Volvo XC70 2.5 T AWD (2003)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC70 2.5 T AWD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 194.000 km |
KM-stand laatst | 268.930 km |
Eindelijk een XC70 na lang dromen
- 197.600 km
Op 21 januari 2009 was het dan zover. Na wat strubbelingen mocht ik dan toch mijn fel begeerde XC70 2.5T Prestige gaan ophalen bij Nordic Auto.
Mijn vrouw en ik hadden het er heel vaak over gehad, een Volvo, wat zou dat fijn zijn! Een auto met een heel eigen karakter, maar alleen nieuw voor ons niet te betalen.
We hebben veel V70´s geprobeerd maar zijn toch uiteindelijk voor een XC70 0verstag gegaan. Het heeft nog bijna drie jaren geduurd voordat we -midden in de kredietcrisis- toch onze XC70 hebben aangeschaft. Een prachtige auto, stoer maar toch chique. Pracht bak maar geen patser.
We hebben de Ashgold pearl uitvoering met een donkerbruin leren interieur. Alle opties zitten erop, ook een schuifkanteldak.
We hebben de eerste duidend kilometers natuurlijk onze adem een beetje ingehouden. Een auto met bijna 2 ton op de teller! Het lijkt wel terug naar de studententijd.
Maar afgezien van wat trillingen (keurig opgelost, waren de banden) en een stoelverwarming die werkte (ook keurig opgelost onder garantie!) rijden we als vorsten met onze kinderen achterin die ook al niet meer anders willen dan een Volvo. Motor is heel rustig, verbruikt geen olie (althans nog niet meetbaar) en blijft mooi licht.
Als je de deur opent valt je direct de geur van leer op. Als je gaat zitten voel je je als thuis in je luie fauteuil. Alles zit goed, ergonomisch dashboard zonder poespas. Met de elektrische stoel met geheugen is wisselen met mijn vrouw een fluitje van een cent.
Rijden is genieten, ondanks het wat hoge benzineverbruik rijd ik nog steeds graag een paar km extra. Motor is muisstil. De bekende 5 cilinder roffel is heerlijk. En als je echt eens een keer wat voorbij wil schieten dan druk je de pedaal stevig in en schiet de turbo in werking. Voordat je het weet zit je aan een snelheid die je je rijbewijs kan kosten.
Kortom, lyrisch word ik ervan. Ik zal hier wat vaker berichten zeker als we in juli op vakantie zijn geweest en echt kilometers hebben gevreten.
Wat min puntjes:
*Benzine verbruik, vooral bij korte ritjes (10.4ltr/100km snelweg, 14.5ltr/100km in de stad)
*Schakelen vooral de 1 en 2
*Ik had in het begin veel moeite om echt soepel te kunnen overschakelen zonder horten en schokken. (gaat nu beter)
*Handschoenenvak is wat aan de krappe kant voor zo'n auto.
*Auto heeft toch wat meer last dan ik had verwacht van kleine oneffenheden zoals klinkers.
*Stuur had voor mij wel iets kleiner uitgevoerd mogen worden en aan de stuurbediening moet ik nog steeds erg wennen. De cruisecontrol bediening vind ik niet erg intuïtief geplaatst.
6000 km, tot nu toe zonder problemen en nog elke r
- 200.080 km
We gebruiken de auto weinig voor korte ritten. op de lange afstand is het geweldig, nog steeds!
We zijn net terug uit Frankrijk en op de "Autoroute" loopt ie heerlijk.
Het verbruik is wel aan de hoge kant, maar het rijcomfort maakt veel goed. Ook de motorkracht is zeer aangenaam, berg op berg af in Normandie.
Reparaties:
*stoelverwarming onder garantie gerepareerd
*stoel vulling vernieuwd
*banden gebalanceerd
*sensor rempedaal
Alles onder garantie, zeer coulant bij Nordic Auto
Voor de schoolmeester en anderen..
- 200.280 km
Afijn, heb mijn review wat gecorrigeerd. Barstte inderdaad van de taalfouten. Dan zie je hoe je tegenwoordig vertrouwt op de spellingscontrole. (overigens Sturmer, het is review.....)
Terug naar de auto. Loopt nog steeds als een trein. Maar even over het verbruik.
Gemiddeld op de lange afstand ligt het verbruik ongeveer op 10.4ltr/100km. In het stadsverkeer en met korte ritjes gaat dat gemakkelijk naar de 14.5ltr/100km.
Als ik lange afstanden rijd dan is dat meestal met een snelheid van 130 km/u max. Ik houd wel van rustig rijden, maar af en toe vind ik het leuk de motor eens wat te laten brullen.
Maar zoals eerder gezegd krijg je er heel wat voor terug en op lange reizen stap je onvermoeid uit.
Einde garantie service
- 202.900 km
Het was aftellen, nog enige weken voor de "zekerheid" zou stoppen. Auto rijdt prima en dus ben ik er zeker vandat ie dat nog wel een tijdje zal blijven doen. Moter loopt heel rustig, geen olieverlies of iets dergelijks.
Voor de zekerheid toch maar eens de aankoopkeuring bij een Volvo dealer laten doen. Uitkomst: de auto is prima, geen verassingen, alleen bijna te weinig olie (oeps). Olie bijgevuld. Betekend dat ik dat wat beter in de gaten moet houden. Volgens dealer vrij normaal voor dit type moter.
Gelukkig voor mij liet nu enkele weken voor het aflopen van de garantie de Airco het afweten. Dealer denkt dat condensor kapot is en constateerd een speling op de magneetkoppeling.
Auto is nu terug geweest en alles was OK. Condensor bleek inderdaad lek en het hele syteem is nu weer tip-top! Complimenten aan Nordic!
Nog een paar weken dan krijgt ie de echte grote test. 3000 km op en neer naar Frankrijk, dwars door de Alpen. Ben benieuwd. Ik schrijf hier t.z.t. nog wel eens een relaas over hoe het me is vergaan.
Terug van vakantie
- 208.000 km
Na ongeveer 3000km door Frankrijk en de Alpen getoured te hebben zijn alle twijfels verdwenen! Dit is een geweldige auto. Mijn vrouw merkte al terecht op: "1000km en ik voel me niet moe".
Auto rijdt fantastisch. Benzine verbruik op de totale 3000km ligt onder 9,8ltr/100km.
Airco die was gerepareerd heeft fantastisch gepresteerd met hoge temperaturen.
Enige mankementjes onderweg:
-Melding storing parkeerlicht (zelf opgelost, lampje in en uit, bleek een beetje gecorrodeerd)
-Alarm gaat spontaan af (veelvuldig voorkomend als je het Volvoforum bezoekt) is nog niet besproken. Moet de BC eens laten uitlezen.
Daarnaast, geen problemen, olieverbruik blijft binnen de normen voor een 2.5T met meer dan 200.000km.
Op naar de 20.000km!
Eerste beurt bij Volvo dealer achter de rug
- 215.000 km
Zo, 20.000 km erop zitten. In december nog APK gekeurd en klein onderhoud. Voor de auto dan, want het was even slikken voor mijn beurs. Maar ja, nu heb ik wel Volvo Assistance.
Kort samengevat, auto voldoet aan mijn verwachtingen. Mijn hartje klopt nog steeds sneller als ik 'm op de oprit zie staan en in het weekend kan ik niet wachten om 'm weer eens van stal te halen. Mijn vrouw rijdt er het meeste in en die voelt zich helemaal thuis. Rijdt er makkelijker mee weg dan ons C-Maxje die we hiervoor hadden.
Olie verbruik binnen de perken en weggedrag met dit winterse weer is fenomenaal!
Enige grote nadeel is toch wel het hoge benzineverbruik, maar ja, als je dan weer die 5 cilinder roffel hoort kijk je maar even de andere kant op bij het tanken.
Nog steeds de fijnste en meest bijzondere auto met karakter die ik ooit gereden heb.
Stabilisator stangetje
- 217.000 km
Een rammelend geluid linksvoor als je een aanhanger achter je auto hebt. Snel een afspraakje bij de dealer.
Keurig opgelost voor een schappelijke prijs. Bleek uiteindelijk goedkoper dan 8 jaar geleden bij mijn Focus Wagon, ondanks inflatie....
Blijft geweldig, ondanks wat kleine akkefietjes
- 225.000 km
Weer even een update na zo'n 10000 km. Ben sinds ik de auto heb toe aan mijn tweede setje H7 lampen voor dim/grootlicht. Bij het verwisselen viel me al op dat bij een van de connectoren het plastic helemaal bros was geworden. Begin de auto steeds beter te kennen dus zelf maar aan de slag gegaan en bij een automarialen zaak 2 nieuwe gehaald van Hella, E2,50! Terwijl originele v/d Volvo op E50, - komen!
Ook een VDO Dayton navigatie unit ingebouwd met SD kaarten en een pop-up scherm. Mobiele GPS voldeed mar dit is toch net dat beetje meer en hoort gewoon bij zo'n auto.
Tevens zelf met behulp van info op het web (Volvo forum) de rammel uit de deur gehaald. Zat me er al lang aan te ergeren en het is uiteindelijk een klusje van niks. Bekleding verwijderen, popnagel van motortje was het euvel, uitgeboord en vernieuwd.
Tot slot, van de bestuurdersstoel is een naad uitgescheurd, gelukkig alleen de draad los. Ook dit zelf gerepareerd. Stoel eruit, bekleding los en met de hand gestikt.
En dan maar weer rijden, geweldig. Volvo for life.
Bijna 40.000km!
- 237.000 km
Korte update.
Alweer bijna 40.000 km erop zitten. Rijdt nog steeds als een tierelier!
Beurt (~235.000) was niet goedkoop, maar ja, dan heb je ook wat voor je geld.
Geen problemen behalve wat lampjes vervangen en helaas is mijn stoelverwarming weer kaduuk. Dat was een gemis deze koude winter maar goed, da's weer een klus voor de lente. Enig vervelend probleem is mijn linker dimlicht. Die geeft voortdurend storing. Even een tikje ertegen en hij doet het weer. Waarschijnlijk een massa probleem. Ook eens even naar kijken in de lente.
Tsjonge jonge als een kind zo blij nog iedere dag.
Bijna 60.000 km erop sinds de aanschaf en loopt no
- 253.000 km
Auto is inmiddels met mij mee verhuisd naar Zwitserland en staat nu op zwitsers kenteken. Is zonder problemen door de Motorfahrzeugkontrolle (MFK) gekomen. Enkel euvel sinds een poetsbeurt waarbij ik de accu helemaal leeg heb getrokken: de accu. Zit weer een nieuwe in 800A! Was nodig voor de standverwarming.
Is laatst door de dealer alhier in Basel geserviced, prima, ook weer geen probleem. Tussen Kerst en Nieuw op en neer naar Nederland, lekker cruisen op de duitse Autobahn.
Kortom, sinds de laatste melding hier gee problemen meer gehad. Ik heb wel de zitting met verwarmingsmat vervangen toen ik besloten had de auto te houden en uit te voeren. Ook nog een kapotte achterlampunit vervangen (gescored op Marktplaats) en een nieuwe Turboslang die er wat zweterig uitzag. Dat laatste preventief omdat ik had gehoord dat de MFK niet van zwetende motoren houdt.
Nu de auto is ingevoerd zal ik minstens een jaar in blijven rijden en er naar schatting weer zo'n 10.000 km bijzetten.
Kortom, auto geeft me nog echt dat "Volvo for Life" gevoel.
Minder kilometers maar het blijft een plezier
- 261.000 km
Nu meer dan een jaar in Zwitserland. Auto rijdt nog steeds voortreffelijk. We rijden beduidend minder dan in Nederland. Auto wordt nu voornamelijk voor privé gebruikt. Uitstapjes in de omliggende gebieden en redelijk wat bergen achter de kiezen.
Geen problemen meer gehad sinds de laatste beurt, enkel de handrem voeringen op het achterwiel alten vervangen. Waren losgekomen, bekend probleem.
Enige wat me wat zorgen baart is het olieverbruik. Toch goed in de gaten houden. Er zijn geen klachten en het benzineverbruik is hetzelfde gebleven. Hopen er toch nog een jaar in te blijven rijden dan staat ie op 272.000 schat ik. Dan komen er toch de onkosten weer aan. Maar ja, rationeel gezien hoeven we nog lang geen afscheid te nemen. Alleen om eens wat anders te rijden.
Het is tijd om afscheid te nemen
- 268.300 km
Zo probleemloos als ik lange tijd heb gereden zo veel problemen lijk er nu voor terug te krijgen. Hij laat me nooit in de steek maar bij de laatste grote servicebeurt in december bij ongeveer 262000km bleken er toch meer dingen naar boven te komen.
Ik was bereid er nog wat in te stoppen, maar toen ik op de terugweg van een lange reis ook nog eens mijn linker wiellager kapot reed was voor mij de maat vol.
Ik wist dat ik met zo'n kilometerstand voor een aantal dure reparaties zou komen te staan, maar nu vond ik het genoeg. We kunnen ons momenteel ook wat meer permitteren en ik dacht ik ga eens rondkijken. Ik neem de tijd. Tenslotte loopt de motor nog als een zonnetje en blijft het een geweldige wagen om te zien, nog steeds.
Sneller dan ik dacht liep ik tegen een prachtig aanbod aan. Als ik hem heb, start ik een nieuwe review, het wordt dan over een XC70III, mj2012.
Hij is weg
- 268.930 km
Kort verslag. Vandaag de auto weggebracht. Ingeruild heet dat, nou ja...
Hier in Zwitserland hoef je met een auto van deze leeftijd met bijna 3 ton op de teller niet meer veel te verwachten.
Vrouwlief heeft stevig onderhandeld en de auto is "geruild" voor een setje Winterbanden op Volvo 17" velgen, prijs omlaag met CHF1000,- en ook nog 2 jaar extra garantie. Dus nu tot april 2016 nog garantie.
Was een lange rit vandaag heen. Deed me ook wat pijn, want het was een fantastische auto. Alleen de onkosten rezen de pan uit en er kwam nog meer aan.
In Nederland had ik nog wel een liefhebber gevonden. Nu is ie voor de export. Ik hoop dat er goed voor wordt gezorgd....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo XC70 2.5T 210 pk Comfort Line, Leer, Elektr. stoel, Trekhaak
- 2004
- 352.932 km

Volvo XC70 2.5 T Geartronic Comfort Line | LEDER | MEMORY | STOELVERW. | TREKHAAK | CAMERA | AIRCO | CRUISE | HISTORIE AANWEZIG
- 2003
- 311.389 km

Volvo XC70 2.5 T Summum * Automaat * Airco * Cruise Control*
- 2004
- 208.587 km