Eerste elektrische Genesis gesnapt

Broertje van Ioniq 5

Spyshots Genesis EV
Spyshots Genesis EVSpyshots Genesis EVSpyshots Genesis EVSpyshots Genesis EVSpyshots Genesis EV

Genesis, het luxemerk van Hyundai, heeft een elektrische nieuwkomer in de ontwikkelingskamers staan. Gezien de ambities van het merk om zich ook in Europa een punt van de automobiele premiumtaart toe te eigenen, kan dat model best interessant zijn. Op spionagefoto's is hij behoorlijk goed te zien.

Het modellengamma van Genesis bestaat momenteel uit de G90, G80 en G70, achtereenvolgens tegenspelers van de BMW 7-serie, 5-serie en 3-serie. Ook heeft Genesis een tweetal SUV's: de GV80 en de GV70. Een model dat kleiner is dan de G70 heeft het merk nog niet en ook een volledig elektrische auto ontbreekt nog in het modellengamma. Dat lost Genesis straks in één klap op met een elektrische auto die intern met de aanduiding 'JW' door het leven gaat. Het model moet je beschouwen als luxueuzer zustermodel van de op stapel staande Ioniq 5 en de tevens nog te onthullen nieuwe EV van Kia.

Net als de Ioniq 5 en de vooralsnog als 'Futuron' aangeduide nieuwe elektrische Kia staat de Genesis 'JW' op het specifiek voor EV's bestemde E-GMP-platform. Het is opvallend dat de elektrische Genesis sterke uiterlijke overeenkomsten vertoont met de op stapel staande nieuwe EV van Kia, die al meermaals in gecamoufleerd testkostuum is opgedoken. Genesis geeft 'm de zo typerende in twee delen opgeknipte lichtunits. In 2019 gaf Genesis met de elektrisch aangedreven Mint Concept al te kennen dat het merk op termijn met een compacte EV zou komen, al lijken weinig designelementen van dat studiemodel het productiestadium te halen.

Genesis Mint Concept (2019)

Als de techniek van de elektrische Genesis overeenkomt met die van de nog te onthullen Hyundai Ioniq 5,  dan kan de nieuwkomer het slechter treffen. Uit eerder gelekte informatie bleek namelijk dat de Ioniq 5 diverse versies krijgt, waaronder een zo'n 315 pk sterke vierwielaangedreven variant die in iets meer dan vijf seconden op de 100 km/h zit. Die uitvoering zou 450 WLTP-kilometers persen uit een 58 kWh accupakket. Een 73 kWh-versie zou het zelfs tot een rijbereik van 550 kilometer schoppen. De Ioniq 5 wordt medio februari gepresenteerd. Het equivalent van Kia laat net als Genesis' nieuwe EV langer op zich wachten. Het luxemerk wil zijn tanden ook in de Europese markt zetten. Een compacte EV in het aanbod kan Genesis gezien de toenemende populariteit van elektrische auto's in Europa dan ook goed gebruiken.

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.