Volvo V70 2.5T Edition Classic (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 2.5T Edition Classic |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 267.000 km |
KM-stand laatst | 269.575 km |
Nieuwe aanwinst - Volvo V70
- 267.100 km
Mijn ervaringen met deze V70 zijn eigenlijk nog niet zo bijzonder groot, logisch uiteraard want hij staat pas een dikke week thuis op stal. Omdat ik de lease benz vaarwel heb gezegd en ik overstap naar een voor mij veel gunstigere regeling door zelf in mijn vervoer te voorzien, is na vele eindeloze overwegingen een Volvo V70 aangeschaft.
Eisen....
De eisen waaraan mijn aanwinst moest voldoen waren legio. Ik heb mijzelf een budget van 7000 euro gesteld. Meer vind ik het niet waard om een gebruiksvoorwerp te kopen. Ruim voldoende ruimte, tenminste 1700 kilo geremd- en 750 kilo ongeremd trekgewicht. Verwarmde stoelen en voldoende ruimte op de achterbank stonden ook hoog op het wensenlijstje net als gemakken zoals climate control en verwarmde stoelen. Geen afgekloven en leeg-gereden rookhok, maar een frisse goed ogende auto met meer dan voldoende ruimte. En geen al te lage instap. Dat trek ik niet meer. Kortom, een frisse - tot op het bot onderhouden - stationcar met ruim voldoende vermogen en automaat. Geen grijs.
Spoeling is dun...
Ga maar eens wat zoeken wat aan al mijn eisen voldoet... Een C of E klasse wilde ik niet. De C is wat te laag, de E met al zijn elektrische kwalen en luchtvering nodigde ook niet uit. Een 5 serie kon ook nog, maar ik ben geen BMW-type. Wellicht geheel onterecht. Een VAG product met TSI motor laat ik uiteraard aan mij voorbij gaan. Jammer, want een Audi... al is de 2.4 wel een serieuze kandidaat al vind ik de CVT die eraan is gekoppeld niet mijn ding. Een Mondeo van 2006-7 dan? Ooit heb ik een van de laatste 2.5V6'en gehad en dat was echt niet verkeerd. Maar het vinden van een echte is er een van de lange adem. Het werd uiteindelijk een V70 2.5T met een sluitende kilometerhistorie, en voorzien van allen benodigde zaken. Binnen het budget, en inclusief 6 maanden volledige garantie en een onderhoudsbeurt volgens het boekje.
De eerste kilometers...
Echt hard rijden doe ik dan ook weer niet.. het verbruiksmetertje laat je al snel weten dat de 80 liter tank wel heel snel leeg kan raken.. dus hobbelen we lekker rustig. Geen piep en geen kraak, de automaat schakelt boterzacht en de 5 cilinder roffelt er gemoedelijk op los. Je voelt aan een auto - zeker bij hogere kilometerstanden - of er redelijk normaal mee is omgesprongen en dat er bij onderhoud niets is overgeslagen. De in België gebouwde en in Zweden verkochte V70 heeft zichtbaar en voelbaar een (jawel, 1) zuinige eigenaar gehad. Ik ben er uiterst content mee, en zal over een half jaar nog eens verslag doen hoe het met m gaat.
12 weken verder
- 269.000 km
Wat kan er veel gebeuren in 12 weken, maar niet met de kilometerstand. 2000 kilometer verder, maar wat ben ik blij met 6 maanden garantie. Stuurhoeksensor vervangen, Gordelgeleider, Nokkenassensor, achterruitenwisserhouder, EGR klep en Aircopomp. Bij elkaar voor bijna 2000 euro aan kosten, en dat is best wel wat. De V70 is ook niet nieuw natuurlijk maar al deze dingen had men bij de aflevering al kunnen vinden. Ik hoop dat mijn gevoel niet de waarheid is en dat een garage een schrale hoop heeft dat er in de garantieperiode "niets" door de eigenaar gevonden wordt. Een goed idee is wellicht om een occassion tegen het einde van de garantietermijn bij een goede garage te laten keuren.
Rijden doet hij inmiddels voortreffelijk, en de rust aan boord is heerlijk. Hoewel de peekaas er wel zijn, nodigt de V70 vooral uit tot lekker cruisen hetgeen met de benzineprijs geen overbodige luxe is. Voor hele korte afstanden laat ik m dus ook staan en hou mij vooral aan de snelheden. Je ben net wat langer onderweg, maar dat is geen straf. Het verbruik over de laatste 1000 km is 8,9 liter per 100km. Binnen de bebouwde kom wordt je meteen afgestraft, want anders zou het nog wat beter kunnen. 100 kmpu constant levert 7.0 l per 100 km op.
Hopenlijk blijven de gebreken voorlopig even achterwege, en ben ik benieuwd hoe de V70 bevalt als reisgenoot voor 5 personen naar de Alpen op en neer. Met aanhanger.
Einde oefening
- 269.575 km
Het kan verkeren. Alle goede bedoelingen ten spijt; De V70 is retour afzender. Minus wat afschrijving want er is natuurlijk wel 3 hele maanden mee gereden. Een wasbeurt in de wasserette deed de V70 geen goed. Een koplamp zat hierna vol met vocht en de andere deed niets meer. Wat ontbrekende onderdelen aan de achterzijde van de koplamp zorgde ervoor dat kortsluiting het hele Xenon systeem lam legde. Geen spanning meer dus zeker weten dat er flink wat elctronische schade is ontstaan. Slordig, want ook dit had de garage kunnen zien bij de aflevering. Het startprobleem bij warme motor is terug (Het schoonmaken van de EGR klep was niet afdoende denk ik), het onderstel rammelt steeds meer en de vervangen Airco compressor gaat hoogstwaarschijnlijk over een half jaar weer stuk. Ondanks het verzoek heeft men namelijk het leidingstelsel niet gespoeld en/of de warmtewisselaar vervangen. Bij het stuk lopen van de compressor is de kans zeer groot dat er metalen schilfers/brokstukjes in het airco systeem blijven zitten waardoor de compressor vanzelf (buiten garantie) weer stuk gaat. Over en sluiten, ook de garagist had inmiddels begrepen dat dit niet de bedoeling kan zijn.
- Betrouwbaarheid1
- Prestaties3
- Comfort5
- Kosten2
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Volvo V70 2.4 D5 Black Edition 185Pk Automaat (NAVIGATIE, 5 CILINDER, LEDEREN SPORTSTOELEN, TREKHAAK, STOELVERWARMING, NIEUWSTAAT)
- 2008
- 348.259 km

Volvo V70 2.4 Edition - Cruise Control - Climate Control - Regensensor - Youngtimer
- 2007
- 269.935 km

Volvo V70 3.2 Summum NAVI | CLIMA | XENON | LEER | SCHUIFDAK | YOUNGTIMER | ENZ
- 2007
- 208.530 km
Lees ook

Klokje rond Volvo V70 Bi-Fuel

Volvo V70 2.4D Edition II (2006)

Test: Volvo V70 2.4D - Jaguar X-type Estate 2.2D

Volvo V70 2.4 D5 Momentum (2004)

Deze premium sedans koop je voor €15.000
