,2-liter V6 met 250 pk die we ook in de Phaeton en Touareg terugvinden. En dan nu: rijden. Wie een compacte auto zoekt die écht snel is, is beter af met een GTI dan met de R32. Want de R32 is absoluut de snelste op het rechte stuk, maar als het op bochten aankomt dan is de GTI echt de baas. De R32 voelt veel zwaarder aan en dat is hij ook: het scheelt met een GTI gewoon 200 kg. Geef plankgas op de autobahn en de R32 gaat doelbewust op z'n doel af: 250 op de klok. Ergens na de 180 km/h verdwijnt de duw uit je rug, maar dan gaat het nog steeds gestaag. En zo'n hardwerkende zespitter is een lust voor het oor. De R32 geeft de bestuurder ook op deze hoge snelheden een vetrouwd gevoel. Van vaagheid of zweverigheid is geen sprake en als je afzakt naar 160 lijkt dat zelfs langzaam... Op de bochtige en heuvelachtige binnenwegen onder Wolfsburg ontpopt de opper-Golf zich als een lekkere Gran Turismo. Met de vierwielaandrijving lijk je eindeloos grip te hebben in de bochten en de auto geeft geen krimp en blijft keurig op koers. De remmen van de R32 doen hun werk ook goed – dat mag ook wel een diameter van bijna 35 cm. En als we mogen kiezen tussen de hightech DSG-bak of de 'lowtech' handbak, doe ons dan die fijne zesbak maar. Natuurlijk, met DSG is hij een fractie sneller als je het onderste uit de kan haalt, maar als je hem als automaat gebruikt, dan wil hij per se hoge versnellingen kiezen. Het is nog wachten op de vaststelling van de prijs, want die houdt de Nederlandse importeur nog even onder de pet tot de tuningbeurs Speed en Design in november. We kunnen er slechts naar gissen, maar wij houden rekening met een vanafprijs van ongeveer 46.000 euro en dan zou de R32 met DSG nog net onder 50 mille kunnen blijven.

Een uitgebreide rij-impressie leest u in AutoWeek nr. 41 van 5 oktober.
  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Golf
Volkswagen Volkswagen Golf

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

INFO
XLEasy
XLEasy
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 569
Bekijk nu ⟩
ANWB
ANWB
Volkswagen Golf 1.0 eTSI 110pk Life (5D/7A)
€ 574
Bekijk nu ⟩
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen Golf 1.0 TSI 110pk Life (5D/6H)
€ 579
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Volkswagen Golf 1.4 eHybrid 204pk Style (5D/6A)
€ 560
 
Volkswagen Golf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Golf 1.0 ETSI 110PK HYBRID DSG 5-DRS LIFE ACTIVE CLIMA - NAVI - LED

    Volkswagen Golf 1.0 ETSI 110PK HYBRID DSG 5-DRS LIFE ACTIVE CLIMA - NAVI - LED

    • 2022
    • 4.117 km

    € 33.500

    Volkswagen Golf 8 Golf 2.0 TSI 245 7DSG GTI Hatchback | Automaat | Achteruitrijcamera (Rear View) | Soul Black-Tornado Red/Soul Black/ Black/Soul Black | Side Assist | Diefstalalarm | Proactieve inzittendenbescherming (Pre-Crash) | Telefoonvoorbereiding Plus | Adaptieve onderstelregeling (19" velge

    Volkswagen Golf 8 Golf 2.0 TSI 245 7DSG GTI Hatchback | Automaat | Achteruitrijcamera (Rear View) | Soul Black-Tornado Red/Soul Black/ Black/Soul Black | Side Assist | Diefstalalarm | Proactieve inzittendenbescherming (Pre-Crash) | Telefoonvoorbereiding Plus | Adaptieve onderstelregeling (19" velge

    • 2022
    • 10 km

    € 60.830

    Volkswagen Golf Variant 1.0 eTSI/DSG Life Business, Led,ACC, Pdc, DAB, enz enz

    Volkswagen Golf Variant 1.0 eTSI/DSG Life Business, Led,ACC, Pdc, DAB, enz enz

    • 2021
    • 10.426 km

    € 29.900

Meer Volkswagen Golf occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Golf VIII

    406
    • 14 december 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Golf specificaties
  • Volkswagen Golf occasions
  • Volkswagen Golf video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Golf tests
  • Volkswagen Golf gebruikersreviews
  • Volkswagen Golf index
PREMIUM
Volkswagen Polo GTI vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

Volkswagen Polo GTI vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

De compacte GTI is aan het uitsterven, de Polo GTI heeft nog maar weinig concurrenten. Hij...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk R-Line (2021)

    Volkswagen Golf 1.5 eTSI 150pk R-Line (2021)

    1
    • 17 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2000)

    Volkswagen Golf 2.3 V5 Highline (2000)

    • 13 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.4 TGI BlueMotion Comfortline (2014)

    Volkswagen Golf 1.4 TGI BlueMotion Comfortline...

    1
    • 5 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 2.0 TSI R 4Motion (2021)

    Volkswagen Golf 2.0 TSI R 4Motion (2021)

    7
    • 19 juli 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline Business R (2018)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 150pk Highline...

    2
    • 22 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf 1.6 Optive (2007)

    Volkswagen Golf 1.6 Optive (2007)

    2
    • 14 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk Life Business (2021)

    Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI 130pk Life...

    1
    • 10 juni 2022
meer reviews
Volkswagen e-Golf - 2017 - 81.142 KM - Accudegradatie

Volkswagen e-Golf - 2017 - 81.142 KM - Accudegradatie

141

De Volkswagen e-Golf van Steven Neerken is van 2017 en staat inmiddels over de 80.000 kilometer....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Volkswagen Polo GTI vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

    Volkswagen Polo GTI vs. Volkswagen Golf...

    • 16 augustus 2022
  • Nieuws
    Komst nieuwe Volkswagen Golf nog onzeker

    Komst nieuwe Volkswagen Golf nog onzeker

    230
    • 3 augustus 2022
  • Volkswagen e-Golf - 2017 - 81.142 KM - Accudegradatie

    Volkswagen e-Golf - 2017 - 81.142 KM -...

    141
    • 7 juli 2022
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    77
    • 1 juli 2022
  • Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012...

    • 28 juni 2022
  • Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

    Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI -...

    197
    • 17 juni 2022
  • PREMIUM
    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen Golf GTI

    BMW 128ti vs. Ford Focus ST vs. Volkswagen...

    • 14 juni 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Bewezen: knoppen zijn beter dan schermen

    Bewezen: knoppen zijn beter dan schermen

    162
    • 19 augustus 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Buzz niet aan te slepen

    Volkswagen ID Buzz niet aan te slepen

    151
    • 18 augustus 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Buzz pick-up stapje dichterbij

    Volkswagen ID Buzz pick-up stapje dichterbij

    21
    • 16 augustus 2022
  • PREMIUM
    Volkswagen Polo GTI vs. Volkswagen Golf GTI - Dubbeltest

    Volkswagen Polo GTI vs. Volkswagen Golf...

    • 16 augustus 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Polo 6N/6N2 - Facelift Friday

    Volkswagen Polo 6N/6N2 - Facelift Friday

    51
    • 12 augustus 2022
  • Nieuws
    Volkswagen ID Buzz nu al geliefd tuningobject

    Volkswagen ID Buzz nu al geliefd tuningobject

    41
    • 12 augustus 2022
  • Achtergrond
    Opel Astra Sedan vs. Volkswagen Vento vs. Renault 19 Sedan - Uit de Oude Doos

    Opel Astra Sedan vs. Volkswagen Vento vs....

    67
    • 10 augustus 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden