Gereden: BMW X5 xDrive40e

Milieukampioen

BMW X5 xDrive40e
Tien jaar geleden was de grote SUV het toonbeeld van alles wat er volgens milieuclubs mis is met de auto. Groot, vervuilend en een tikkeltje asociaal. Maar de grote SUV is zich aan het revancheren middels plug-in hybridetechniek. Eerst was er Porsche, toen Volvo en nu BMW met de X5 xDrive40e.

Het lijkt wel een trend te worden: stop plug-in hybridetechnologie in een grote SUV en je hebt een milieukampioen die amper CO2 uitstoot. In theorie althans, maar dat is alles wat er voor de officiële verbruiksmetingen toe doet. Porsche had de Cayenne S E-Hybrid, toen kwam Volvo met de XC90 T8 en nu komt BMW met de X5 xDrive40e om de hoek kijken. Alle drie zitten ze onder de uitstootnorm voor 14% bijtelling, de Volvo is zelfs zo schoon dat een zakelijke berijder slechts 7% hoeft bij te tellen. Geen wonder dat dit soort auto's gretig aftrek vindt en al voordat men er ook maar een meter in heeft kunnen rijden worden er al tientallen zo niet honderden orders geschreven. Maar is dat in het geval van de BMW verstandig?

Om de spanning niet verder op te voeren: een miskoop doe je er niet aan. De BMW is vooral gericht op souplesse en daarin excelleert de X5 dan ook. Moeiteloos mengt de achttraps automaat de krachten van de verbrandingsmotor en de elektromotor samen. Er is altijd voldoende kracht en ondanks het forse wagengewicht, dat de twee ton ruim overstijgt, is de versnelling net zo overtuigend als moeiteloos. Daarbij hoor je de tweeliter viercilinder bijna niet, alleen als je alles vraagt is er een klein beetje rumoer waarneembaar, maar de rust aan boord wordt er amper door verstoord.

Alles weten over de BMW X5 xDrive40e? De volledige rij-impressie lees je in AutoWeek 26, die vanaf 1 juli in de winkel ligt. Morgen verschijnt daarnaast ook de video op AutoWeek.nl.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (28)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.