Jaguar I-Pace EV320 S Business Pack (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | I-Pace EV320 S Business Pack |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 4.000 km |
KM-stand laatst | 81.000 km |
Wauw
- 25.000 km
Toen in 2018 de iPace uitkwam, was ik lang aan het twijfelen of ik er een zou nemen. Ik vind het een prachtige auto van een prachtig merk. Hiervoor heb ik 4 jaar lang een Jaguar XE zakelijk gereden en dat beviel mij prima. Echter was de XE uit 2016 en naar mijn mening nog te jong om in te ruilen.
Achteraf gezien was ik blij dat ik niet heb ingeruild. De iPace heeft een valse start gehad. Veel problemen die de dealers niet kunnen oplossen (en nog steeds niet) en slechte range tov de Tesla Model S (zelfde prijsklasse).
Maar nog steeds vond ik de iPace een verschrikkelijk mooie auto met goede afwerkingen.
Vorig jaar met 180.000 km op mijn XE vond ik het wel tijd voor.de iPace. Toevallig had Jaguar in december 2020 de EV320 uitgebracht. Met net zoveel bereik maar minder pk dan de EV400 was hij wel 20.000 euro goedkoper in aanschaf. Met de toen nog lage bijtelling a 8% was er voor mij GEEN TWIJFEL mogelijk.
De EV320 is door JLR uitgebracht in NL en DE vanwege fiscale voordelen. Daarnaast moest JLR meer emissieloze auto's verkopen om niet een boete te pakken.
Dus werden de EV320 met 3 fase laden en de nieuwe Pivi Pro infotainment op de markt gezet tegen kostprijs.
Hier heb ik dus handig gebruik van gemaakt in september 2021. Bij Van Mossel stond een EV320 in de kleur Caesium Blue met blackpack en zwarte velgen. Ik heb de auto niet eens bezichtigd, maar via de telefoon aangekocht. Ja misschien raar, maar soms ben je zo zeker van je zaak dat je het gewoon moest hebben.
Ook zij deden niet moeilijk met de inruil van mijn oude XE en geven het bedrag dat ik heel realistisch vond.
Na 2 belletjes en 2 mailtjes waren we eruit.
Het was een DEMO model met 4000 km erop, dus redelijk goed ingereden. Alle oude kwaaltjes waren er volgens de verkoper (die er zelf in reed) niet.
Het ophalen was net een comedy show. In mijn oude XE had ik luxe zoals echt leder, stuurverwarming, adaptive cruise control en programmeerbare stoelinstellingen. Allemaal dingen die ik nu niet heb. Bij elke vraag, zit dit erop? was het antwoord zo goed als nee.
De verkoper vond het ook bijzonder dat iemand zo weinig onderzoek doet bij aankoop van een auto die al klaar staat bij de dealer (ja dealer zat in Groningen en ik woon rondom Utrecht).
Nu in april 2022 heb ik onderhand al 26.000 km op de auto staan. Nog steeds vind ik het een prachtige auto waar ik dagelijks met plezier in stap. Krijg regelmatig complimenten voor de kleur en auto.
Hij rijdt echt geweldig. Het is een zware auto met een verbruik van gemiddeld 23kWh per 100km, maar hij stuurt zo licht en direct. Ja het verbruik mag wat mij betreft zeker wat lager. Het snelladen ook wel wat sneller (nu max 104kWh tot 40% daarna zakt het af).
Tot op heden heb ik GEEN problemen met de auto gehad en zou iedereen de EV320 aanraden. Het is jammer dat JLR niet aan doorontwikkelen van de auto doet. JLR heeft sinds vorig jaar een nieuwe CEO en die heeft besloten om weer een nieuw platform te ontwikkelen voor alle nieuwe EV's. Zo zonde, want dit is een geweldig rijdende auto. Alleen met meer service en doorontwikkeling kon JLR echt wel een serieuze concurrent worden van de grote automerken.
35,000 verder
- 40.000 km
Vorige maand voor het eerst een lange trip gemaakt naar Parijs voor een bruiloft. Ergens was ik heel sceptisch. Ja met 1x laden kom je er wel, maar alle horrorverhalen en wetende dat veel laders kapot zijn in Frankrijk was het voor mij toch spannend.
Uiteindelijk via diverse fora een hele goede oplaadpunt in Lille gevonden (Auchan, Norauto R3). Aangekomen met 20% en 1 uur later was het al 100%. Ondertussen even lekker de supermarkt Auchan binnen geweest. Wat te eten en te drinken gehaald en uurtje was weer voorbij!
Heerlijk gereden in het drukke Parijs waar NIEMAND de iPace had (niet gezien tenminste). Op straat laden is echt een no go. Palen deden het niet of waren bezet door ICE auto's.
Parijs zal voor de meeste rijders niet heel spannend zijn qua afstand, maar ik ben nooit een auto rijder van lange afstanden geweest (behalve voor werk max 1,5 uur). Moet zeggen dat het mij goed beviel!
Prestaties worden beter?
- 51.000 km
Auto is nog steeds geweldig. Sterker nog, ik heb nog nooit een auto in bezit gehad die ik na 1 jaar niet "zat" was.
Ben een weekje naar Portugal geweest zonder mijn auto. Daar uiteraard een auto gehuurd. Ja dat was een andere klasse, maar om in een benzine schakel auto weer te rijden....nee dat voelde echt als een straf! Bij terugkeer gelijk weer een lachend gezicht van schiphol naar huis gereden.
Laatste tijd ben ik ook wat rustiger gaan rijden (minder haast) en als ik op snelweg tussen de 100-110 rij, haal ik een mooie gemiddelde van 19kWh per 100km.
Dat is zelfs beter dan de BMW i4 m50. Terwijl dat een sedan/coupe is.
Nee van mij betreft mag de auto nog jaren mee, ik hoef geen andere voorlopig. Tot op heden kosten €0,00 bij de dealer.
Servicebeurt in maart/april gehad en was geheel gratis (approved Jag), maar er moest ook letterlijk niks gebeuren.
Jammer dat Jaguar niet verder gaat met de iPace, maar kan hem iedereen aanraden!
Nieuwe bandjes pas na 80k km!
- 81.000 km
Mijn mening is nog steeds hetzelfde over de iPace.
Geweldige auto, ik ga hem nooit meer wegdoen als niks bijzonders kapot gaat!
Bij het kopen van de auto kreeg ik GoodYear banden. Deze heb ik tot 80.000km gereden en toen laten vervangen. Maar eigenlijk was dat helemaal niet nodig geweest zeiden ze bij Kwikfit. Toch laten doen, want ik wil binnenkort nog een lange vakantierit maken.
Na 80.000km had ik nog 4mm over. Voor de zomer is dat meer dan prima, maar het zou niet meer voldoen als all season band. Dus voor de winter moest ik het pas laten vervangen. Dan zou ik waarschijnlijk al tegen de 95.000km zitten.
Toch besloten om het te vervangen vanwege de zekerheid dat ik met een lekker gevoel op vakantie kon gaan en kwikfit had 25% korting op banden (hebben ze vaker, maar het zou er maar niet zijn als ik het nodig heb)
Vind het nog steeds een prachtige auto, alles wat op de markt komt....vind ik gewoon niet mooier dan de iPace. Baal nog steeds dat de iPace geen opvolger gaat krijgen, want zakelijk mag ik bij 150.000 km (binnen 2 jaar) een andere auto uitkiezen. De enige die ik mooi vind is de Lotus Eletre.
Maargoed is een zorg pas over 1,5-2 jaar!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Jaguar I-Pace EV400 First Edition | Excl. BTW 37.100 | Head Up | Adaptive Cruise | Blind Spot | Panoramadak | Meridian Audio | Stoelverwarming | Stoelkoeling | 360 Camera | 10.000 km!
- 2018
- 10.584 km

Jaguar I-Pace EV400 First Edition Pano Camera Leder 22'' Meridian Prijs is Inclusief btw
- 2018
- 43.107 km

Jaguar I-Pace EV320 SE Business Pack | Luchtvering | Panorama Dak | Head Up | 3 Fase | Adaptieve Cruise | Stoel/Stuur Verwarming | 20 Inch |
- 2021
- 21.727 km
Lees ook

Occasiondubbeltest: Tesla Model S vs Jaguar I-Pace

Zo ver komt de Jaguar i-Pace in de praktijk

Test: BMW iX3 vs. Jaguar i-Pace

Audi E-Tron Sportback vs. Jaguar I-Pace - Dubbeltest

Jaguar I-Pace - Eerste rijtest
