Volvo V70 2.4 D5 Momentum (2004)

Back to the seventies

Volvo V70 2.4 D5 Momentum
Volvo hoopt de verkopen van de V70 naar een hoger niveau te tillen. De D5-motor heeft ons hart gestolen. Hij is sterk, loopt prachtig en klinkt machtig. Jammer dat hij aan zo'n trage  automaat vastzit. De V70 is ruim en da's belangrijk voor een stationcar.

De V70 heeft een heuse facelift ondergaan. Aan de koplampen, de achterlichtunits en de grille zijn lichte wijzigingen aangebracht, maar je moet goed kijken om alle veranderingen te spotten. De V70 is wat ronder en gestroomlijnder geworden. Onze test-Volvo heeft de vijfcilinder dieselmotor onder de kap, de D5. De 163 pk sterke common-rail dieselmotor behoort tot de fijnste van dit moment. Hij draait smeuïg zijn toeren en het geluid, dat veel wegheeft van dat van een turbine, klinkt imponerend. Zelden heeft een dieselmotor zo'n inspirerend geluid  voortgebracht. Maar de grootste indruk maakt de krachtbron dankzij het koppel van 340 Nm, dat al bij 1.750 tpm beschikbaar is. De V70 D5 neemt dan ook erg grote stappen, en dat doet 'ie moeiteloos.
De enige dissonant is de automatische transmissie. De vijftraps Tiptronic krijgt de Volvo maar moeilijk op gang. Als je enthousiast het gaspedaal intrapt, begint in het vooronder de dieselmotor te loeien, maar de krachtige voorwaartse beweging laat lang op zich wachten. Het aggregaat in de V70 heeft echter een surplus aan vermogen en trekkracht,
zodat de Volvo met kinderlijk gemak de trage start goedmaakt. Daarbij geeft hij zijn schitterende vijfcilinderroffel ten beste.
De stuurinrichting van de Volvo heeft een afstandelijk karakter. De V70 gooit  nadrukkelijk zijn gewicht in de strijd en heeft de neiging te rollen over zijn lengteas. De bagageruimte van de V70 is net als de rest van het interieur netjes afgewerkt. De Volvo heeft een gladde laadvloer met vier bevestigingsogen en er kan een bagage-/hondennet worden uitgerold. De vierkante bak van de V70 kan 485 liter bagage herbergen en er zijn twee extra opbergvakjes, die hoekig, diep en ruim zijn. Tillen we de voorste smokkelruimte op, dan zien we dat er bij de Volvo aan gewichtsverdeling gedacht is. De accu is naast het reservewiel geplaatst.

Met de hand
De zetels zijn comfortabel. Je mist alleen wat steun in je onderrug en de zijdelingse steun is niet optimaal. We moeten in de Momentum-uitvoering alles met de hand verstellen. De V70 scoort daarentegen punten bij lange mensen. Met de bestuurdersstoel in de achterste stand zijn de pedalen voor iemand met een lengte van 1.90 meter zelfs met gestrekte benen niet meer normaal te bereiken. Het stuur kan heel ver naar je toe getrokken worden, dus een ideale zitpositie is voor iedereen bereikbaar. Voorin heeft de Volvo veel ruimte. Maar goed ook, een brede - naar de bestuurder gerichte – middenconsole moest er een plaatsje vinden. Die middenconsole is nogal losjes gemonteerd; er zit vrij veel speling op. De nuchtere Zweed ademt overzichtelijkheid en is ergonomisch voor elkaar. De lichte kleuren grijs, grijs/beige en de strakke middentunnel, waarin twee bekerhouders zijn opgeborgen, doen steriel en zakelijk aan. De V70 is voorzien van climate control met een links en rechts onafhankelijk van elkaar in te stellen temperatuur. Op het stuur zitten de bedieningsknoppen van de autotelefoon, radio, cruise control en navigatie. Het display van het navigatiesysteem in de Volvo schuift boven uit het dashboard wanneer die in gebruik wordt genomen. Het helt iets voorover waardoor het ook met felle zonneschijn nog goed afleesbaar is. Simpel, maar effectief.

Signalement

Merk Volvo
Model V70 2.4D Momentum
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 49.990

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.401 cc
Maximaal vermogen 96 kW / 130 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 280 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.720 mm / 1.804 mm / 1.488 mm
Wielbasis 2.755 mm
Massa leeg 1.538 kg
Laadvermogen 642 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden205/55WR16Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,8 s (fabrieksopgave: 11,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,6s
Brandstofverbruik 7,9 l/100km
CO2-uitstoot 209 g/km