Gereden: Volkswagen Golf GTE
Volkswagen's manier van hybridiseren is een vrij efficiënte waarbij zoveel mogelijk gebruik gemaakt wordt van bestaande componenten uit VW's bouwdoossysteem. Bij de plug-in hybride Golf is dat niet anders. Tussen de 150 pk-versie van de 1.4 TSI-motor en de zestraps DSG monteren ze in Wolfsburg een 102 pk sterke elektromotor. In combinatie met een 8,8 kWh-accupakket onder de achterbank ontstaat zo een plug-in hybride met een elektro-actieradius van 50 km en een CO2-uitstoot van 35 gram. Oftewel de auto is goed voor een bijtellingstarrief van 7 procent, da's watertanden voor leaserijdend Nederland.
Het zijn niet alleen dit soort brave cijfers die de Golf GTE interessant maken. Wanneer we instappen verraadt de geruite bekleding direct dat we hier met een loot aan Volkswagen's GT-stam te maken hebben. In e-modus gedraagt de auto zich nog even als een brave elektromobiel, na een druk op de GTE-toets (eigenlijk niets meer of minder dan een sport-knop) toont de auto een heel ander gezicht en kun je er als een dolle mee vandoor. De twee motoren vormen een heet gebakerd duo en stuwen de auto rap vooruit, waarbij de elektromotor een eventuele aarzelende reactie van de benzinemotor keurig opvult. Als het moet sprint de Golf GTE volgens opgave in 7,6 seconden van nul naar honderd. We geloven het graag. Mocht de hybride auto z'n suffe imago nog niet kwijt zijn, dan zorgt deze Golf daar wel voor. Het accupakket in de buik van de auto lijkt geen belemmering te zijn, althans zolang het rechtuit gaat. De onderstelspecialisten in Wolfsburg hebben weliswaar goed hun best gedaan om te voorkomen dat de auto zwaarlijvig overkomt, helemaal te maskeren zijn de extra kilo's niet.
De vloer van de kofferbak ligt iets hoger dan bij een conventioneel aangedreven Golf. Je moet dus een klein beetje bagageruimte inleveren. Maar niet getreurd: de auto mag wel een aanhanger van 1.500 kg trekken. Wanneer de Golf GTE begin oktober bij ons op de markt komt zal deze volle neef van de Audi A3 e-tron voor ongeveer € 37.000 in de prijslijst staan.
Een uitgebreide rijtest met de plug-in hybride Volkswagen Golf GTE verschijnt in AutoWeek 13 die vanaf 23 maart in de winkel ligt.
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf 1.5eTSI/130PK Life DSG · Camera + Parkeersensoren · Lane assist · Stoel- & stuurverwarming · Garantie tot juli 2028 of 100.000km
- 2023
- 32.536 km

Volkswagen Golf 1.4 eHybrid GTE 245PK | Panoramadak | Cruise Control | Navi |
- 2021
- 81.761 km

Volkswagen Golf 1.4 TSI Highline
- 2010
- 181.000 km