Een youngtimer voor €10.000: weer zo'n geijkte Volvo of Duitser of toch wat anders?
Niet alleen fiscaal aantrekkelijk
- Henrie Hemmink
- Op Zoek Naar
Wanneer ze vijftien jaar oud zijn, vallen zakelijk gereden auto’s als youngtimer in een gunstig bijtellingstarief: als ondernemer betaal je slechts 35 procent over de dagwaarde, die uiteraard een heel stuk lager ligt dan de oorspronkelijke nieuwwaarde. Wel betaal je 1,5 procent aan btw over de cataloguswaarde, meestal als onderdeel van je aangifte omzetbelasting over het vierde kwartaal, wat bij auto’s die nieuw erg kostbaar waren, voor een kleine domper op de fiscale feestvreugde zorgt.
Daarom zoeken we youngtimers die nieuw niet de kop kostten en die na anderhalf decennium nog steeds aantrekkelijk kunnen zijn - ook voor niet-ondernemers! We laten een traditionele sedan zien, een stationwagon en een SUV, allemaal met vraagprijzen van maximaal €10.000.
Lexus GS 300 Executive - 2009 - 165.842 kilometer - €8.999
Een traditionele zakensedan als youngtimer? Dan wordt al snel gezocht in de Duitse hoek, waardoor A6, 5-serie en E-klasse aan de prijs blijven. Individualisten gaan voor een XF, C6 of iets uit Zweden, maar heb je al eens aan een Lexus gedacht? Deze origineel Nederlandse Lexus GS is zestien jaar oud en heeft voor zo’n riante vierwieler een bescheiden jaarkilometrage gedraaid van gemiddeld 10.000 kilometer. Indachtig de spreekwoordelijke Lexus-kwaliteit en -betrouwbaarheid, is hij daarmee net ingereden. De slechts een maand garantie die de verkoper aanbiedt, lijkt dan ook meer symbolisch voor de 98-HPK-6 die tot dusver twee eigenaren heeft gediend.
Op z’n coupéachtige lijn na is er weinig opzienbarends aan het uiterlijk van de GS. Wel zorgt deze vormgeving voor een niet al te ruim interieur. Zeker achterin is de hoofdruimte niet optimaal. Ook is de bagageruimte met z’n 430 liter nogal bescheiden voor een auto van 4,85 meter, waarbij de achterbank gefixeerd is. Wel mag de premium-Japanner twee ton geremd trekken. Over de bouwkwaliteit van het interieur veel lof. Knopjesliefhebbers komen aan hun trek, want het zijn er ‘ouderwets’ veel!
In deze occasion doet een direct ingespoten 3-liter-V6 dienst. Een prettige, rustgevende machine, want rammels, trillingen of vibraties zijn hem vreemd. Ideaal voor lange ritten, wat ons bij de rijeigenschappen brengt. De GS ligt stevig op de weg, maar heeft wat moeite met korte hobbels. Gaat de snelheid omhoog, dan lijkt de Lexus beter in zijn element te zijn. De onafhankelijke wielophanging is zodanig afgesteld dat de GS verregaand neutraal de ingestuurde bocht volgt. Ga je echt tekeer, dan begint hij over de voorwielen te schuiven en grijpt de elektronica in, maar dat is niet de insteek van deze grote sedan. Daarvoor is de besturing net wat te licht en gevoelloos. Lange reizen in stilte, luxe en comfort afleggen, is meer zijn ding.
Signalement
Merk Lexus
Type GS 300 Executive
Bouwjaar januari 2009
Kilometerstand 165.842
Vraagprijs €8.999
Waar te koop? Nofa Cars, Sprang-Capelle
Technische gegevens
Motor V6, 2.995 cc
Max. vermogen 183 kW/249 pk bij 6.200 tpm
Max. koppel 310 Nm bij 3.500 tpm
Leeggewicht 1.595 kilo
Bagageruimte 430 l
Max. aanhanger geremd 2.000 kilo
Gem. verbruik 1 : 10,5 (NEDC)
0-100 km/h 7,2 s
Topsnelheid 240 km/h
Volvo V70 2.0 Kinetic - 2009 - 162.485 kilometer - €9.950
Fijn hoor, zo’n Lexus GS, maar op het gebied van variabiliteit zijn er betere keuzes. Een van de succesvolste youngtimers is (daarom) de Volvo V70. Omdat velen dat weten (zo zijn minstens twee van onze fotografen in het bezit van een V70/XC70), blijft zo’n ruime en stoere Zweed een hoog prijskaartje houden, soms astronomische kilometerstanden ten spijt. Deze Volvo V70 lijkt daaraan niet mee te willen doen, want onder de tien mille en met een relatief bescheiden kilometerstand.
Het is dan ook niet de meest begerenswaardige V70, want de 54-HVP-7 (vier ex-eigenaren) combineert de basis-tweeliter met de niet al te uitbundige Kinetic-uitrusting. Merk je dat? Motorisch wel een beetje: qua prestaties lijken de 145 paarden niet echt moeite te hebben met de bijna 1,5 ton zware stationwagon, maar het verbruik is slechts weinig beter dan dat van de Lexus-zespitter. En de 1.320 toelaatbare, geremde kilo’s aan de haak zijn evenmin grensverleggend. Kortom: de viercilinder moet aan de bak, zeker wanneer het maximaal 1.600 liter bevattende bagageruim gevuld is. Eveneens jammer: de krachtbron is gekoppeld aan een overigens prima vijfbak, goed voor liefst 3.600 tpm bij 120 km/h. Dat doet een beetje afbreuk aan het reiswagenkarakter, want de V70 is ruim, kwalitatief goed gebouwd, gezegend met ronduit puik meubilair en als vrij eenvoudige Kinetic kom je toch niet zoveel te kort. Leren bekleding, climate- en cruisecontrol, een navigatiesysteem … Het is present.
De besturing is vlezig, maar heeft rond de middenstand niet veel precisie. In bochten helt de V70 licht, maar blijft comfortabel. Geef je bij het insturen te snel gas, dan treedt onderstuur op en grijpt het ESP in. Gas los in de bocht maakt geen indruk op de Zweed: hij blijft onverstoorbaar. Ook veren en dempers doen hun werk zonder drama. Kortom: geen pijlsnelle besteller, maar wel een prettige. Over garantie helaas geen woord.
Signalement
Merk Volvo
Type V70 2.0 Kinetic
Bouwjaar april 2009
Kilometerstand 162.485
Vraagprijs €9.950
Waar te koop? De Tweede Ronde, Oud-Beijerland
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.999 cc
Max. vermogen 107 kW/145 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 185 Nm bij 4.500 tpm
Leeggewicht 1.467 kilo
Bagageruimte 575 l/1.600 l
Max. aanhanger geremd 1.320 kilo
Gem. verbruik 1 : 11,6 (NEDC)
0-100 km/h 11,3 s
Topsnelheid 200 km/h
Jeep Patriot 2.4 Limited - 2010 - 110.703 kilometer - €9.950
In plaats van bovengenoemde verstandige youngtimers zou je jezelf ook kunnen verwennen met een coupé, cabriolet of stoere bak. En met dat laatste bedoelen we een echte 4x4. Natuurlijk is een Range Rover dan een optie, maar tenzij je geld te veel hebt, is zo’n edele Brit een behoorlijk financieel avontuur. Dat is deze Jeep Patriot een stuk minder. Handzaam (formaatje BMW X1) en vanwege z’n hoekigheid toch lekker karaktervol. En uiteraard is vierwielaandrijving aanwezig. Wat betreft vraagprijs en leeftijd voldoet de Amerikaan aan onze eisen, de kilometerstand ligt nog een stuk lager dan die van de andere twee. Die bijna 111.000 kilometers zijn bijeen gereden door drie Nederlandse eigenaren.
Slechts vier jaar lang stond de Patriot in onze showrooms met tussentijds een upgrade van met name het interieur. De 48-KSH-3 is nog de oerversie en dat betekent binnenin een eerder functionele dan verfijnde afwerking. Bestand tegen modder, moet je maar denken. Want als je eenmaal vrij hoog op de bok zit en uitkijkt op de kloeke voorplecht, ga je bijna vanzelf verlangen naar het betere off-road-gebeuren. En op glad asfalt? Hij is in ieder geval comfortabel. Geen gestuiter op klinkerwegen of gerammel op oneffenheden, gewoon lekker soepel deinend eroverheen, echt ouderwets op z'n Amerikaans. Met die wazige besturing leer je leven. De forse, ongeblazen viercilinder is niet onderbemeten, maar een vlotterik is het evenmin, net als bovenstaande V70 overigens. Het meubilair blinkt niet uit in zitcomfort, de zijdelingse steun is echter oké. Voor- en achterin is voldoende ruimte, maar de instap achter is vanwege de vrij kleine portieren niet heel gemakkelijk.
De Limited zit goed in zijn spullen, met onder meer verwarmbare voorstoelen, navigatiesysteem, schuif-/kanteldak en dakrail en met hier en daar typisch Amerikaanse gimmicks, zoals luidsprekers die je uit de binnenkant van de achterklep kunt klappen. Tja … Een gevalletje love it or hate it, deze stoere Yank.
Signalement
Merk Jeep
Type Patriot 2.4 Limited
Bouwjaar februari 2010
Kilometerstand 110.703
Vraagprijs €9.950
Waar te koop? Autocentrum JDS, Buitenkaag
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 2.359 cc
Max. vermogen 125 kW/170 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 220 Nm bij 4.500 tpm
Leeggewicht 1.465 kilo
Bagageruimte 334 l/1.357 l
Max. aanhanger geremd 1.500 kilo
Gem. verbruik 1 : 11,8 (NEDC)
0-100 km/h 10,7 s
Topsnelheid 183 km/h
Welke youngtimer zet jij graag op de balans en/of voor je deur?
Drie heel verschillende occasions van 15 of 16 jaar oud - gunstig voor ondernemers. En niet alleen voor hen, want waarom zou je als particulier jezelf niet het genot van een zescilinder Lexus gunnen, de ruimte van een Volvo-stationwagon of het Jerommeke-karakter van de Jeep Patriot? Nou dan! Blijft de vraag: welke moet het worden? Laat het ons weten.