Gereden: BMW X5 xDrive40e
Milieukampioen
Het lijkt wel een trend te worden: stop plug-in hybridetechnologie in een grote SUV en je hebt een milieukampioen die amper CO2 uitstoot. In theorie althans, maar dat is alles wat er voor de officiële verbruiksmetingen toe doet. Porsche had de Cayenne S E-Hybrid, toen kwam Volvo met de XC90 T8 en nu komt BMW met de X5 xDrive40e om de hoek kijken. Alle drie zitten ze onder de uitstootnorm voor 14% bijtelling, de Volvo is zelfs zo schoon dat een zakelijke berijder slechts 7% hoeft bij te tellen. Geen wonder dat dit soort auto's gretig aftrek vindt en al voordat men er ook maar een meter in heeft kunnen rijden worden er al tientallen zo niet honderden orders geschreven. Maar is dat in het geval van de BMW verstandig?
Om de spanning niet verder op te voeren: een miskoop doe je er niet aan. De BMW is vooral gericht op souplesse en daarin excelleert de X5 dan ook. Moeiteloos mengt de achttraps automaat de krachten van de verbrandingsmotor en de elektromotor samen. Er is altijd voldoende kracht en ondanks het forse wagengewicht, dat de twee ton ruim overstijgt, is de versnelling net zo overtuigend als moeiteloos. Daarbij hoor je de tweeliter viercilinder bijna niet, alleen als je alles vraagt is er een klein beetje rumoer waarneembaar, maar de rust aan boord wordt er amper door verstoord.
Alles weten over de BMW X5 xDrive40e? De volledige rij-impressie lees je in AutoWeek 26, die vanaf 1 juli in de winkel ligt. Morgen verschijnt daarnaast ook de video op AutoWeek.nl.