Deze auto's werden vorige maand slechts één keer verkocht
Buitenbeentjes
Bij de maandelijkse verkoopcijfers is het gebruikelijk om alleen naar de tien bestverkochte auto's te kijken. Maar hoe ziet de onderkant van de verkooplijst voor maart eruit? Dit zijn de auto's die vorige maand slechts één keer zijn verkocht. Daar zitten niet alleen maar 'usual suspects' tussen.
Van sommige modellen verwacht je wel dat er in een maand slechts één nieuw exemplaar de showroom uit rolt. Een Ferrari F8, Ferrari Portofino, Aston Martin DBS of Rolls-Royce Cullinan is immers niet voor iedereen weggelegd. Ook de Mercedes-Benz G-klasse, Lexus LC, Aston Martin Vantage en de Morgan Plus 6 en Plus 4 kun je onder die categorie scharen. Een Mercedes-Benz GLS zie je al wat vaker, maar ook die mastodont vond de afgelopen maand zijn weg naar één - ongetwijfeld gelukkige - eigenaar. Bij Maserati loopt het ook niet echt storm. De Levante krijgt namelijk ook een plek in dit lijstje Einzelgängers.

Ook van de Toyota Camry werd afgelopen maand slechts één verkoopcontract getekend.
Een merk dat ook geen goede maand had, was Jaguar. Van de XF verwacht je misschien al wel dat hij in Nederland niet zo goed verkoopt, mede door de sterke Duitse concurrentie en het gebrek aan plug-in hybride aandrijflijnen. Bij de I-Pace is dat een ander verhaal, al loopt de eerste en vooralsnog enige EV van Jaguar al sinds de aanscherping van de bijtellingsregels en de toenemende concurrentie een stuk minder goed. Bij zijn introductie in 2018 werd de I-Pace nog 3.526 keer verkocht, een jaar later waren het nog maar 770 exemplaren. Over heel vorig jaar verkocht Jaguar maar 18 (!) I-Paces, wat het iets minder schokkend maakt dat in maart dit jaar slechts één elektrische roofkat zijn weg uit de glazen kooi van de showroom vond.
Over naar het wat meer bereikbare spul. Daar vinden we onder meer de Skoda Citigo, Mazda CX-3, Seat Alhambra en Citroën Berlingo. Heel raar is dat niet, want die modellen zijn stuk voor stuk uitgefaseerd. De CX-3, Alhambra en Citigo zijn helemaal niet meer nieuw verkrijgbaar, de Berlingo is er alleen nog als ë-Berlingo. Auto's die nog wél leverbaar zijn, zijn de Toyota Camry en Fiat Tipo. Daarvoor is in Nederland kennelijk ook geen markt. De mensen die deze modellen wel kochten in maart, maakten in ieder geval een originele keuze.
De volledige onderkant van de verkooplijst in maart:
Positie | Merk en model | Verkoopaantal maart 2022 | Verkoopaantal februari 2022 | Procentuele stijging/daling |
254 | Aston Martin DBS | 1 | 0 | 0,00% |
255 | Morgan Plus 4 | 1 | 0 | 0,00% |
256 | Renault Express | 1 | 0 | 0,00% |
257 | Seat Alhambra | 1 | 0 | 0,00% |
258 | Ferrari Portofino | 1 | 1 | 0,00% |
259 | Fiat Tipo | 1 | 0 | 0,00% |
260 | Mazda CX-3 | 1 | 17 | 0,07% |
261 | Citroën Berlingo | 1 | 5 | 0,02% |
262 | Mercedes-Benz GLS | 1 | 2 | 0,01% |
263 | Skoda Citigo | 1 | 0 | 0,00% |
264 | Aston Martin Vantage | 1 | 1 | 0,00% |
265 | Lexus LC | 1 | 1 | 0,00% |
266 | Morgan Plus 6 | 1 | 0 | 0,00% |
267 | Toyota Land Cruiser | 1 | 1 | 0,00% |
268 | Maserati Levante | 1 | 1 | 0,00% |
269 | Mercedes-Benz Citan | 1 | 1 | 0,00% |
270 | Jaguar I-Pace | 1 | 1 | 0,00% |
271 | Citroën Jumper | 1 | 0 | 0,00% |
272 | Toyota Camry | 1 | 3 | 0,01% |
273 | Mercedes-Benz G-klasse | 1 | 3 | 0,01% |
274 | Rolls-Royce Cullinan | 1 | 1 | 0,00% |
Uitgelicht aanbod

Jaguar I-Pace EV400 HSE | BTW VERREKENBAAR | ORG. NL NAP KM | LUCHTVERING |
- 2018
- 30.941 km

Jaguar I-Pace EV400 SE € 32.975,- excl. BTW | NL-Auto | Meridian Audio | Adaptive Cruisecontrol | Elektrische Stoelen + Memory | Dodehoek Sens | 1e Eig. | NAP |
- 2018
- 95.114 km

Jaguar I-Pace EV400 First Edition
- 2018
- 59.237 km
Lees ook

Jaguar I-Pace verbeterd: nog altijd 470 kilometer bereik

Occasiondubbeltest: Tesla Model S vs Jaguar I-Pace

NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

Zo ver komt de Jaguar i-Pace in de praktijk

Jaguar I-Pace nu ook als Black Limited Edition

Elektrische Jaguar I-Pace als Black
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (63) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.