AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Gereden: Volkswagen Golf R32
Golfje powerrrrrr!
De R32 is terug! En nu niet als uitloopmodel zoals de vorige, maar gewoon als volwaardige toevoeging aan het programma. Wij probeerden hem uit in z'n geboortestreek op de Landstrassen en autobahnen bij Wolfsburg.
De R32 is terug! En nu niet als uitloopmodel zoals de vorige, maar gewoon als volwaardige toevoeging aan het programma. Wij probeerden hem uit in z'n geboortestreek op de Landstrassen en autobahnen bij Wolfsburg.
De R32 is meer anders dan een standaard Golf dan de vorige dat was. Zo'n aluminium(-look...) grille met dubbele lamellen is echt níet wat je op een huis-, tuin- en keuken-Golf vindt. Ook de GTI heeft wel zo'n zwart 'ingekleurde' grille, maar dat geeft toch een heel ander beeld dan dit lichtgekleurde spul. Natuurlijk vinden we er voor de zekerheid nog een R32-logo, voor de twijfelaars...
De zijkant wordt opgesierd met skirts waardoor de auto optisch al een stuk lager is, maar het onderstel van de R32 is sowieso 20 mm verlaagd. De 18-inch velgen met heel veel dubbele spaken sluiten qua design weer leuk aan op de grille. Aan de achterkant valt de bumper op die een soort diffusor aan de onderkant lijkt te hebben. De twee uitlaatpijpen zitten deze keer bij het midden in plaats van op de uiterste hoeken. Jammer, want zo oogt de R32 juist weer wat smaller.
Van binnen zul je ook weten dat je in de dikste Golf zit. Sportstoelen houden je goed op de plek, maar liever bestel je je R32 met Recaro-kuipstoelen. In de auto's die wij hebben gereden zaten die stoelen – en ze zien er niet alleen geweldig uit, het zit ook super. Her en der is de binnenboel afgewerkt met een soort gepolijst aluminium dat we in principe heel netjes en passend vinden, maar dat ook de asbak ermee is uitgevoerd is net een beetje over de top. Het stuur is hetzelfde als in de GTI, alleen nu voorzien van een R32-logootje. Leuk is ook dat naalden van de snelheidsmeter en de toerenteller blauwe uiteinden hebben. Onder de kap vinden we weinig nieuws. Want de motor van de oude R32 is gewoon ook in deze gelepeld. Het is de 3,2-liter V6 met 250 pk die we ook in de Phaeton en Touareg terugvinden.
En dan nu: rijden. Wie een compacte auto zoekt die écht snel is, is beter af met een GTI dan met de R32. Want de R32 is absoluut de snelste op het rechte stuk, maar als het op bochten aankomt dan is de GTI echt de baas. De R32 voelt veel zwaarder aan en dat is hij ook: het scheelt met een GTI gewoon 200 kg. Geef plankgas op de autobahn en de R32 gaat doelbewust op z'n doel af: 250 op de klok. Ergens na de 180 km/h verdwijnt de duw uit je rug, maar dan gaat het nog steeds gestaag. En zo'n hardwerkende zespitter is een lust voor het oor. De R32 geeft de bestuurder ook op deze hoge snelheden een vetrouwd gevoel. Van vaagheid of zweverigheid is geen sprake en als je afzakt naar 160 lijkt dat zelfs langzaam... Op de bochtige en heuvelachtige binnenwegen onder Wolfsburg ontpopt de opper-Golf zich als een lekkere Gran Turismo. Met de vierwielaandrijving lijk je eindeloos grip te hebben in de bochten en de auto geeft geen krimp en blijft keurig op koers. De remmen van de R32 doen hun werk ook goed – dat mag ook wel een diameter van bijna 35 cm. En als we mogen kiezen tussen de hightech DSG-bak of de 'lowtech' handbak, doe ons dan die fijne zesbak maar. Natuurlijk, met DSG is hij een fractie sneller als je het onderste uit de kan haalt, maar als je hem als automaat gebruikt, dan wil hij per se hoge versnellingen kiezen.
Het is nog wachten op de vaststelling van de prijs, want die houdt de Nederlandse importeur nog even onder de pet tot de tuningbeurs Speed en Design in november. We kunnen er slechts naar gissen, maar wij houden rekening met een vanafprijs van ongeveer 46.000 euro en dan zou de R32 met DSG nog net onder 50 mille kunnen blijven.
Een uitgebreide rij-impressie leest u in AutoWeek nr. 41 van 5 oktober.
Een uitgebreide rij-impressie leest u in AutoWeek nr. 41 van 5 oktober.
Plaats een reactie
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf Cabriolet 2.0 TSI GTI|AUT|NAVI|211PK|XENON|LEDER|2XSLEUTELS
- 2012
- 254.207 km
€ 9.450

Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI 110pk Life · Apple/Android Car Play · Navi · P-Sensoren · Sfeerverlichting · 16'' Inch · Garantie t/m 26-08-2026 of 100.000km
- 2022
- 44.566 km
€ 22.440

Volkswagen Golf 1.0 TSI Highline Business R-Line // FULL LED // NAVI + CARPLAY // ADAPTIV CRUISE // CAMERA // PDC V+A // DIGITAL COCKPIT
- 2018
- 167.102 km
€ 13.945
Lees ook
Nieuws
Deze Volkswagen Golf heeft al 37 jaar geen pretenties - Liefhebber Gezocht
Nieuws
Snelste Golf op Ring en 50 jaar GTI: daarom komt Volkswagen Golf GTI Edition 50 wel naar Nederland
Nieuws
Snelste Volkswagen ooit op Nürburgring is een Golf GTI
Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI – 2014 – 610.333 km - Klokje Rond
Nieuws