Gereden: Volkswagen Golf GTI

Volkswagen Golf GTI
Volkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTIVolkswagen Golf GTI
Zo puur en onversneden als het origineel uit 1976 wordt het nooit meer, daar moeten we ons op voorhand bij neerleggen. Al was het maar omdat de huidige GTI 1.300 kilo weegt en het origineel 820 kilo op de schaal bracht. In combinatie met 110 pk een prima combinatie.

Zo puur en onversneden als het origineel uit 1976 wordt het nooit meer, daar moeten we ons op voorhand bij neerleggen. Al was het maar omdat de huidige GTI 1.300 kilo weegt en het origineel 820 kilo op de schaal bracht. In combinatie met 110 pk een prima combinatie.

De 200 pk 2,0-liter FSI turbomotor van de nieuwe GTI is een erg fijn aggregaat. Vanaf 1.800 tpm is de motor al optimaal wakker en het maximale koppel van 280 Nm is beschikbaar tot 5.000 tpm, maar het is natuurlijk leuker om de naald nog even het rode gebied in te trekken.
Je kunt je GTI ook laten uitrusten met het razendsnel schakelde DSG-systeem. Die bak heeft de voorkeur, al moet je er wel meer euro's (€ 2.300) voor uittrekken. Er valt simpelweg niet tegenop te handbakken en het verhoogt het rijplezier aanzienlijk.

Niet knetterhard
Met alleen een goede motor en dito bak heb je nog geen GTI, daar is meer voor nodig. Een sportief onderstel bijvoorbeeld. Het standaard Golf-chassis werd met 15 millimeter verlaagd en er gingen hardere veren en stuggere dempers onder. Dat levert zeer sportief weggedrag op, al is het comfortaspect niet uit het oog verloren.
Om de besturing die belangrijke extra GTI-touch mee te geven, werd de elektromechanische stuurbekrachtiging 'hergeprogrammeerd' waardoor je meer tegendruk hebt en meer feeling met de voorwielen. Naar onze smaak is de communicatie nog iets te afstandelijk. Stoer detail: de onderste helft van het dikke stuurwiel is plat. Bij een echte GTI verwacht je bijterige, agressieve remmen. Dat valt bij de Golf tegen; het pedaal is erg zompig en je moet 'm een flink eind richting bodem trappen voordat de vertraging serieus intreedt.

In de oude doos
Volkswagen is de oude GTI-doos ingedoken om de vijfde generatie de nodige nostalgische looks mee te geven. De rode bies om de grote zwarte grille roept herinneringen op aan het origineel, het ruitjesmotief op het meubilair doet de jaren '70 herleven en als je dan toch zo lekker in de oude doos aan het spitten bent, waarom zet je dan geen golfbal op die stok van de pook, Volkswagen? Een onbegrijpelijke misser.
Al met al weet Volkswagen met de nieuwe Golf GTI behoorlijk te imponeren. Hij is in ieder geval stukken beter dan z'n halfbakken voorgangers van de derde en vierde generatie en wat dat betreft spreekt VW terecht van de terugkeer van de echte GTI. Voor € 31.995 is de Golf GTI een erg goede aanbieding, want voor dat geld is de auto erg compleet met onder andere 17-inch lichtmetaal, sportstoelen, traction control, ESP, automatische airco (climatronic) en een radio/cd-speler.
Voor volgend jaar schat VW de verkopen in op zo'n 300 stuks. Ook voor 2005 op de kalender: een GTI TDI. Juist, met dieselmotor!

Het volledige verhaal over de Volkswagen Golf GTI staat in AutoWeek 47 die nu in de winkels ligt.

PRIVATE LEASE Volkswagen Golf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.