Volvo V70 D5 Momentum (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | V70 D5 Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 155.000 km |
KM-stand laatst | 195.000 km |
Ervaringen met mijn V70 D5 (154.000km-182.000km)
- 182.000 km
In de zomer van 2009 heb ik mijn trouwe V70 TDI van modeljaar 1998 met 295.000 km op het klokje van de hand gedaan.
De opvolger is een V70 D5 van september 2005 (modeljaar 2006) geworden met bij aanschaf 155.000 kilometer levenservaring. Ik wilde perse gelijk een D5 met de opgefriste motor en dus niet de oude 163pk/340nm versie. Naast het steviger vermogen (185pk en 400nm) heeft 'mijn' versie af-fabriek een dieselpartikelfilter, wat de auto in Duitsland (daar woon ik) de groene "Umweltplakette" oplevert.
Het bleek lastig om de 185pk motorisering voor een nette prijs te vinden, zeker in de door mij begeerde Summum uitvoering. Ik ben derhalve een trapje lager gaan zitten en aldus uitgekomen op deze Momentum. Daarnaast is er ook nog een Base, Move, Kinetic, Sport en nog wat actiemodellen.
De eerste meters rijden waren al gelijk genieten ! Eerste indrukken: geen rammeltjes, degelijk gevoel, schakelt nog zeer strak, zeer fijne en sterke motor, zelfs in 6e versnelling en met airco aan trekt ie er nog stevig aan, stoelen zitten zeer goed alleen met wat weinig zijdelingse steun voor het (aller)bovenste deel van je lijf, gaaf dashboard, veel luxe, et cetera.
De uitrusting op een rijtje:
ABS
Airbag bestuurder en passagier
SIPS zij-airbags links en rechts
SIPS hoofd/schouders airbags voorin en achterin
Electrische zijruiten voor en achter
Aluminium inleg delen in interieur
Buitenspiegels electrisch inklapbaar, verstelbaar en verwarmd
Dynamic Stability and Traction Control
Dieselpartikelfilter
Cruise control
Zesversnellingsbak met zgn. spaceball en lederen pookknop
Automatisch dimmende binnenspiegel
Regensensor
Stoelverwarming
Boordcomputer
Climate control
Ingebouwde telefoon met bediening aan stuurwiel
Audiosysteem met digitale sound processor, 4x50 Watt, 9 luidsprekers en bediening aan stuurwiel
Bekleding leder/stof
17 Inch lichtmetalen velgen met 225/45/17 banden (niet standaard op de Momentum) plus een set 16 inch stalen velgen met nieuwe winterbanden
CV met afstandsbediening inclusief 'paniekfunctie' (toeter en verlichting gaan dan aan) en een knop waarmee je alle verlichting inclusief lampjes in de buitenspiegels activeert
Standverwarming
T.o.v. van de superdeluxe Summum heb ik nu geen RTI navigatiesysteem, geen xenon, geen vol leder of een NOG dikkere (HU-850) audio-installatie. Maar geen van deze zaken mis ik echt. Zo is de nu aanwezige audioset ook al enorm goed (de vorige eigenaar heeft de HU-650 stereo maximaal uitgebreid) en voldoet mijn TomTommetje ook prima wanneer ik eens naar een 'vreemde' locatie moet :T
Dan nog wat specificaties:
1.536 kilogram leeg
185 pk
400 nm bij 2000 rpm
top 225 km/h
0-100 in 8.5 seconden
Bij 156.000 km heb ik een grote beurt laten uitvoeren, inclusief vervanging van de distributieriem en waterpomp (totale kosten bij Volvo dealer: € 1.200,-). Tevens is de condensor van de airco door een specialist vervangen (ruim € 450,-). Bij 168.000 heb ik beide aandrijfassen laten invetten vanwege een klik/klak geluid bij lastwisselingen (kosten: € 65,-). Het geluid was daarna verholpen !
Was dat het? Ja, dat was het! De auto rijdt heerlijk en absoluut probleemloos. Het gemiddeld verbruik ligt overigens op een kleine 7 liter per 100 kilometer en daarmee ben ik heel content.
Review mbt mijn Audi S8 http://www.autoweek.nl/autoreview/26515/Audi-S8-quattro
Grote beurt gehad
- 184.500 km
Inmiddels heb ik met deze auto bijna 30.000 kilometers afgelegd.
De auto heeft gisteren zijn tweede beurt gehad (in mijn handen dan). Heerlijk, zo'n onderhoudsinterval van maar liefst 30.000 kilometer!! Er waren geen bijzonderheden te melden. Totaalprijs inclusief BTW en arbeidsloon (Volvo dealer) was 700 Euro.
Verkocht
- 195.000 km
Op 30 juni 2010 heb ik de auto verkocht. Na 11 maanden maar wel mooi 40.000 (!) kilometers begon het weer te kriebelen om iets anders te kopen. Bovendien zag ik de vervanging van het dieselpartikelfilter (bij 220.000km) alsmede vervanging van remschijven en -blokken alsmede achterbanden eraan komen :-)
Mijn oordeel? Het is/was een topauto en ik kan 'm dan ook zeker aanraden!
Het gemiddelde verbruik heeft in mijn handen op zo'n 1 op 14 gelegen (1 op 15 gemiddeld is met een wat defensiever rijstijl echter ook te doen) en mij nooit in de steek gelaten. Niks geen problemen met verstuivers, airco of wat dan ook. Een (30.000km) beurtje bij Volvo kost iets van 700 Euro maar dan heb je ook (lange tijd) wat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.