Jaguar I-Pace EV400 Business Edition S (2019) #3
autoreview

Signalement
Uitvoering | I-Pace EV400 Business Edition S |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 25.000 km |
KM-stand laatst | 30.000 km |
Tot nu toe een plezier om in te rijden
- 30.000 km
Ik heb jaren aardig wat benzine auto's gereden, varierend van oldtimers zoals een Ford Mustang fastback uit 1966 tot een Volvo XC90. Toen mijn laatste auto, VW Tiguan, al aardig wat kilometers op de teller begon te krijgen (130.000), vond ik het tijd worden om wellicht de overstap te wagen 'to the electric side' :)
Ik had enige tijd geleden een ritje gemaakt in de I-pace van een vriend, en dat beviel erg goed (trekkracht en wegligging was enorm indrukwekkend en je voelt je meteen thuis in de stoelen en het interieur van de I-pace). In mijn zoektocht ben ik echter toch eerst ook naar andere merken gaan kijken, die misschien een iets gunstigere prijsstelling hadden. Het oog wil echter ook wat en de meeste actuele EV's blinken nou niet bepaald uit in schoonheid. De tesla's vind ik persoonlijk niet lelijk maar ook niet mooi. De mooiste blijft dan toch de eerste S versie of de X. Maar ik vind het interieur te simpel, en laten we eerlijk zijn, de meeste tijd spendeer je zelf achter het stuur, dus dat moet voor jezelf wel een lekkere 'werkplek' zijn.
De KIA's, Hyundai's etc zijn niet zo mijn ding, alhoewel ze wel vooroplopen qua techniek. De Polestar kan me wel bekoren, maar ik heb toch iets meer ruimte nodig en ik vind de achterkant te smal in vergelijking met de hoogte en de achterlampen mwahhh. De nieuwe Polestar 3 lijkt me wel top, maar die is nog niet uit.
BMW heeft met de IX3 wel een echte rijders EV neergezet, echter ik vond de binnenkant erg krap overkomen. Maar je zit, zoals in alle bmw's, erg prettig achter het stuur.
De audi E-tron heeft een matig accupakket ivm de prijs, de buitenkant kan wel enorm strak zijn. Er rijden een aantal mooie uitvoeringen rond, maar het interieur is het helaas niet helemaal. Ik heb geen proefrit gemaakt want de versies die ik zou willen vond ik qua nieuwprijs (Ik rij de auto zakelijk, dus de nieuwprijs is van belang) allemaal aan de hoge kant en uit verhouding (90 a 100K).
Uiteindelijk toch op zoek gegaan naar een I-pace, het liefst uit bouwjaar eind 2019/eind 2020. Zodoende kan ik nog een aantal jaren profiteren van een gunstige bijtelling. Uiteindelijk ben ik terecht gekomen bij een I-pace met bouwjaar dec-2019. De S business edition uitvoering. Helaas zonder panaramadak maar verder zoals ik hem graag wilde. De proefrit was weer enorm genieten, de auto is relatief zwaar maar de 2 electromotoren zijn zo rap en snel dat je echt in je stoelgedrukt wordt als je vol gas geeft. Ik ben een relatief rustige rijder, maar weten dat je snel kan accelereren als het nodig is (of gewoon even leuk :) ) is heel fijn. Onderstaand een opsomming van de plussen en minnen en zaken waar ik op voorhand wat over twijfelde:
Wat waren mijn twijfels:
1. Lage oplaadsnelheid: Ik heb thuis een 11kw laadpaal, maar de I-pace laad op met maximaal 3,6kw. Hetgeen bij mij thuis vertaald in 16 a 20km per uur opladen. Snelladen gaat wel tegen 100kw per uur. Ik moet eerlijk zeggen dat die lage oplaadsnelheid voor mij geen enkel probleem is. Ik rijd doordeweeks zo'n 120 KM per dag en dat laad ik prima bij met een nachtje aan de lader. Sterker nog, ik laad de auto vaak om de dag op. Snellader heb ik pas 1 keer gebruikt en dat was puur om even te kijken hoe dat werkt.
2. Actieradius: Ik heb de reviews ook gelezen dat mensen soms maar 200 - 250 km met normaal gebruik haalden. De I-pace heeft in de loop van de tijd verschillende software updates gehad, ook voor de accu, en die hebben hun werk wel gedaan. Ik heb nu zo'n 5.000 km gereden en een volle accu geeft mijn tussen de 360 en 400 KM bereik. Voor mijn behoefte meer dan genoeg. Ik ben er nog niet meer op vakantie geweest en dat zal iets meer plannen worden, maar ik kan daar nog geen oordeel over vellen. Wel heb ik na een autovakantie naar Italie met mijn eigen auto (destijds Volvo XC90) gezworen nooit meer met mijn eigen auto over die wegen te rijden. Al dat achterstallig onderhoudt en die gaten in de weg hebben mijn vering toen aan gort gereden. Niet fijn. Dan huur ik liever een auto. Maar dat terzijde.
Plussen van de I-pace:
- 400 pk samen met de trekkracht zorgen dat je een super vlotte auto tot je beschikking hebt.
- Interieur en dashboard zijn van erg goede kwaliteit en je zit als een vorst in de stoelen.
- De digitale schermen zijn van een uitstekende kwaliteit en resolutie, haar scherp.
- Verschillende apps voor je telefoon die zaken zoals voorverwarmen, charging stations, tracking, laadstatus, handleiding etc voor hun rekening nemen. Geen absolute top apps maar ze voldoen wat mij betreft.
- Ik vind de auto vrij ruim en zit wat mij betreft dichter tegen een SUV aan dan tegen een cross-over.
Nadelen van de I-pace:
- Infotainment systeem is niet best en erg traag. Maar de meeste onderdelen stel je eenmalig in naar je eigen wensen en daarna kijk je er niet meer naar om. Daarnaast gebruikt ik AppleCar play voor mijn navigatie en muziek, en dat werkt perfect.
- Bij een flinke hobbel in de weg wil de auto soms een beetje deinen. Maar verder ligt ie strak op de weg. Ik heb vrij grote wielen onder de auto, 22 inch, dat zou het comfort en de actieradius niet ten goede komen. Dat geloof ik gelijk, maar ik ervaar het comfort en actieradius als meer dan prima met deze wielen. Omdat de wielkasten van de auto vrij groot zijn, vind ik persoonlijk 18-inch velgen geen mooi gezicht. Maar ieder zijn eigen smaak natuurlijk.
Conclusie na 5.000 km, het is een plezier om in de I-pace te rijden en het omschakelen van benzine naar electrisch rijden heb ik als geen enkel probleem ervaren. Sterker nog, ik dacht dat ik het motor geluid zou missen maar de rust van de auto en electromotoren is eigenlijk een verademing.
Als er meer kilometers op de teller staan zal ik mijn bevindingen weer delen.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Jaguar I-Pace EV400 First Edition | Excl. BTW 37.100 | Head Up | Adaptive Cruise | Blind Spot | Panoramadak | Meridian Audio | Stoelverwarming | Stoelkoeling | 360 Camera | 10.000 km!
- 2018
- 10.584 km

Jaguar I-Pace EV400 First Edition Pano Camera Leder 22'' Meridian Prijs is Inclusief btw
- 2018
- 43.107 km

Jaguar I-Pace EV320 SE Business Pack | Luchtvering | Panorama Dak | Head Up | 3 Fase | Adaptieve Cruise | Stoel/Stuur Verwarming | 20 Inch |
- 2021
- 21.727 km
Lees ook

Occasiondubbeltest: Tesla Model S vs Jaguar I-Pace

Zo ver komt de Jaguar i-Pace in de praktijk

Test: BMW iX3 vs. Jaguar i-Pace

Audi E-Tron Sportback vs. Jaguar I-Pace - Dubbeltest

Jaguar I-Pace - Eerste rijtest
