Volvo XC70 2.5 T AWD (2003)

autoreview

Volvo XC70 2.5 T AWD (2003)
Volvo XC70 2.5 T AWD (2003)Volvo XC70 2.5 T AWD (2003)Volvo XC70 2.5 T AWD (2003)Volvo XC70 2.5 T AWD (2003)Volvo XC70 2.5 T AWD (2003)Volvo XC70 2.5 T AWD (2003)Volvo XC70 2.5 T AWD (2003)

Signalement

UitvoeringXC70 2.5 T AWD
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf290.000 km
KM-stand laatst312.000 km
Lezerswaardering: 53%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Comfortabele auto gezocht en gevonden

  • 305.000 km

Ik had een Mercedes E klasse (zie de review) met diesel maar ik zou veel minder gaan rijden. Daarom op zoek naar een auto met benzine motor. Voor mij heel belangrijk om als dagelijkse auto iets te hebben wat veel comfort bied, ook bij hele lange reizen. Het zou ook als zakelijke auto gaan dienen dus iets waar je overal mee kan komen voorrijden en geschikt voor de youngtimer regeling.

Zodoende aan het kijken geweest naar auto's die ongeveer in 2000-2003 nieuw op de markt gekomen waren. Enige luxe zoals automaat, climate control, cruise control, goede stoelen, goede koplampen en graag ook met stoelverwarming (bij leer zelfs een must). Zodoende was ik een beetje aan het kijken naar SAAB 9-3 sedan modellen. Na goede ervaringen met een 9-3 hatchback (met Diesel) leek dit een mooie overstap. Wel zat hier nog vrij veel rommel tussen en het aanbod was erg klein. Wel hadden er veel de juiste opties.

En toen kwam het punt dat ik in Zweden een auto huurde wat een V60 CrossCountry bleek te zijn. Ik ken de moderne Volvo's wel maar het CrossCountry aspect transformeerde de auto. Wat een ultiem comfort geeft zo'n verhoogd onderstel met langere veerwegen. De zoektocht uitgebreid naar de Volvo Cross Country uit die jaren wat of de V70XC of de XC70 is (dezelfde auto maar er was een naamsverandering). Vrijwel alle gewenste opties/luxe waren standaard uitrusting van dit model en het meerendeel was met automaat geleverd. Veel meer aanbod dus. Wel zijn gemiddeld de kilometerstanden een stuk hoger en de prijzen ook wel iets.

Dat was het moment dat de Mercedes het begaf en de zoektocht een stuk sneller moest gaan. Bij de 1e auto (USA import) waren zoveel kleine dingen niet goed dat ik geen interesse had. Bij de 2e bonkte de automaat nogal. De 3e was meteen helemaal goed. Dit was een van de 5 auto's die op dat moment te koop stonden met een stand nog onder de 3 ton.

Zodoende rijden we nu al weer een aantal maanden in een 2003 XC70 (een soort tussen modeljaar tussen eerste model en facelift). Met daarbij de verbeterde motor (2.5t) automaat en AWD systeem en nog wat kleine uiterlijke verschillen. Een versie met donkerbruin leer wat ik zelf geweldig mooi vind in deze auto maar wat natuurlijk wel smaakgevoelig is. De 5-pitter turbo met 210pk maakt het tot een vlotte auto ondanks het gewicht. De AWD samen met de kick-down van de automaat maakt dat een stoplichtsprintje eenvoudig te winnen is maar het is vooral leuk om te weten dat het kan dan het daadwerkelijk te doen. Op de wegen in de omgeving (buitengebied) merk je dat even een stukje berm of gravel geen enkel probleem is en zelfs comfortabel te doen. Lange (en snelle) ritten op hobbelige autobahn zijn ook geweldig te doen. Geen constante dreunen in je rug en waar het wat hogere onderstel soms wat instabiel lijkt is het dat absoluut niet, waarbij de AWD ook helpt.

Doordat het een crosscountry is heeft het een iets ruige uitstraling wat nog best aardig weet te verbloemen dat een Volvo stationcar toch wel geassocieerd is met burgerlijkheid. Ik betrap mezelf er ook op dat ik de auto niet al te vaak was want moddersporen staan hem goed.

Lang verhaal maar ik kan in ieder geval zeggen dat ik heel erg blij ben met deze auto. Onderhoud is zeker wat duurder, wegenbelasting mag fors genoemd worden (maar is na een Diesel natuurlijk weinig) en het verbruik is ook niet al te best (van 1:10 stadsgebruik tot 1:12 lange afstand). In comfort wordt het allemaal terugbetaald. En als bonus is dat je voor de hobby geen terreinauto meer hoeft te hebben. De XC70 is veel meer offroad capable dan je zou verwachten.

Werkt het nu wel?

  • 305.000 km

Schijnbaar wat kuren met het Autoweek systeem. Ik zie mijn review tekst wel maar anderen niet. En ik kan zelf niet reageren op mijn review.... Misschien via deze omweg?

Groot onderhoud

  • 312.000 km

En

Groot onderhoud

  • 312.000 km

H

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens