Volvo V70 D5 AWD Summum (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 D5 AWD Summum |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 63.750 km |
KM-stand laatst | 80.125 km |
Eerste indruk
- 80.125 km
Vandaag de dag is Volvo allang niet meer een echte zweed. Ook in autoland vinden de nodige 'fusies' en 'integraties' plaats. Mijn zweed is bedacht in Zweden, gebouwd in België en verkocht in Nederland.
Zijn broertjes delen onderdelen met Ford en ga zo maar door.
Wordt het oer degelijk Zweeds bloed aangetast? Dat zal ik eerlijk gezegd nog moeten ondervinden, maar ik wil graag een eerste indruk met jullie delen:
Mijn collega rijdt ook een V70 en daarmee zijn wij voor zakelijke bezoeken naar zuid Frankrijk geweest. Ik heb dus ook 4uur (in totaal +/- 18uur in doorgebracht) achtereen achter het stuur gezeten.
Zelf rij ik +/- 50.000km per jaar; dus breng veel km's in de auto door.
Het is raadzaam, vooral de eerste km's, rekening te houden met zijn formaat. Als je eenmaal daaraan gewend ben, dan stuurt het net zo gemakkelijk als een C30.
Aan binnenruimte, lees volume, is er geen gebrek. De complete kinderwagen en boodschappen passen in de kofferruimte; Oma, tante en het kleinste familielid nemen plaats op de achterbank en gaan met de banaan!
In deze uitvoering is de bestuurders stoel geheel traploos elektrisch verstelbaar(met geheugen functie); een aanrader voor mensen die veel km's maken en indien verschillende personen de auto besturen. Als je collega of partner de zetel heeft versteld, dan druk je op de geheugentoets; zelf de stand van de buitenspiegels worden in het geheugen opgeslagen.
Autoweek heeft een soortgelijke versie getest (163pk D5 blok). Daarin komt naar voren dat de automaat vrij lui (traag of laat) schakelt (in tegenstelling tot de 185pk D5 waar ik ook in heb gereden). Al snel kwam ik erachter dat dit inderdaad klopt en eigenlijk wel irritant is. Ik los het op door, indien nodig, over te gaan op de geartronic. Wellicht wordt de V70 getuned door 'Rica'.
De Volvo V70 heeft veel volume, maar de interieurontwerper is vergeten om voldoende kleine, slimme, opbergvakken aan te brengen. Als ik ruimte voor mijn schrijfgerij wil, dan moet de bekerhouder uit het middenconsole. Mijn kleinere drinkfles verhuisd naar de kaartenbakhouder in de deur die tevens ook als prullenbak dient; kortom hier hebben ze behoorlijke steken laten vallen.
De auto heb ik voor de winter aangeschaft. Een ham vraag kwam gelijk om de hoek kijken: moet ik winterbanden eronder doen ja/nee?
Nou, ik heb ervoor gekozen om op zomer conti’s te rijden.
Er zijn situaties geweest waarbij ik denk dat ik met winterbanden mijn grenzen verder kon verleggen, maar in geen enkel geval heb ik het gevoel gehad controle over het voertuig te verliezen tijdens ritten op de besneeuwde Nederlandse wegen. Dit mede dankzij het Haldex AWD systeem. Je voelt dat de auto meer grip heeft.
Tijdens een van de zware sneeuwdagen moest ik een brug over (brug bij de ingang van Snowworld Zoetermeer). Vele auto’s kwamen er niet overheen; de V70 had er totaal geen moeite mee; ondanks het feit dat er zeker 25cm sneeuw op lag.
Ik overweeg wel om de komende winter winterbanden te monteren en ben benieuwd naar de ervaring.
Die, en de nog komende ervaringen zal ik zeker met jullie delen.
Als het zonnetje weer schijnt, zal ik enkele foto's maken en toevoegen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren