Zo ver komt de Jaguar i-Pace in de praktijk
In 2018 populair bij leaserijders
De Jaguar i-Pace zorgde eind 2018 voor een hoop reuring op de zakelijke markt. Het geheel elektrische model maakte door het bijtellingsvoordeel heel wat leaserijders enthousiast om nog even voor 31 december in te stappen. De winter confronteert EV-rijders met een kleine actieradius. Nu we bijna drieënhalf jaar verder zijn, kunnen we gelukkig een aardig beeld geven van hoe het met de actieradius zit bij mooie temperaturen. We reden hem echter ook bij temperaturen onder de 0 graden.
Gelukkig hadden wij al in de zomer van 2018 een exemplaar een week te leen, in een vergelijkende test waarbij de i-Pace aantrad tegen een Tesla Model S 75D. Temperatuur 23 graden, rustig zomerweer, en toen kwam de auto met het accupakket van 90 kWh 330 kilometer ver op een lading. In maart 2020 stuurden we de Jaguar i-Pace op pad voor een actieradiustest met meerdere elektrische auto’s en bij die rit haalden we er 11 kilometer meer uit, het verbruik was daarbij 23,4 kWh/100 km. De temperatuur lag net onder de 10 graden Celsius. Een jaar later kreeg een Jaguar i-Pace nog lagere temperaturen voor de kiezen, in de vergelijkende test van de elektrische Jag tegen de BMW iX3 was het -5 graden Celsius en ging het verbruik van de i-Pace over de grens van 30 kWh/100 kilometer.
Bij 31,5 kWh/100 km haalde de Jaguar nog maar 269 kilometer op een lading. We hadden toen een i-Pace die met drie fasen kon laden, bij de eerste batch kon de Jaguar dat nog niet. Snelladen kan tot 100 kW.
16 gebruikersreviews
Alle zestien reviewers die de bevindingen met hun i-Pace bijhouden hebben een EV400. Er is ook een EV320 geleverd, de auto met hetzelfde accupakket maar met anders afgeregelde software zodat het vermogen 320 pk bedraagt in plaats van 400 pk. De range van die versie is gelijk: 470 kilometer volgens WLTP.
Deze reviewer merkt op dat er daadwerkelijk meer stroom in de auto moet dan de auto aangeeft via de boordcomputer. Vandaar zijn opmerking dat de praktijkrange tussen de 350 en 400 kilometer is. Wij meten het verbruik van elektrische auto’s aan de laadpaal. Bij zomerse vakantieritten met dakkoffer noteert hij een range tussen de 250 en 300 kilometer.
Signalement
Merk | Jaguar |
---|---|
Model | I-Pace EV400 S |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | 4wd |
Prijs | € 81.582 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 2 elektromotoren |
Maximaal vermogen | 294 kW / 400 pk |
Maximaal koppel | 696 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 90 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.682 mm / 1.895 mm / 1.565 mm |
Wielbasis | 2.990 mm |
Massa leeg | 2.133 kg |
Laadvermogen | 537 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 750 kg / 750 kg |
Banden | 235/65R18Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,8 s |
Stroomverbruik (WLTP) | 22,0 kWh/100km |
CO2-uitstoot (WLTP) | 0 g/km |
Actieradius (WLTP) | 470 km |
Uitgelicht aanbod

Jaguar I-Pace EV400 HSE | BTW VERREKENBAAR | ORG. NL NAP KM | LUCHTVERING |
- 2018
- 30.941 km

Jaguar I-Pace EV400 SE € 32.975,- excl. BTW | NL-Auto | Meridian Audio | Adaptive Cruisecontrol | Elektrische Stoelen + Memory | Dodehoek Sens | 1e Eig. | NAP |
- 2018
- 95.114 km

Jaguar I-Pace EV400 First Edition
- 2018
- 59.237 km
Lees ook

Wat is de elektrische auto met de grootste actieradius?

Tips om meer actieradius met je elektrische auto te halen

Waarom is de actieradius kleiner bij lage temperaturen?

Zo ver komt de Audi E-tron in de praktijk

Zo ver komt de Polestar 2 Dual Motor in de praktijk

Test: BMW iX3 vs. Jaguar i-Pace
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (132) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.